Ktm 950 sm

Jag tycker Mivv låter härligt utan db-killers...

Det återstår att se :D har inte provat ännu.. men nu när du sa det så måste jag nog provlyssna lite senare idag, tycker nog ändå att ljudnivån är rätt lagom med insatserna i. Tar med kameran om det blir av.
 
Det återstår att se :D har inte provat ännu.. men nu när du sa det så måste jag nog provlyssna lite senare idag, tycker nog ändå att ljudnivån är rätt lagom med insatserna i. Tar med kameran om det blir av.

hur var viktskillnaden? på SD var det enorm skillnad på slipon orginal vs acra slipon. ljudet och vikten var största fördelen, märkte inte av så mycket på mappningen/hk etc, fick dock ett problem med den lägre vikten, orginal fungerade som vibrationsdämpare, och med acra så vibrerade bakramen som satan :tungan
 
hur var viktskillnaden? på SD var det enorm skillnad på slipon orginal vs acra slipon. ljudet och vikten var största fördelen, märkte inte av så mycket på mappningen/hk etc, fick dock ett problem med den lägre vikten, orginal fungerade som vibrationsdämpare, och med acra så vibrerade bakramen som satan :tungan

Jo det var grym viktskillnad, kanske inte lika stor som på superduken, då hela paketet hänger ihop på den, går ju inte dela på "Y-röret" och dämparna där. Hade ingen våg nära till hands men skulle uppskatta att Mivv rören väger 1.5kg/st medan original 4-5kg/st.

Ang. vibrerande bakram så kan jag inte uttala mig om det ännu, har bara provat ett par smårundor i lugnt tempo :) Men iaf inget jag la märke till direkt.

När det ska mappas om hoppas jag på en liten skillnad iaf, har inte klippt kablarna som stryper 1,2,3ans effekt och Acra-mappen ska visst ta bort den spärren.
 
Last edited:
950 sm r

Nu är hojen i toppskick och ska säljas. PM:a vid intresse eller se annons på Köp o Sälj. (hoppas jag inte bryter mot nån regel nu)
 
Här kommer en liten soundcheck med de nya Mivv piporna, insatserna är i.
Kommer nog köra vidare med dom i, känner på mig att det kommer låta som F*N!! utan insatserna. Är inte mycket skillnad mellan min polares superduke som har akra evo pipor utan insatserna.. hans låter lite mer.

[YOUTUBE-ID]9N-pTEOR67Q[/YOUTUBE-ID]

skönt ljud:tummenupp alltid gött när man får bort dom gamla kok-plattorna..
Själv så anser jag att hojen går bäst utan insatser, vridet blir helt klart kraftfullare (särskilt efter ommappning eller justrering av förgasare beroende på sprut eller fugge) men ljudet blir aningen smattrigt utan insatser:va
för att få ut bra effekt men sammtidigt hålla ljud nivån på någorlunda "grann vänlig" nivå så tillverkade jag ett par egna insatser som är 15cm kortare och ngt grövre än dom som levererades med de nya piporna, konade från 2" till 1,75" till 1,5" ca 10 cm totalt.. blev riktigt nöjd + att tanten slipper ha öronproppar när hon åker med:D
 
har inte kört in hojjen ännu så kan inte testa, men vad är det för skillnad på sd(-07an) och smr -10 motorn?, maxvarvet på smr'en ligger på 9500v,har för mig att SD låg på 8000v eller liknande, får inte ihop det då kompen e lika osv?
 
På min 690 SMC bänkade vi mer vrid med insatsen i, men det kanske är skillnad på twin?
 
har inte kört in hojjen ännu så kan inte testa, men vad är det för skillnad på sd(-07an) och smr -10 motorn?, maxvarvet på smr'en ligger på 9500v,har för mig att SD låg på 8000v eller liknande, får inte ihop det då kompen e lika osv?

Jag har för mig att rödmarkeringen ligger vid 9500rpm på Superduken med.
Rätta mig om jag har fel, men Superduke motorn har väl lite mer toppeffekt medan Supermoton har en lite mer jämn effektkurva.
 
oljetank

Hämtade ut 950:an från verkstan. Hade tidigare problem med oljeläcka från tanken. Nu hade de bytt hela oljetanken till 990:ans tank med stålomspunna slangar och allt.

Läste att någon här hade problem med oljemätaren. Verkar altså som om KTM vet om att den gamla tanken är kass eftersom de sätter dit den nya på garantin.



J
 
Min är bänkad utan insatser..
Känns som att ju mer flöde ut desto mer kan man stoppa in osv:rolleyes:

Förklaringen jag fick var att motståndet av insatsen gav mer vrid, ingen insats ger mer toppeffekt... Vet inte om skillnaden känns, jag gillar dock ljudet utan insatser hårt :)
 
Kablar

Jo det var grym viktskillnad, kanske inte lika stor som på superduken, då hela paketet hänger ihop på den, går ju inte dela på "Y-röret" och dämparna där. Hade ingen våg nära till hands men skulle uppskatta att Mivv rören väger 1.5kg/st medan original 4-5kg/st.

