Ktm 950 sm

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Precis bestämt mig för att köpa en ny -08 990SM (vill absolut inte ha en liten 15 liters tank) :)

Nu vill jag höra vad ni säger om mappning och avgassystem.......

Jag har inte råd med ett komplett system så det blir troligen Wing slip-on och då undrar jag om det räcker med "Akramappningen" av orginalboxen eller bör man bänka "på riktigt" med t.ex. Power commander och öppnare luftfilter?

Vad rekommenderas?

1. Slipon. Välj efter plånbok & ljud!
2. Akramapp
3. 16-drev
4. Motohooliganbox (=annan luftburk)

Den sistnämnda är vi inte många som har men den gör lika mycket som de andra tre tillsammans (rätta mig om jag har fel Jensen...)
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
1. Slipon. Välj efter plånbok & ljud!
2. Akramapp
3. 16-drev
4. Motohooliganbox (=annan luftburk)

Den sistnämnda är vi inte många som har men den gör lika mycket som de andra tre tillsammans (rätta mig om jag har fel Jensen...)



Räcker det med Akramappen om man använder Motohooligan burken, eller bör det vara en annan mappning?
Akra mappen är väl inte inställd för öppnare luftfilter, eller?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
1. Slipon. Välj efter plånbok & ljud!
2. Akramapp
3. 16-drev
4. Motohooliganbox (=annan luftburk)

Den sistnämnda är vi inte många som har men den gör lika mycket som de andra tre tillsammans (rätta mig om jag har fel Jensen...)

Ja motoboxen är lätt den bästa modifikationen som jag gjort på min hoj.
Så bra som hojen går nu så kommer jag nog inte köpa
Powercommander/Tuneboy och custom-mappa, även om det lär finnas ett bra gäng pollar att hämta :)

Ska bli spännande att se vad verkstaden har att säga om hojen när den ska in på 750 mils service, för dom lär inte känna igen luftburken :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Precis bestämt mig för att köpa en ny -08 990SM (vill absolut inte ha en liten 15 liters tank) :)

Nu vill jag höra vad ni säger om mappning och avgassystem.......

Jag har inte råd med ett komplett system så det blir troligen Wing slip-on och då undrar jag om det räcker med "Akramappningen" av orginalboxen eller bör man bänka "på riktigt" med t.ex. Power commander och öppnare luftfilter?

Vad rekommenderas?

Meeeen du skulle ju köpa min =)

Kolla lite tillbaka i den här tråden så tror jag du hitta länkar till de flesta ljuddämpartillverkare men de som jag tycker är intressanta är Akra
Mivv
Wings
Det är de tre som jag tycker verkar vara vettiga. Akra för att hojen blir street legal med rören på. De andra för att de låter bra.

Jag skulle sätta på rören, 16-tandat drev och akramappen direkt men vänta med luftburken. Det är rätt mycket drag i hojen ändå och det kan ju vara bra att prova den som den är innan du byter luftburk.
Inget av det här gör ju att hojen får några fler hästar men det gör att hojen blir lite mer lättkörd och får ett större register. När och om du sedan skall byta luftburk så skulle jag låta göra en mappning av hojen.

/jorgen

Precis bestämt mig för att köpa en ny -08 990SM (vill absolut inte ha en liten 15 liters tank) :)

Nu vill jag höra vad ni säger om mappning och avgassystem.......

Jag har inte råd med ett komplett system så det blir troligen Wing slip-on och då undrar jag om det räcker med "Akramappningen" av orginalboxen eller bör man bänka "på riktigt" med t.ex. Power commander och öppnare luftfilter?

Vad rekommenderas?

När och var hade du tänkt att använda hojen?
jämför man 990 SM och 990 SMR så är det inte volymen på tanken som är den stora skillnaden.
SMRen är ju i stort en banhoj med tanke på stötdämpare, fjädring och bromsar. Dessutom kort fjädringsväg. =)
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Meeeen du skulle ju köpa min =)

Kolla lite tillbaka i den här tråden så tror jag du hitta länkar till de flesta ljuddämpartillverkare men de som jag tycker är intressanta är Akra
Mivv
Wings
Det är de tre som jag tycker verkar vara vettiga. Akra för att hojen blir street legal med rören på. De andra för att de låter bra.

Jag skulle sätta på rören, 16-tandat drev och akramappen direkt men vänta med luftburken. Det är rätt mycket drag i hojen ändå och det kan ju vara bra att prova den som den är innan du byter luftburk.
Inget av det här gör ju att hojen får några fler hästar men det gör att hojen blir lite mer lättkörd och får ett större register. När och om du sedan skall byta luftburk så skulle jag låta göra en mappning av hojen.

/jorgen



När och var hade du tänkt att använda hojen?
jämför man 990 SM och 990 SMR så är det inte volymen på tanken som är den stora skillnaden.
SMRen är ju i stort en banhoj med tanke på stötdämpare, fjädring och bromsar. Dessutom kort fjädringsväg. =)

Tack för tipsen:tummenupp

Jag behållere R1:an (så länge jag har råd) för sporthoj tycker jag är det bästa vid banåkning, däremot vill jag ha något trevligare på gatan och det tror jag blir perfekt med en tjockmotard.
SMR är dock klart ballare än en SM.....men prisskillnaden är ganska stor och vid gatåkning kan större tank och längre(mjukare) fjädring vara ok.
Men......SMR är bättre, framför allt vid "sportig" körning typ bana och bus. Jag dreglar över lättare fälgar, bättre broms ok och fjädring som passar hård bankörning:drool

Jag har inte gjort affären klar ännu så du hinner ge mig ett pris och är det rätt nivå så ställer jag gärna in en SMR i garaget:)
 

c.berglind

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
karlstad
Hoj
KTM 950 SM
Nu är kotten bänkad

Jag va och hämtade hojen i fredags på eurospeed.
Helt orginal lämnar en 950 ca 80hk på hjulet (enligt dom som vet).

