Ktm 950 sm

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Muller

När de här kom åkandes så lät det som en skvadron Landcasterbombare =)

Det är löjligt vad bra den här hojen passar på banan och det går dessutom att åka på gatan med den också....
 

Bifogat

  • SMR1.jpg
    SMR1.jpg
    231.9 KB · Visningar: 139

Malt

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Ska iväg en sväng ikväll. Ska kolla luften och eventuellt justera lite så får vi se om det hjälper.

Det var för lågt tryck i framhjulet. Blåste i 2.4 fram och 2.5 bak och nu går det hur stadigt som helst upp till 190 iallafall :)

Tack så mycket för hjälpen! :Bugar
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Är det bara jag eller känns det som en KTM har en själ? Typ alla jappshojar känns helt själlösa och opersonliga?

tja fan kanske ligger ngt i det:va

men ibland blir man lite sugen på ngt nytt, man kanske skulle snegla på en 990SMR istället då:rolleyes:

fast å andra sidan min hoj har precis paserat 1000mil, lagom inkörd, alla moddifikationer klara, så varför byta egentligen:)

viste ni förresten att ett tonat fönster bara kostade 500 pixx på mckompaniet var visserligen till 990 men efter lite måttande och borrande satt den som en smäck:D

kan även tillägga att hojen går betydligt renare utan SAS:en, det är den känslan jag fick efter 1 timmes bus:yoparty
 
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
I 180+ är ju nästan acceptabelt att den inte går klippstadigt. Den är ju inte gjord för sånna hastigheter. Men 140 vill man ju gärna kunna kryssa omkring i utan att sitta på helspänn hela tiden.

Ska iväg en sväng ikväll. Ska kolla luften och eventuellt justera lite så får vi se om det hjälper.

Tack för tipsen så länge.

Jag förtydligar då och säger att den går utan vobbel upp till 180 och går hur fint som helst i alla hastigheter upp dit, men precis det är ingen plastraket man ska blåsa fram i 200 knyck med, finns andra modeller för sånt hehe. Bra att du fick pli på hojen med lite mer luft i däcken :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lasta hoj på släp

Nu har jag tagit en bild på ett sätt där man spänner fast en motorcykel på ett släp.
Man drar spännbanden ovanför framaxeln och spänner snett neråt framåt. Här är det ett enkelt cykelställ av bräder bara för att det skall vara ännu stadigare men det behövs egentlingen inte.
 

Bifogat

  • lastahoj.jpg
    lastahoj.jpg
    178.7 KB · Visningar: 191

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Nu har jag tagit en bild på ett sätt där man spänner fast en motorcykel på ett släp.
Man drar spännbanden ovanför framaxeln och spänner snett neråt framåt. Här är det ett enkelt cykelställ av bräder bara för att det skall vara ännu stadigare men det behövs egentlingen inte.

:tummenupp

tack för den! Nästa måndag får hojen åka "Fiiin" släp.. hyrt envägsläp.. tyvärr hade de bara stora kvar (9kbm).. så den kommer stå helt ensam i en stor låda :gnissla

Får prova o se om jag kör som du gjort eller via styret.. spontant känns det som att din lösning är minst stress på cykeln :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:tummenupp

tack för den! Nästa måndag får hojen åka "Fiiin" släp.. hyrt envägsläp.. tyvärr hade de bara stora kvar (9kbm).. så den kommer stå helt ensam i en stor låda :gnissla

Får prova o se om jag kör som du gjort eller via styret.. spontant känns det som att din lösning är minst stress på cykeln :)

Så fort du drar via styret eller styrkronorna så kommer banden att omväxlande spännas och slacka när hojen gungar, vilket den kommer att göra. I värsta fall så kommer någon av krokarna att haka av så har du en trasig hoj när du öppnar dörrarna. Spänner man i den ofjädrade delen av hojen så kan den gunga hur mycket som helst, den sitter fast i alla fall:tummenupp
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Så fort du drar via styret eller styrkronorna så kommer banden att omväxlande spännas och slacka när hojen gungar, vilket den kommer att göra. I värsta fall så kommer någon av krokarna att haka av så har du en trasig hoj när du öppnar dörrarna. Spänner man i den ofjädrade delen av hojen så kan den gunga hur mycket som helst, den sitter fast i alla fall:tummenupp

Så sant... annars måste man dra åt fjädringen så j*kla hårt att den inte kan gunga.. men då sätter man en massa stress på fjädringen helt i onödan.. iaf om man ska åka 90 mil.

