Ktm 950 sm

jepp nu tillhör man denna tråd dåra.
köpte idag en 950 sm 06 som gått 170 mil.
hundra milar servisen va gjord och under den så ska dom ha plockat bort sasen va det nu är men det är väll inte samma sak somstrypningen för 1,2 växeln?

Nope det är avgas reningen!
 
Sas är avgasreningen. Förgasarna är strypta också tror det gäller mer än bara 1:an och 2:an, för på min märkte jag av det på de flesta växlarna innan jag ströp av min. Lägg dig i 2:an och snärta till på gasen, om den protesterar och inte drar och det låter bööööööö så är epc-strypningen kvar. Hemskt tråkigt när man vill dra upp sin stora motard på bakhjulet och den inte vill.

Hoppas du blir nöjd med hojjen.

thx får testa det till våren. har höga förhoppningar efter allt man hört och dregglat efter denna.
 
jepp nu tillhör man denna tråd dåra.
köpte idag en 950 sm 06 som gått 170 mil.
hundra milar servisen va gjord och under den så ska dom ha plockat bort sasen va det nu är men det är väll inte samma sak somstrypningen för 1,2 växeln?

Grattis till en sjukt rolig å grym hoj :yoparty
Tror absolut att du kommer bli nöjd med den. Då ses vi säkert på vägarna i Södertälje när vintern e över.
 
verkar som att det är pirelli scorpion sync som sitter orginal på denna hoj.
frågan e då va tycker ni om detta däck. själv van med pilot power 2ct lr liknande. e det samma fäste i detta däck?
 
Hej på er,

Jag undrar vad ni 950 SM:ägare har för fjädringsinställningar... vad tycker ni har funkat bäst för er?

/C
 
verkar som att det är pirelli scorpion sync som sitter orginal på denna hoj.
frågan e då va tycker ni om detta däck. själv van med pilot power 2ct lr liknande. e det samma fäste i detta däck?

Har inget förtroende för orginalen, extremt hala när det är blött och kallt.
Just nu kör jag med kombinationen Pilot Power 2CT fram och Pilot Road2 bak.
Hade tidigare PP2CT bak men det var lite väl mjukt (600mil).

Hej på er,

Jag undrar vad ni 950 SM:ägare har för fjädringsinställningar... vad tycker ni har funkat bäst för er?

/C

Jag kör med "race-insällningarna" enl. manualen.
Fungerar perfekt för bana och aktiv körning. Lite skumpigt vid touring.
 
Last edited:
Har inget förtroende för orginalen, extremt hala när det är blött och kallt.

Ah! Kanske är det det jag upplevt också då?

Jag avslutade säsongen ovanligt tidigt i år pga att jag haft ett antal obehagliga incidenter då hojen tappat fäste när jag inte trott den skulle göra det. Det var alltid vid kallt och något fuktigt väglag som det spann loss och sladdade - jag trodde att det "bara" var jag som felbedömde väglaget och att min omdöme blivit sämre, men kanske är det däcken som skiljer sig?

Jag har alltid tidigare kört Bridgestone eller Michelins sportigare däck (Speed triple, daytona och gsx-r alla i samma däcksdimensioner som 950 SM) och kunnat bedöma väglaget hyffsat... Dags att sula om från original till ett lite mer beprövat kort till våren alltså...
 
vem var det som var ute å luftade sin 950 på klarabergsviadukten runt 1630 igår då:tummenupp

kände mig inte alls avis:arsele


/F
 
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?
 
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Du behöver knappast vara rädd för 2000 mil. Tänk på att storservicen vid 1500 mil är dyr. Jag har för mig att min kostade ca 4000.- Motorn är ju likadan som den i 950 adventure, och jag har sett sådana som rullat 5-6000 mil.
 
Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Skulle helre köpa en som gått 2000mil än 100mil. Då vet man ju att alla barnsjukdommar är fixade.
Det är först nu efter 700mils-servicen som jag tycker min går bra.
 
