Ktm 950 sm

Dagens KTM-uttryck, myntat av Patrik då jag var ute å skjutsade honom en sväng på SuMon idag;
"Fan va ballt! Man skulle ju kunna stoppa küken i motorn på den här" :P.

Jag skrattade ett bra tag för mig själv i hjälmen åt den kommentaren :D

//Robert

Tjenare ni med sm 950. Jag har en liten fråga då jag går och är sugen på att köpa en sådan.

Hur är det att köra längre sträckor på en sådan? Kör en z750 nu, undrar hur stor skillnad det blir vid 30 mil och längre. Undrar även lite om hur det är att köra med passagerare. Har en flickvän som mer än gärna vill följa med när man ska ut och åka..

PM:a Larsjos här på Sporthoj. Han har just bytt från en Z1000 -09 till en 950sm. Han har nog en del att tillägga kan jag tro.
När det gäller att skjutsa så har jag en del erfarenhet, och det är bara positivt. Det går alldeles utmärkt att skjutsa på den. Jag köpte min nere i Sthlm och körde upp till Umeå (ca 65 mil) på en dag. Skälet till att jag stannade var ösregn och inte stjärtsmärta. Visst känns det när man har suttit länge men det är inte värre än på någon annan hoj jag har haft, varav den ena var en utpräglad touringhoj (BMW R1150RT -03).
Så ja... De funkar fint till det mesta tycker jag. Även långkörningar (så länge man inte har för bråttom, då fartvinden blir jobbig efter ett tag om man kör för fort) =)

//Robert
 
Last edited:
Åkabilder

Tvingade med dottern på bönpallen idag för lite plåtning :D
 

Bifogat

  • IMG_9540-1.JPG
    IMG_9540-1.JPG
    231.8 KB · Visningar: 135
  • IMG_9543-1.jpg
    IMG_9543-1.jpg
    77.7 KB · Visningar: 134
  • IMG_9548.jpg
    IMG_9548.jpg
    183.4 KB · Visningar: 139
  • IMG_9558.jpg
    IMG_9558.jpg
    176.3 KB · Visningar: 137
De funkar fint till det mesta tycker jag. Även långkörningar (så länge man inte har för bråttom, då fartvinden blir jobbig efter ett tag om man kör för fort) =)

Har visserligen ingen hoj att jämföra med eftersom min 950 SM är min första hoj men...

Tycker det går bättre att köra längre sträckor med tjejjen bakpå. Då sitter hon och håller emot. Kör man själv har man inget stöd bakåt och fartvinden blir då mycket mer jobbig... Om ni förstår hur jag menar.

Ska ta en tur på 35 mil enkel väg om nån vecka, kan återkomma i ämnet då och rapportera om ingen annan har nåt att tillägga i frågan.
 
Tjenare ni med sm 950. Jag har en liten fråga då jag går och är sugen på att köpa en sådan.
Hur är det att köra längre sträckor på en sådan?

Gjorde en 200+ milasväng till Norge med min fd Sumo, funkade klockrent med en vattentät säck surrad i handtagen där bak som även blev ett skönt ryggstöd.
 
En SMR 990 blir kanske för dyr som leksak, har du mer info om den?

Allt egentligen för dyrt, fast å andra sidan så är pengar allt man har.
Och med tanke på vad man får, så är en 990 SMR inte för dyr, snarare är den vanliga SM för dyr - Alujumjum fälgarna går ju på 28 papp löst, och vad ett par Brembo Monobloc ok kostar vill jag inte ens tänka på, och så har vi ju den påkostade fjädringen, låter som ett klipp i mina öron ;)
Så, vill man ha en leksak som klarar att touras med, busas med och smiska det mesta på bana så ska man ha en 990 SMR :fakta

PM:ar lite info :)
 
Kan ngn. även förklara vad SAS:en har för funktion??

Vad kommer hända när jag plockat bort den, kommer den gå bättre??
 
Kan ngn. även förklara vad SAS:en har för funktion??

Vad kommer hända när jag plockat bort den, kommer den gå bättre??

SAS pytsar in lyft i avgassystemet för att förbränna oförbränt bränsle..
den sitter där av miljöskäl.. hojen går inte bättre om du tar bort den. Och du bör inte ta bort SAS som du inte bytt till slutburkar utan katalysator.

