Ktm 950 sm

Någon med en 990 SMR 09 som har satt dit någon form av antihalkpads?
Har fått hem mina från Techspec men vet inte riktigt hur jag skall klippa till dem.....
 
Tack ABUS granit!! Ställde ut hojen tidigare i morse (ca 07.30) och fann en timma senare att någon försökt sno den med krökt/knäckt främre bromsskiva och lite skrapmärken i lacken samt några repor i lacken. Låset är fortfarande i finaste form bortsett från lite märken efter tången de använt. Fan va lurigt att på ljusa dan i ett "bra" område försöka ta grejer ur carporten... Någon måste ju ha stört dem eller så gav de upp. Självrisken är ju rätt saaaaaaaaaaaaftig så det blir väl att skaffa en ny skiva och bättra lacken istället.

Så jag undrar, någon som har en vänsterskiva (inre delen) som ligger och skräpar till en 950SM -07?
 
Såg att det fanns en 950 SM -08 (inte SMR vad jag kan se) på Blocket.

Fanns det verkligen vanliga 950 som -08?
Trodde det var 990 som gällde.

//F
 
Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.
 
Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.

Du behöver inte instruktionsbok för att kolla det. Det räcker att du tar av sadeln så sitter det en lapp på tanken där det står lite tekniska uppgifter, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken. :fakta
 
Du behöver inte instruktionsbok för att kolla det. Det räcker att du tar av sadeln så sitter det en lapp på tanken där det står lite tekniska uppgifter, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken. :fakta

Tycker att det är märkligt lågt? 2,2 kg fram och bak? Alla sporthojar jag har haft sedan -95 har alltid haft 2,5/2,9. Med ungefär samma däcksdimension och samma vikt som SMR:en? RC8:an hade "bara" 2,5 bak, på ett 190/55 däck... kanske är något speciellt för KTM att köra med låga lufttryck?:)
 
Tycker att det är märkligt lågt? 2,2 kg fram och bak? Alla sporthojar jag har haft sedan -95 har alltid haft 2,5/2,9. Med ungefär samma däcksdimension och samma vikt som SMR:en? RC8:an hade "bara" 2,5 bak, på ett 190/55 däck... kanske är något speciellt för KTM att köra med låga lufttryck?:)

Jaså ska du bara ha 2,2+2,2 i din 990smr. Jag ska ha 2,4+2,4 i min.
Jo han som satte på mitt däck sa också 2,5 fram 2,9 bak till mig. Men jag håller mig till det som står i instruktionsboken (eller på klisterlappen på tanken). Det har jag gjort när jag kört bana också. Funkar bra.
 
Jaså ska du bara ha 2,2+2,2 i din 990smr. Jag ska ha 2,4+2,4 i min.
Jo han som satte på mitt däck sa också 2,5 fram 2,9 bak till mig. Men jag håller mig till det som står i instruktionsboken (eller på klisterlappen på tanken). Det har jag gjort när jag kört bana också. Funkar bra.

På gatdäcken (original SuperCorsa) körde jag 2,5/2,9 på SMR:en, funkade kanon. På bana med originaldäcken körde jag 2,2/2,4, bra fäste och fint slitage. Med Michelin Power One Competition B körde jag 2,1/1,7
Med 1,7 så kändes första varvet som att det var punka. Sen bara klöste sig bakdäcket fast. Jag fick det inte att släppa ens med maxnedlägg och provokation på gasen, ett oerhört fäste och jättefint slitage:tummenupp
 
På gatdäcken (original SuperCorsa) körde jag 2,5/2,9 på SMR:en, funkade kanon. På bana med originaldäcken körde jag 2,2/2,4, bra fäste och fint slitage. Med Michelin Power One Competition B körde jag 2,1/1,7
Med 1,7 så kändes första varvet som att det var punka. Sen bara klöste sig bakdäcket fast. Jag fick det inte att släppa ens med maxnedlägg och provokation på gasen, ett oerhört fäste och jättefint slitage:tummenupp