Hmm.. kanske kan sätta några "lösa" snören runt styret som håller upp hojen om den om all förmodan skulle glida.. Fan.. man är ju som en n00b innan man gjort något för första gången.
Tänkte köpa ett släp.. men då kommer jag nog göra en liten hållare för hjulet typ din lösning så att framhjulet och bakhjulet inte kan glida i sidled. :)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Nu har jag tagit en bild på ett sätt där man spänner fast en motorcykel på ett släp.
Man drar spännbanden ovanför framaxeln och spänner snett neråt framåt. Här är det ett enkelt cykelställ av bräder bara för att det skall vara ännu stadigare men det behövs egentlingen inte.

Snyggt men utan cykelstället skulle inte jag våga spänna sådär. Glider framhjulet i sida så lägger sig ju hojen, och glida kan den nog göra med det momentet som det ser ut att bli.
Håller helt med om fördelen att spänna i ofjädrade delar. Ett alternativ som kanske kan vara nått är den där mojängen crosssnubbar använder mellan framhjulet och undre styrkronan för att inte kunna trycka ihop fjädringen.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Är det någon som besiktigat sin 950 SM med slipons? Typ Akra/Leo/Etc..
tänkte på att det inte är nån katt i och om de är för högljudda?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Det var djävulen vad hojen går grymt, drar lätt upp den på slangen på 2:an, när jag blir stor kanske jag vågar gasa upp den på 3:an oxå:rolleyes:
 

Christian1

Köra kan jag och fort går det
Gick med
6 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Honda 600 hornet
tjena gubbar

är tänkt att jag ska byta till en 990sm
hur e dom och köra långt med och hur driftsäker är en sån maskin jämfört med en jappsare
 

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Tjoho!

Någon som har testat den hojen jag kör (Aprilia Dorsoduro) och som kör en KTM 950/990 SM och kan ge mig lite feedback på skillnader? Jag har gått och sneglat på en KTM ganska länge och det lutar åt en 990 SM-T tackvare att den inte verkar så himla spartansk om man vill dra på 1 veckas MC-semester söderut :)

Flyg lågt!

//D
 

Rickard182

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2005 KTM 950 sm
Fönsterpassning...

Tja!!

Sugen på att sätta litet fönster på min me längra fram i höst. Du har inte lust å lägga in en bild på hur du fick fast den på din 950??
Tack å bock på förhand!!

tja fan kanske ligger ngt i det:va

men ibland blir man lite sugen på ngt nytt, man kanske skulle snegla på en 990SMR istället då:rolleyes:

fast å andra sidan min hoj har precis paserat 1000mil, lagom inkörd, alla moddifikationer klara, så varför byta egentligen:)

viste ni förresten att ett tonat fönster bara kostade 500 pixx på mckompaniet var visserligen till 990 men efter lite måttande och borrande satt den som en smäck:D

kan även tillägga att hojen går betydligt renare utan SAS:en, det är den känslan jag fick efter 1 timmes bus:yoparty
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Är det enkelt att lyfta tanken på en 950 SM? Hur bär man sig åt med slangar och annat, är det lätt att få av? Finns det någon slags backventil så man slipper spilla bensin? mcmeknoob:
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Tja!!

Sugen på att sätta litet fönster på min me längra fram i höst. Du har inte lust å lägga in en bild på hur du fick fast den på din 950??
Tack å bock på förhand!!

jo visst kan jag lägga upp en bild men det säger sej självt när du fått hem fönstret, bara att hålla rutan där du vill ha den(på samma ställe som 990 har sin), märka och borra 4hål:tummenupp

På 990 är det ju bus enkelt eftersom det redan finns färdiga hål:rolleyes:
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top