Ktm 950 sm

Samma sak här. Har dessutom fått ett lite obefogat "missa-växel-skrammel" en gång. Svårstartad vet jag dock inte. Lyckats lägga ner den en gång såatt den rann soppa (för jävla hög är den) lite hur som, då var hon lite grinig, annars är det inget jag reagerat på.

Min sumo har en tendens att vara lite svårstartad och det händer när man håller inne startknappen att det "rispar till" inifrån motorn när den inte riktigt går igång/tänder till (detta kan hända både med o utan choke) Hojen e ny och har gått under 20 mil än så länge. Känner någon igen detta och är det nåt att vara orolig över?
 
Fan dom e riktigt snygga på!!! Tänkte fråga ett par saker om de går bra...
Har du ställt om förgasaren? Är det någon märkbar skillnad på effekten? Är du nöjd med ljudet? Kör du utan insats?


Jag har höjt nålarna ett steg. Efter det så sluta den smälla och leva om, tycker den går riktigt bra med bara den justeringen.
Lite piggare tycker jag nog att den är genom hela registret med fullflödetsystem.
Startade bara upp den igår med de största instatserna (de följer ju med två storlekar) samt utan instats. Det sistnämnda lät lagom doft o mullrigt för min smak. Men var ju iofs van med tidigare dämpare som brölade lite väl...
 
Wing monterade :[/QUOTE]

De e riktigt snygga, lär nog bli ett par såna efter 100-milaservicen :yoparty

Funderar du på att bänka den? Vore onekligen spännande att se resultatet...
 
Sådär, då har man beställt en ny 950 sm en -06, svart med acrapipor och fortfarande 5000 kvar på presentkortet, beställde ho mc-kompaniet, mycket trevliga och servicevänliga. Ska hämtas nästa vecka. Den ska levereras med strypningarna borta och acra monterat direkt. Jippii
 

Funderar du på att bänka den? Vore onekligen spännande att se resultatet...

Näe, det funderar jag inte på. Är nöjd med hur det går och tror inte jag blir lyckligare av att veta om den har 95hk eller 102hk.
Anledningen skulle väl i så fall vara att få den optimerad så att motorn mår så bra som möjligt.
 
har läst på tyska forum att folk fått problem med korrosion på Sumon. WD-40 rekommenderas som anti-korroisonsspray. Nån som använt denna eller nåt liknande? På vilka metallytor/delar kan man spreja på sånt medel utan problem? :confused:
 
Vet någon om det är massa konstiga strypningar på 950 sm som det är på typ 625/660, gnistgaller och trottelstopp och såna grejor, har ju sett dom där slangarna som var någon avgasåtercirkulation. Ska ju hämta min nästa vecka och försäljaren sa att den skulle vara ostrypt, men plockar dom bort sånt som den där avgasåtercirkulationen eller vad gör dom med den?
 
Finns ingenting du "måste" ta bort, 950 är redan snabbt :yoparty . Kanske bara den system som 2/3 gång kapar lite power (EPC). Jag har tagit bort allt (EPC/SLS) . + öppna Akras , justering vergasare, DNA filter och öppna luftfilter sidorna. Nu drar den som faaaaaaan!!!!! :tummenupp
 
Last edited:
Grattis!!!

Verkar som fler och fler upptäcker 950:n.




Ang. Wd-40 så funkar det kanon.Använder det flitigt.Gammal tråkig plast blir som ny.Funkar som korrosionsskydd också.

Om jag vore dig så skulle jag ta Armor All vinylglans på spray eller dukar. WD-40 är ju bla till för att lossa rostiga skruvar och nja kanske inte så bra på vissa plaster tror jag!
 
Min sumo har en tendens att vara lite svårstartad och det händer när man håller inne startknappen att det "rispar till" inifrån motorn när den inte riktigt går igång/tänder till (detta kan hända både med o utan choke) Hojen e ny och har gått under 20 mil än så länge. Känner någon igen detta och är det nåt att vara orolig över?