Btw. Min hoj smäller och "mullrar" mycket mindre efter jag kopplade ur SAS:en..

Vad tro sällskapet om följande spekulationer.

(Som jag förstått detta)
"Lambda 1" är en del bränsle 17 delar luft. Vid lambda 1 är förbränningen av bensinen så optimal som möjligt i miljösynpunkt.

Men det är inte optimalt i effekt synpunkt. Då vill man ha en fetare blandning..

Min tanke är att SAS:en sitter för för att möjliggöra en fetare blandning men ändå bibehålla bra avgasvärden.


Skulle va jävligt kul att få mäta lambda värdet och få svart på vitt.. vad kan de kosta att ställa hojen i en bänk bara för att mäta värdena?
 
Last edited:
SAS pytsar in lyft i avgassystemet för att förbränna oförbränt bränsle..
den sitter där av miljöskäl.. hojen går inte bättre om du tar bort den. Och du bör inte ta bort SAS som du inte bytt till slutburkar utan katalysator.

Btw. Min hoj smäller och "mullrar" mycket mindre efter jag kopplade ur SAS:en..

QUOTE]

leo vince monterat, epc bortplockat, fuggarna moddade!

så det ända som kommer hända är att den smäller mindre? låter ju rätt fisigt tycker jag!:va
 
SAS pytsar in lyft i avgassystemet för att förbränna oförbränt bränsle..
den sitter där av miljöskäl.. hojen går inte bättre om du tar bort den. Och du bör inte ta bort SAS som du inte bytt till slutburkar utan katalysator.

Btw. Min hoj smäller och "mullrar" mycket mindre efter jag kopplade ur SAS:en..

QUOTE]

leo vince monterat, epc bortplockat, fuggarna moddade!

så det ända som kommer hända är att den smäller mindre? låter ju rätt fisigt tycker jag!:va
Fisigt är de! vore roligare med 10hk till eller nått :D

Men de finns inga effekt vinster av att koppla ur den tyvärr..
 
Är det någon som har en ide´om provisorisk budgetslip on till en 990 sm?

ska serva min o har kanske inte råd att köpa pipor samtidigt. vill inte åka mer med de tysta orginalpiporna, inte en fåglar flyttar sig när jag är ute o kör.

finns det någon fullösning tro?
 
Ni som monterat LeoVince..
kollar man på instruktionen och kollar den delen 202121 som ska in genom själva hängningshållaren för röret så får jag det fan inte att fungera.

leo.jpg


Den är för bred för hålet. Den går ju i hålet som sitter i distansen på ramen, men inte hållaren för röret. Detta gör att jag måste klämma ihop de till ena sidan vilket resulterar i en massa onödigt märkbara vibrationer på bakdelen..
Nu kan jag ju iof bara borra upp lite med en dremmel och lösa problemet.. men ville bara höra om någon mer råkat ut för det?

Är inte att det smäller och mullrar typ 10hk...det måste det ju vara, ljud är prestanda!!1!

:nicka:nicka:nicka

klart det är! Iaf när jag pratar med mina Harley polers..
:tungan
 
Last edited:
Ni som monterat LeoVince..
kollar man på instruktionen och kollar den delen 202121 som ska in genom själva hängningshållaren för röret så får jag det fan inte att fungera.

Den är för bred för hålet. Den går ju i hålet som sitter i distansen på ramen, men inte hållaren för röret. Detta gör att jag måste klämma ihop de till ena sidan vilket resulterar i en massa onödigt märkbara vibrationer på bakdelen..
Nu kan jag ju iof bara borra upp lite med en dremmel och lösa problemet.. men ville bara höra om någon mer råkat ut för det?

Jo jag fundera över samma sak på mina.. Jag hittade ingen annan lösning än att göra hålet lite större.. Mycket skumt :P

Jag bumpar upp min fråga lite och hoppas på hjälp (Ni som undrar om SAS har ju 160 sidor tråd o läsa, det står massa om det)

Hände samma sak nu idag/kväll, går dåligt :/

Jag har läst alla 160.. :tummenupp Inte mycket matnyttigt där inte..
Men Google har lite mer att erbjuda..
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top