Ktm 950 sm

Tja alla KTM åkare då var det dax att köpa nya däck är det nån som har några tips på vad jag ska köpa? det finns ju ett antal att välja på

Jag har åkt på michelin pilot power som jag gillade. Just nu kör jag med bridgestone bt016 som känns riktigt bra :tummenupp
 
Sumo vid Centralen i morse

Jag satt och filosoferade i bilen och tänkte på skinnställ och om man skulle ta en lugn sväng med hojen nån dag snart. Då dök det upp en Sumo bakom mig, kl 08:20 mellan Centralen och Sergels Torg. Drog ner stereon så jag skulle höra bättre och fick toknita då jag missade en gångtrafikant på övergångsställe pga "störningen" :) Snart är det vår!
 
Kul att se att du lever!

Nä, det tycker jag inte.
Kul att du funderar på att byta till en sjukt kul hoj! Tycker absolut att du kan köpa en högmilare, det viktigaste är att den är ordentligt servad, allmänt välskött och uppgraderad.

Har själv en 06:a som jag köpte i absolut nyskick av första ägaren. På två säsonger har den rullat drygt 1600 mil (en hel del på bana) och med 2122 mil på mätaren vågar jag påstå att Mr NineFifty fortfarande är 100% pedantskött. Den har med tiden också fått allt godis som knappast någon egentligen behöver :D men som nästa alla vill ha (what's new?):

SAS/EPC bortplockat, garantibytta startmotordelar (det är inte själva startmotorn som orsakar whiplash-smällarna), 16-kugg fram, Akra slip-on med hemgjorda skydd (kylarslang med slangklämmor i funkar klockrent), fjädring/dämpare i "race-läge", justerade förgasare (dvs luftskruvarna, ombestyckning görs inte på SuMo), modifierad luftburk, kraschpuckar överallt, stomp-grips (kanon på bana), barkbusters, fälgstripes samt div annat pimp (svårt att låta bli, som sagt), Michelin Pilot Road 2CT fram och bak (helt OK för mig som knappast är snabbast/galnast på bankörningarna:tummenupp ).

Det enda som ställt till problem (lätt avhjälpta) har varit:
1. Slavcylindern till den hydrauliska kopplingen gav upp efter ca 1100 mil (garantijobb på Lelles, där hojjen alltid servats)
2. Ett igensatt oljefilter (400 mil efter stora/dyra servicen vid 1600 mil) ledde till knackiga missljud när typ kamaxel/ventilstyrningar/ventiler inte fick tillräcklig smörjning (enl Ragnar på Lelles har KTM sen dess bytt leverantör av oljefilter).

Ooops, det här blev längre än jag tänkt. Summasumarum:
Många mil är inget problem som jag ser det om hojen är välskött och har det du vill ha (kostar fett om du vill uppgradera/serva enl ovan.)

Till sist: Har börjat kolla lite på SuperDuke-annonser, men... hm... eh... borde vara nöjd med det jag har... hm... men vafan...kommer du med ett bud så... jaja, vem vet...:tummenupp

Vafaan, ska du byta hoj?? Du måste väl ändå inse att 950SMR:en är bra mycket coolare än någon Superduke!!??!!
Själv sugen på att byta till en sån men då måsta jag nog komplettera med en 990 Adventure R! Sen är man ju lite sugen på en 690SMC, en Impreza STi och en Mini Cooper S.....................

SNART ÄR DET VÅR!!

Jag satt och filosoferade i bilen och tänkte på skinnställ och om man skulle ta en lugn sväng med hojen nån dag snart. Då dök det upp en Sumo bakom mig, kl 08:20 mellan Centralen och Sergels Torg. Drog ner stereon så jag skulle höra bättre och fick toknita då jag missade en gångtrafikant på övergångsställe pga "störningen" :) Snart är det vår!

Inget att ha dåligt samvete för!! Ont om vacker motorsång denna tid på året men gångtrafikanter finns det hur många som helst! Hävda skyddsjakt!!
 
Last edited:
2. Ett igensatt oljefilter (400 mil efter stora/dyra servicen vid 1600 mil) ledde till knackiga missljud när typ kamaxel/ventilstyrningar/ventiler inte fick tillräcklig smörjning (enl Ragnar på Lelles har KTM sen dess bytt leverantör av oljefilter).