Aha, jag får kanske testa släppa ut lite tryck nästa gång jag kör bana. :tummenupp
 
Aha, jag får kanske testa släppa ut lite tryck nästa gång jag kör bana. :tummenupp

Den allmänna gaslagen säger att luften expanderar med 0.1 bar per 10 grader celsius. Anledningen till att du skall sänka är att du annars får för högt tryck i däcket. På bana får du mer rörelse i gummit vilket ger mer värme och mer grepp. Värmen gör ju att du får upp trycket och om du inte sänker så kan du få för högt tryck och då får du ett däck som inte anpassar sig lika mycket efter marken, vilket ger sämre grepp. Kör gattryck minus 0,3 bar ungefär, det brukar funka bra och du får en bra kompromiss mellan värme och slitage. Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck:) Om du får kallavrivning (gummit rullar av) så kör du för sakta för däcken och måste få mer värme, dvs sänka trycket eller byta till "långsammare" däck:)
 
Till er som undrar vilken hoj som är vassast, 950 eller 990. Jag och kompisen var iväg och lånade en 990 smt samt körde min 950 sm.vi drog ut på motorvägen, lade oss jämsides på tredje växeln i ca 70 vred på fullt upp genom växlarna till ca 200.Där drar smt:n ifrån med ca 3 längder omedelbart men sedan hänger 950 med hela vägen.Men nu gör vi samma sak fast på högsta växeln i 100 km och drar på upp till 200,då ligger 950 ca 30 meter före på slutet::yoparty. Nu ska tilläggas att 950 är utrustad med slipon vilket inte smt:n var.Men om det är till 950 fördel så är ju nackdelen att man inte kommer undan fartvinden vilket man gör på smt:n.
 
Såg att det fanns en 950 SM -08 (inte SMR vad jag kan se) på Blocket.

Fanns det verkligen vanliga 950 som -08?
Trodde det var 990 som gällde.

//F

950 SMR fanns -08 samtidigt med 990 SM...och till -09 hade KTM insett vilken hoj som skulle bli den ultimata, nämligen 990 SMR
 
Den allmänna gaslagen säger att luften expanderar med 0.1 bar per 10 grader celsius. Anledningen till att du skall sänka är att du annars får för högt tryck i däcket. På bana får du mer rörelse i gummit vilket ger mer värme och mer grepp. Värmen gör ju att du får upp trycket och om du inte sänker så kan du få för högt tryck och då får du ett däck som inte anpassar sig lika mycket efter marken, vilket ger sämre grepp. Kör gattryck minus 0,3 bar ungefär, det brukar funka bra och du får en bra kompromiss mellan värme och slitage. Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck:) Om du får kallavrivning (gummit rullar av) så kör du för sakta för däcken och måste få mer värme, dvs sänka trycket eller byta till "långsammare" däck:)

Okej! tack för tipset, bra att veta :)
 
Till er som undrar vilken hoj som är vassast, 950 eller 990. Jag och kompisen var iväg och lånade en 990 smt samt körde min 950 sm.vi drog ut på motorvägen, lade oss jämsides på tredje växeln i ca 70 vred på fullt upp genom växlarna till ca 200.Där drar smt:n ifrån med ca 3 längder omedelbart men sedan hänger 950 med hela vägen.Men nu gör vi samma sak fast på högsta växeln i 100 km och drar på upp till 200,då ligger 950 ca 30 meter före på slutet::yoparty. Nu ska tilläggas att 950 är utrustad med slipon vilket inte smt:n var.Men om det är till 950 fördel så är ju nackdelen att man inte kommer undan fartvinden vilket man gör på smt:n.

Tror nog att en rätt inställd 950 med pipor har mycket brutalare botten än vad en 990 original har. Dock kan man nog få det omvänt om man har en PCIII:a och pipor på en 990 :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top