Ang. vibrerande bakram så kan jag inte uttala mig om det ännu, har bara provat ett par smårundor i lugnt tempo :) Men iaf inget jag la märke till direkt.

När det ska mappas om hoppas jag på en liten skillnad iaf, har inte klippt kablarna som stryper 1,2,3ans effekt och Acra-mappen ska visst ta bort den spärren.

Är det någon som kan förklara vad det är för kablar man ska klippa för att få bättre effekt 1-3. Väntar på mina Wings som ska mappas med akra mappen så då kanske ingreppet är onödigt för mig. Man vill ju ha ut så mycket pulver som möjligt ur knarren.:yoparty
 
På 990 tror jag allt sånt fixas när du mappar om den. Jag har inte klippt några sladdar på min i alla fall.

Ok, tack. Kände du stor skillnad efter mappning? Jag upplever inte att min hoj i daxläget vill börja resa sig på gas i tvåans och treans växel som så många pratar om.Även om jag fläskar på ordentligt så släpper den bara lite i tvåan men inget i trean. Hade varit lite kul om man hade kunnat få det så. Kanske blir bättre när jag får på mina wings och får den mappad.:banana
 
Ok, tack. Kände du stor skillnad efter mappning? Jag upplever inte att min hoj i daxläget vill börja resa sig på gas i tvåans och treans växel som så många pratar om.Även om jag fläskar på ordentligt så släpper den bara lite i tvåan men inget i trean. Hade varit lite kul om man hade kunnat få det så. Kanske blir bättre när jag får på mina wings och får den mappad.:banana

Den stora skillnaden jag upplevde när jag bytte från original till akra och bytte drev var:
1. Piporna håller inte längre 2000 grader så man bränner sig och smälter allt som ens kommer i närheten.
2. Hojen blev mycket mer körbar, innan så gick det ju knappt att köra på mindre än 3000 varv/min nu är den kanon hela vägen ner till nästan tomgång.
3. 9 Kg försvann från hojen
4. Ljudet blev mycket maffigare.

Kan inte påstå att den blev så vansinnigt mycket starkare eller så utan det handlar om punkt 2 dvs den blev mer körbar och därigenom så är det lättare att powerwheela. Vet inte om det jag som har fel men att förvänta sig att man skall kunna köra på 3:an och få upp den på slangen bara genom att vrida på gasen är nog att önska lite mycket. Det är inga problem att få upp den om man vet hur man gör men där är inte jag än.

fan nu blev jag sugen på att köra hoj igen....
 
Kan inte påstå att den blev så vansinnigt mycket starkare eller så utan det handlar om punkt 2 dvs den blev mer körbar och därigenom så är det lättare att powerwheela. Vet inte om det jag som har fel men att förvänta sig att man skall kunna köra på 3:an och få upp den på slangen bara genom att vrida på gasen är nog att önska lite mycket. Det är inga problem att få upp den om man vet hur man gör men där är inte jag än.

fan nu blev jag sugen på att köra hoj igen....

Den går lätt upp på ettan och tvåan bara på gas. Om man använder lite teknik och växlar på studsen på tvåan så går den väldigt lätt upp på trean också, den behöver bara en liten knuff i rätt riktning:)
Den går upp på trean om man gör en "pick up" med lite kraft i styret också...:tummenupp
 
Den stora skillnaden jag upplevde när jag bytte från original till akra och bytte drev var:
1. Piporna håller inte längre 2000 grader så man bränner sig och smälter allt som ens kommer i närheten.
2. Hojen blev mycket mer körbar, innan så gick det ju knappt att köra på mindre än 3000 varv/min nu är den kanon hela vägen ner till nästan tomgång.
3. 9 Kg försvann från hojen
4. Ljudet blev mycket maffigare.

Kan inte påstå att den blev så vansinnigt mycket starkare eller så utan det handlar om punkt 2 dvs den blev mer körbar och därigenom så är det lättare att powerwheela. Vet inte om det jag som har fel men att förvänta sig att man skall kunna köra på 3:an och få upp den på slangen bara genom att vrida på gasen är nog att önska lite mycket. Det är inga problem att få upp den om man vet hur man gör men där är inte jag än.

fan nu blev jag sugen på att köra hoj igen....

Skönt att ja inte har en insprutare, min 950 flyger då till väders på 3an hur lätt som helst... :banana
Ev kanske jag lutar mig lite bakåt/drar lite i styret jämfört me vanlig sittställning:confused:
 
Skönt att ja inte har en insprutare, min 950 flyger då till väders på 3an hur lätt som helst... :banana
Ev kanske jag lutar mig lite bakåt/drar lite i styret jämfört me vanlig sittställning:confused:

Svårt att tänka mig att det går för att du har förgasare och mindre effekt... Misstänker att du helt enkelt har tekniken och inte tänker på det när du gör det :D
 
Back
Top