Skulle helre köpa en som gått 2000mil än 100mil. Då vet man ju att alla barnsjukdommar är fixade.
Det är först nu efter 700mils-servicen som jag tycker min går bra.

På tal om 700-750mila servicen, hur mycket kostar den? Tänkte göra den hos lelles..måste ringa och beställa tid, solen börjar ju titta fram. :yoparty :banana :tummenupp :D

Har nu läst HELA tråden och är nu sjukt sugen på en Sumo till sommaren.

Nu gäller det bara att jag får min CBF1000a såld så jag kan Shoppa en riktig hoj.

Min fråga: Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Tänk på att startmotorn och bakbromsen är fixad, går iofs på KTM`s garanti, men kan vara skönt att ha gjort. Blev själv nästan stående en gång pga startmotorn, lät som hela motorn skulle ramla av hojen...hade samma problem på min 640....
 
Last edited:
Tja alla KTM åkare då var det dax att köpa nya däck är det nån som har några tips på vad jag ska köpa? det finns ju ett antal att välja på
 
På tal om 700-750mila servicen, hur mycket kostar den? Tänkte göra den hos lelles..måste ringa och beställa tid, solen börjar ju titta fram. :yoparty :banana :tummenupp :D

Pyntade nånstans över 3000 kr för 750-milaservicen hos Johans MC i Gbg, då ombestyckades även förgasarna.

Taget..men den lär ju hamna lite under det, min är redan ombestyckad/drevad/garantiservad mm.
Får väl slå en pling så jag får en fast summa, nu vet jag ju på ett ungefär...tack!
 
Behöver man vara rädd för att shoppa en 950 som har gått ca 2000mil?

Nä, det tycker jag inte.
Kul att du funderar på att byta till en sjukt kul hoj! Tycker absolut att du kan köpa en högmilare, det viktigaste är att den är ordentligt servad, allmänt välskött och uppgraderad.

Har själv en 06:a som jag köpte i absolut nyskick av första ägaren. På två säsonger har den rullat drygt 1600 mil (en hel del på bana) och med 2122 mil på mätaren vågar jag påstå att Mr NineFifty fortfarande är 100% pedantskött. Den har med tiden också fått allt godis som knappast någon egentligen behöver :D men som nästa alla vill ha (what's new?):

SAS/EPC bortplockat, garantibytta startmotordelar (det är inte själva startmotorn som orsakar whiplash-smällarna), 16-kugg fram, Akra slip-on med hemgjorda skydd (kylarslang med slangklämmor i funkar klockrent), fjädring/dämpare i "race-läge", justerade förgasare (dvs luftskruvarna, ombestyckning görs inte på SuMo), modifierad luftburk, kraschpuckar överallt, stomp-grips (kanon på bana), barkbusters, fälgstripes samt div annat pimp (svårt att låta bli, som sagt), Michelin Pilot Road 2CT fram och bak (helt OK för mig som knappast är snabbast/galnast på bankörningarna:tummenupp ).

Det enda som ställt till problem (lätt avhjälpta) har varit:
1. Slavcylindern till den hydrauliska kopplingen gav upp efter ca 1100 mil (garantijobb på Lelles, där hojjen alltid servats)
2. Ett igensatt oljefilter (400 mil efter stora/dyra servicen vid 1600 mil) ledde till knackiga missljud när typ kamaxel/ventilstyrningar/ventiler inte fick tillräcklig smörjning (enl Ragnar på Lelles har KTM sen dess bytt leverantör av oljefilter).

Ooops, det här blev längre än jag tänkt. Summasumarum:
Många mil är inget problem som jag ser det om hojen är välskött och har det du vill ha (kostar fett om du vill uppgradera/serva enl ovan.)

Till sist: Har börjat kolla lite på SuperDuke-annonser, men... hm... eh... borde vara nöjd med det jag har... hm... men vafan...kommer du med ett bud så... jaja, vem vet...:tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top