Det finns ett servicemeddelande angående startmotorn.Det sitter en typ
av momentomvandlare innanför motorkåpan som är felkonstruerad.
Det kan i vissa fall leda till att momentomvandlaren "löser ut" och det
blir ett jävla oväsen när man skall starta hojen.Ktm skall enligt rykten
byta ut momentomvandlaren samt höger motorkåpa på garantin.Dock så
skall felet uppträda frekvent och inte bara lite då och då.

/Neb
 
Här alla slagar å grejor som åkte bort
bild 1 är återcirulationen tror jag.
å 2:an e något som sitter vid frögasarna.


Lånar Frefehs bilder lite om det är ok:pannkyss

Bild 1 visar SAS systemet.En ventil öppnar och släpper in
en liten mängd luft i avgassystemet för att bränna eventuella kvarvarande
oförbrända gaser.Detta för att skona katalysatorerna som sitter i ljuddämparna.Ta bort detta för att slippa en onödig felkälla,men nån
effekthöjning blir det knappast.Glöm ej plugga igen hålen i topparna.

Bild 2 visar EPC. 2 magnet ventiler öppnar och släpper på vakumet
på översidan av membranen i fuggarna.=nålarna lyfts långsammare=
sämre acceleration.Detta för att klara ljudnivåer enligt Eu direktiv bla bla.
Ta bort detta för att slippa en felkälla.Glöm inte för böveln att plugga
hålen in till membranen.Resultat? teoretiskt bättre acc.på 2ans och 3ans
växel.

:tummenupp

/NEB
 

Bifogat

  • bild%20001%20liten.jpg
    bild%20001%20liten.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,672
  • bild%20003.jpg
    bild%20003.jpg
    8.6 KB · Visningar: 1,658
Last edited:

Bild 1 visar SAS systemet.En ventil öppnar och släpper in
en liten mängd luft i avgassystemet för att bränna eventuella kvarvarande
oförbrända gaser.Detta för att skona katalysatorerna som sitter i ljuddämparna.Ta bort detta för att slippa en onödig felkälla,men nån
effekthöjning blir det knappast.Glöm ej plugga igen hålen i topparna.

Bild 2 visar EPC. 2 magnet ventiler öppnar och släpper på vakumet
på översidan av membranen i fuggarna.=nålarna lyfts långsammare=
sämre acceleration.Detta för att klara ljudnivåer enligt Eu direktiv bla bla.
Ta bort detta för att slippa en felkälla.Glöm inte för böveln att plugga
hålen in till membranen.Resultat? teoretiskt bättre acc.på 2ans och 3ans
växel.

:tummenupp

/NEB

Håller med,,man kan låta SaS grejset sitta eftersom det inte märks nån skillnad.Ang EPC ventilerna räcker det att man tar kontakterna så släpper skitet inte på nåt tryck till membranet..
Satans rolig hoj 950´n asså kört 20 mil med min nu o kan bara säja att faan va skönt dom går och det går lia bra o växla på slangen som med min 640-05 som jag övergav för denna.Dock om man ligger rätt högt upp ett längre tag typ 1km så märkte jag att min spottade ut kylarvatten från slanganslutningen till exkärlet,,nån som fått samma symptom ??

:hojsmilie
 
Japp kan meddela att de rasslar fint när startmotordrevet far åt pipan..
En sjujäkla knall vill jag lova när min baktände och slog sönder drevet.
Väntar fortfarande på delarna tydligen rest noterade. Men de blir Hoj nästa vecka ser de ut som. Tjo hO! ;-)
/Håk
 
Japp kan meddela att de rasslar fint när startmotordrevet far åt pipan..
En sjujäkla knall vill jag lova när min baktände och slog sönder drevet.
Väntar fortfarande på delarna tydligen rest noterade. Men de blir Hoj nästa vecka ser de ut som. Tjo hO! ;-)
/Håk


Hmm! Skumt! Det är just det som momentbegränsaren skall skydda emot
om jag fattat rätt.Vad sa återförsäljaren när du lämnade in den?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top