Ktm 950 sm

Nu är det snart dags att ta och hämta hem hojen från sitt vinteridé.
Hur många av er tömde tank och förgasare innan vinterförvaringen. Borde man ha gjort det kanske? Det enda jag gjorde var att sätta batteriet på underhållsladdning.
 
Gjorde inte det, hade bara kopplat in cteken och ställt den i garage i ca 20 grader. Varmt och gott. Startade fint, om än lite grinig i början kanske, innan det lossnade.

Funderar på att plocka bort plasthandtagen/boxhållaren i bak på min sumo. Någon som löst det på ett snyggt sätt med pluggar eller lock över skruvhålen som blir?
 
Last edited:
Känns igen!

Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.

Hade det problemet direkt efter min första service(100-mil).Startade lätt när den var kall utan choke, var jäkligt svår att starta när den var varm, "stallade" efter 2 sek hyfsat hög slangning. Visade sig att bägge flottörerna i förgasarna läckte in soppa och följaktligen sjönk -> fuggarna flödade i tid och otid. Kan vara värt att kolla!!
Lycka till/ Jocke
 
Nu är det snart dags att ta och hämta hem hojen från sitt vinteridé.
Hur många av er tömde tank och förgasare innan vinterförvaringen. Borde man ha gjort det kanske? Det enda jag gjorde var att sätta batteriet på underhållsladdning.

Har inte behövt göra nått med den.det har la vart åtminstonde en dag i månaden som vart hoj vänlig om än lite kallt.fan va ju ute å körde dan innan nyår:yoparty
 
Har inte behövt göra nått med den.det har la vart åtminstonde en dag i månaden som vart hoj vänlig om än lite kallt.fan va ju ute å körde dan innan nyår:yoparty


Den har stått i en lägenhet hela vintern, så någon kyla har den inte fått smaka på. :)
Är vansinnigt sugen på att dra ut och åka nu. Trots att jag inte ens har något körkort...
 
Fråga mig inte varför men.... Lelles är superhemliga med vad dom gör när dom justerar 950's för slipon. Jag försökte fiska/muta/smöra/.... utan att lyckas. Nu när jag haft isär min hoj efter dom gjort jobbet så är det alltså så jag har fått reda på vad dom gjort - reverse engineering helt enkelt.

På min hoj gjorde dom inte ett dugg åt blandskruvarna i alla fall. Sen stod jag och smygkikade lite på när dom skurvade på en annan 950 och dom lossade aldrig förgasarna/bryggan tillräckligt för att kunna vända den och komma åt blandskruvarna. Så......

Sen finns det ytterligare en modd dom gör på SMRen utan att tala om. Denna modd skall enl. Ragnar inte göras på den vanliga SMen och har att göra med att luftburkarna är olika utformade (SMRen har ju SEns luftburk). Modden löser ojämn gång vid byig vind och/eller sidvind. Det blir inte helt bra trots detta men mycket bättre.

.

Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången.......
Lugn å fin nu - slappna av. Döm inte hojen med allt skrot du har sittandes på den. Det blir en dj-la skillnad efter tuningen. Min gick också så dåligt att jag var flera gånger på väg att lämna tillbaka den men efter mycket om och men så..... Nu är den typ 90% bra så lite finns nog att göra.
 
Last edited:
Fråga mig inte varför men.... Lelles är superhemliga med vad dom gör när dom justerar 950's för slipon.


Kom igen ladys & gentlemen, är det inte dags för lite uppfriskande ljus i de dunkla hemlighetsmakeriernas värld...?
För mig hymlades inte ett smack när jag stolpade in på Lelles för Akra-tuning (eller nån annan gång heller för den delen). Man sa precis av man gjort och varför. Punkt. Och hojen går därefter utav bara H-e. Punkt.

Och "sommers door" (som just Spider informerade okunniga mig om i detta forum, tackar å bockar) behövs inte på våra hojar. Punkt.
Se detta som god vilja och en strävan att minska antalet mystifierande frågetecken och istället öka folks medvetande om att det är en sjukt simpel och omystiskt process att göra en galet skön hoj ännu galnare.
Punkt. Och tjoflöjt!
 
Last edited:
Kom igen ladys & gentlemen, är det inte dags för lite uppfriskande ljus i de dunkla hemlighetsmakeriernas värld...?
För mig hymlades inte ett smack när jag stolpade in på Lelles för Akra-tuning (cess att göra en galet skön hoj ännu galnare.
Punkt. Och tjoflöjt!


Får man fråga nyfiket vad dom gjorde då???
Är det synkning av förgasaren samt uppflyttning av nålen ett hack och inget mer som Lelles gör för att Akra-tuna hojjen???

Detta mysterie växer ju hela tiden :va

Jag kommer i allafall låta ragnar fixa detta när det är dax för 100:a mila servicen.
 
100-mila service

Jaha då va det snart dax för 100-mila servicen, pratat med en auktoriserad verkstad och dom ville ha 4400:- för servicen och 2000:- för att plocka bort SAS och EPC. Känns nästan som dom blåser en på pengar eller?
 
Jaha då va det snart dax för 100-mila servicen, pratat med en auktoriserad verkstad och dom ville ha 4400:- för servicen och 2000:- för att plocka bort SAS och EPC. Känns nästan som dom blåser en på pengar eller?

Sitter i samma båt. 100-milaservicen brukar gå loss på 3 000-4 000:- Tydligen tar den c:a fem timmar.
 
Löjliga priser:mad: ! Skitenkel service om man är någorlunda händig. Jag o en vän gjorde den på ett par timmar utan att veta proceduren. Och ställa ventiler behövs knappt aldrig på dom. Finns vissa som betalat 5 lax för detta, snacka om rån. SAS ska man definitivt ta bort själv, superenkelt. Finns många bra beskrivningar på nätet.
 
Last edited:
Får man fråga nyfiket vad dom gjorde då???

Nålhöjdjustering.
Justering av luft/soppablandning.
Synking.
Punkt slut.
Nästan 2 timmars jobb, pris 1100 pix inkl moms, inget mystiskt med det heller. Och Mr NineFifty går som sagt så sjukt JLA bra.


Nån som fortfarande tycker det känns mystiskt? Någon.....?
Själv tycker jag det ska bli mkt intressant att höra fortsättningen på Spiders lågfartsmunstycksexperiment, hoppas du berättar mer här när du får tid att testa, mr S!
Till dess; Have fun, ladies and gents:D
 
Sitter i samma båt. 100-milaservicen brukar gå loss på 3 000-4 000:- Tydligen tar den c:a fem timmar.

Jepp har läst i tråden att folk betalat både mer och mindre för servicen så det får man väl ta men 2000:- för att plocka bort SAS och EPC låter ju lite overkill.

Nån som har några bra länkar där man kan se hur man går till väga?
 
Jag fick äntligen mina bos dämpare från tyskland igår. TOKFINA är dom :D
4500kr kostade det. Jag monterade dom igår och provstartade. Lät underbart. Nu ska jag pilla med förgasarna och ta bort sas och epc.
 
Det där var ju en klockren instruktion. Den ska jag använda.

Instämmer grymt bra. Bra att veta att man inte ska plocka bort SAS:en om man har orginalburkar med. Får vänta med det tills jag kan köpa nya :)

Nån som har några bra tips på vart man kan köpa pluggen att sätta där EPC:n har varit? Lelles kanske?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top