:3freak Låter inte helt kul med igensatt filter...
Vad byttes i din motor efter det?
 
:3freak Låter inte helt kul med igensatt filter...
Vad byttes i din motor efter det?

Inte ett smack förutom filtret.

Upptäckte ljudet direkt efter att ha startat, slog av direkt och
ringde en kompis som tipsade om att ta ur filtret och provstarta, vilket jag gjorde på plats (funkade bra med hjälp av verktygskitet under sadeln och en lånad bunke av en frisörtjej tvärs över gatan:D ).
Utan filtret lät och funkade maskinen precis som vanligt. Sen var det bara att köra de ca 5 kilometrarna hem på lugna varv och peta i ett nytt filter. Har sen dess kört ca 100 mil utan några som helst missljud eller andra problem.

/Lars
 
Grön när det gäller mc

Tjenare!

Skall in på 100 mil service och tänkte sätta på slipon och ta bort strypningarna SAS/EPC och kanske 16 drev som jag har läst att flera av er har bytt till. Men min fråga är gäller garantin och vad skall man betala för kalaset
 
Någon som vet om Insprutningen på 990:n är ryckig? (Typ glappar om man släpper sen slår på igen) Kanske får lov att provköra i vår och jämföra.
Gillar dock känslan med fuggar.
 
Hej.

Funderar på att köpa mig en 950SM. Hade tänkt läsa hela tråden men det är hundra sidor så jag kom bara till sidan 53 sedan tröttnade jag.

Såg att det har varit en del problem men de flesta verkar vara lätta att åtgärda.

Såg dock ingen lösning på problemet med att hojen börjar gå illa när man kört långt på bakhjulet? Finns det igen lösnig på det problemet?

Vad är det i övrigt att tänka på vad gäller 950SM?
 
klart det finns en lösning på bakhjulsåkarproblemet. Dock verkar bara verkstäderna känna till vad som ska göras. Fixade min på lelles i sommras. Jag betalade ingenting, men om garantin är slut är det inte särskilt dyrt att fixa i samband med service tex.
 
Kommer min nya fina vita (:yoparty ) 990 lida av några problem som dom tidigare cyklarna har haft? Eller har herrerna i Mattighofen gjort sin hemläxa?

Är inte långt kvar tills den dyker upp nu, börjar bli pirrigt. Är det en första 100 mila service som skall göras? Monstret hade det och den servicen behövdes göras efter ett dygns hojinnehav, men det var fan mig i augusti, ser att det kan bli problem att göra detsamma i början av mars. Iofs, ett par varv runt hjälmaren så ska det väl vara löst...
 
Kommer min nya fina vita (:yoparty ) 990 lida av några problem som dom tidigare cyklarna har haft? Eller har herrerna i Mattighofen gjort sin hemläxa?

Är inte långt kvar tills den dyker upp nu, börjar bli pirrigt. Är det en första 100 mila service som skall göras? Monstret hade det och den servicen behövdes göras efter ett dygns hojinnehav, men det var fan mig i augusti, ser att det kan bli problem att göra detsamma i början av mars. Iofs, ett par varv runt hjälmaren så ska det väl vara löst...

hehe ja du lär ju iallfall slippa problemet med att förgasarna flödaröver :död
men 100 mila servicen slipper du inte..

Om du missat..
http://www.youtube.com/watch?v=0ql2jwqVzSw

ser fram emot en provkörning sen:banana

/F
 
Fiiiiina grejer.

Och nu när jag sett det där, och hört, så blir det akra till den med eftersom jag inte kan köra fort så får det låta som jag gör det iaf.

Provkörning? Känner jag dig? :D
 
hur står skillnad kan det vara på 990sm o 990 smr för en glad amatör det borde bara vara posörgrejen som skiljer
smr är ju apsnygg
 
Egentligen borde man ju köpa en vanlig SM, och egentligen egentligen borde man ju verkligen köpa en T. Men det var inte dit k*ken pekade, så jag gick inte däråt heller ;)

Annar så är det väl vetskapen om att den är vassare som gör skillnaden, inte att man blir det. Men folk trimmar och tunar till höger och vänster, men inget trim skulle väl vara mer effektfullt än att gå ner 5-10 kg själv...men hur kul är DET!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top