Med acra slipon,fullflödes luftfilter,epc/sas och annat skräp borta
byte av munstycken nålar
Ca 8h justerande (dä ä mycket skruvande när förgasarna sitter där
dom gör).
Så blev det 96.33hk och 85.32nm på hjulet:)
Om bara den här vita skiten försvann så att jag kunde få provköra.
Men man får väll stå i garaget och torrgasa i 3-4 månader å drömma
om krokiga vägar.
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
En fråga angående Motohooligan burken.
Om man inte bänkar om den när man bytt till den vad gör det för skillnad då mot de som sitter på original?
Mattson
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Var sitter katalysatorn i dessa hojar....ljuddämparna, Y-delen eller?

I Akrassystemet sitter det tre stycken, en i ingången till y-delen och sedan en i varje dämpare. De är så monterade att man kan sätta ihop systemet utan dem om man vill. Hur det ser ut i orginalrören kommer jag inte ihåg men jag kan kolla i garaget i morgon om det är viktigt. Det är lite synd att de sitter där för det blir varmt.... Det var smartare på BMWn där katen satt under motorn och tempen på avgaserna han sjunka lite innan de nådde ljuddämaren där man kan bränna sig =)
Jag har inte gjort affären klar ännu så du hinner ge mig ett pris och är det rätt nivå så ställer jag gärna in en SMR i garaget:)

Jag kommer att behålla den så länge, så leta rätt på en egen du :-D
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
En fråga angående Motohooligan burken.
Om man inte bänkar om den när man bytt till den vad gör det för skillnad då mot de som sitter på original?
Mattson

Bättre luftflöde, vilket resulterar i mer effekt, bättre gas-respons, inte lika mycket av/på effekt och ett riktigt gött insugsljud :tummenupp

Med mappning så lär det väl finnas mer effekt att hämta, Har sett dyno-kurvor från Superdukes som fått 15! hästar mer efter mappning,i detta fallet vid 8000 rpm. Med andra ord inte 15 hästar mer i topp-effekt, men ändå!
 

Bifogat

  • img001.jpg
    img001.jpg
    118.2 KB · Visningar: 118

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Det är lite synd att de sitter där för det blir varmt.... Det var smartare på BMWn där katen satt under motorn och tempen på avgaserna han sjunka lite innan de nådde ljuddämaren där man kan bränna sig.

Mena du att du kan bränna dig på acradämparna lr på originalet?
Med slip-on på å ingen insats blir dom ju alldeles lagom att värma händerna på våren lr hösten.


Bättre luftflöde, vilket resulterar i mer effekt, bättre gas-respons, inte lika mycket av/på effekt och ett riktigt gött insugsljud

Med mappning så lär det väl finnas mer effekt att hämta, Har sett dyno-kurvor från Superdukes som fått 15! hästar mer efter mappning,i detta fallet vid 8000 rpm. Med andra ord inte 15 hästar mer i topp-effekt, men ändå


Jo insugsljudet vet jag att de blir underbart.
Händer det något med hästarna lr blir den bara mjukare å skönare att köra? Det är ingen inställning man måste göra med datorn när man byter luftburk då det är insprut å inget man kan skruva på?

va gjorde ja för fel för att få en sådan citatruta som ni andra får till?
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Det är lite synd att de sitter där för det blir varmt.... Det var smartare på BMWn där katen satt under motorn och tempen på avgaserna han sjunka lite innan de nådde ljuddämaren där man kan bränna sig.

Mena du att du kan bränna dig på acradämparna lr på originalet?
Med slip-on på å ingen insats blir dom ju alldeles lagom att värma händerna på våren lr hösten.
Javisst, med slip-on och utan kat-insatser så blir rören precis lagom varma för att det skall vara mysigt men om man har insatserna i så blir rören för varma eftersom kat-insatsen blir jättevarm för att det skall funka, katen jobbar vid 3000 grader och dessa hojar är gjorda att köras utan katar men vill man vara miljövänlig så skulle det vara bra om man kunde ha katarna under motorn så att tempen kan sjunka innan avgaserna når slip-onena.

va gjorde ja för fel för att få en sådan citatruta som ni andra får till?

För att du tar bort "/ QUOTE" då får du ingen slutmarkering på quoten.
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jag har inte gjort affären klar ännu så du hinner ge mig ett pris och är det rätt nivå så ställer jag gärna in en SMR i garaget:)

Har du gjort någon affär än?

Har en SMR som bara står i garaget och väntar på att en ny ägare ska fortsätta att förnedra gixxers och 1098'or med den....

(behöver crossbuss, primastar, trafic eller vivaro...)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ska skicka iväg min gasrulle till en kille som ska göra en plastpryl som man sätter in för att få en snabbgas.
Det är väl samma gashandtag i RC8:an som i 950:n misstänker jag.
Betydligt billigare än att köpa ktm:s egna för tusingen. Jag tror jag har betalat ca 250kr för en sån förut. Nån som är intresserad?
Inget krav på beställning nu, bara nyfiken på hur många han kan tänkas ska göra på en gång.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top