Ktm 950 sm

Filur

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Varberg
Hoj
Ingen för tillfället
Det låter ju riktigt bra, och vilken fin garanti dessutom :)
Jag har kikat på smt sadel sedan då jag läst precis det du skriver om standard. Får ha tag i hoj först sen se om jag hittar en sadel.
Får ta och fundera över mina alternativ här lite, är ju som sagt en lång tur att ta med släp eller liknande Kramfors-Varberg.
Tack så länge, jag kanske dyker upp med fler funderingar :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det låter ju riktigt bra, och vilken fin garanti dessutom :)
Jag har kikat på smt sadel sedan då jag läst precis det du skriver om standard. Får ha tag i hoj först sen se om jag hittar en sadel.
Får ta och fundera över mina alternativ här lite, är ju som sagt en lång tur att ta med släp eller liknande Kramfors-Varberg.
Tack så länge, jag kanske dyker upp med fler funderingar :)

Ja de är långt att åka fråga om han kan mötas på halva vägen eller en bit neröver ivf.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det låter ju riktigt bra, och vilken fin garanti dessutom :)
Jag har kikat på smt sadel sedan då jag läst precis det du skriver om standard. Får ha tag i hoj först sen se om jag hittar en sadel.
Får ta och fundera över mina alternativ här lite, är ju som sagt en lång tur att ta med släp eller liknande Kramfors-Varberg.
Tack så länge, jag kanske dyker upp med fler funderingar :)

Har du möjligen ett artikelnummer för den där SMT-sadeln?
Blev nyfiken, då jag pendlar Uppsala-Stockholm-Uppsala under arbetsveckan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du möjligen ett artikelnummer för den där SMT-sadeln?
Blev nyfiken, då jag pendlar Uppsala-Stockholm-Uppsala under arbetsveckan.

En ny sadel från ktm shop kostar 2800kr + frakt. På ebay hittar du flera beg från eu länder så den kommer fort.
Hursom så får man en ny hoj de är löjligt bekväma men man kan inte förflytta sig fram bak så mycket. Kör man bana eller allmän hårt typ olagligt fort på kurviga vägar så är org dynan bättre den gör att man kan förflytta sig både fram/bak bättre men även hänga över på sidorna.
Org sadeln är så värdelöst hård att jag kan bara åka 2 mil sedan får jag babianarshel.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=seat+ktm+smt+990&_sacat=0
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
En ny sadel från ktm shop kostar 2800kr + frakt. På ebay hittar du flera beg från eu länder så den kommer fort.
Hursom så får man en ny hoj de är löjligt bekväma men man kan inte förflytta sig fram bak så mycket. Kör man bana eller allmän hårt typ olagligt fort på kurviga vägar så är org dynan bättre den gör att man kan förflytta sig både fram/bak bättre men även hänga över på sidorna.
Org sadeln är så värdelöst hård att jag kan bara åka 2 mil sedan får jag babianarshel.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=seat+ktm+smt+990&_sacat=0

Det var min första fundering efter att ha fått artnumret - Hur mycket man förlorar i förflyttningsförmåga!
Tycker det är lite småsvårt att glida runt på sadeln med orginalsadeln vid aktiv körning.

SMT-sadeln är bredare på sittfläskytan? Eller bara "geligare" där det behövs?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det var min första fundering efter att ha fått artnumret - Hur mycket man förlorar i förflyttningsförmåga!
Tycker det är lite småsvårt att glida runt på sadeln med orginalsadeln vid aktiv körning.

SMT-sadeln är bredare på sittfläskytan? Eller bara "geligare" där det behövs?

Smt sadeln är djupare där man sitter typ en grop så man sitter där man sitter såattsäga. Jag byter endast sadel om jag ska köra på bana för de går ganska bra att köra rätt aktivt på grusväg och krokiga vägar även med smt sadel. Men jag mins tydligt när jag nyss köpt hojen för då fanns enbart smt sadeln, jag kunde inte köra hojen de lilla minsta aktivt man va livrädd hojen. Jag fick då tag i org sadel och hojen blev lättkörd och bra på alla vis. Men då fick jag ont i röven så smt sadeln åkte på igen och underligt nog så kunde jag köra den utan problem även med smt sadel. Troligast lärde jag mig hojen med org sadeln och då är de inga jätteproblem att köra smt sadel.
Smt sadeln är helt o hållet stoppad med gel både bredare sittyta och djupare den är jättebekväm även för passagerare.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag byter endast sadel om jag ska köra på bana för de går ganska bra att köra rätt aktivt på grusväg och krokiga vägar även med smt sadel.

Men, det är ju smart! Tänkte inte på det... :huvet

Frun har klagat en del också under längre körningar att passagerarbiten är ganska tunn och obekväm.

Tack för återkopplingen!
 
Last edited:

Filur

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Varberg
Hoj
Ingen för tillfället
Ja de är långt att åka fråga om han kan mötas på halva vägen eller en bit neröver ivf.

Ja gjorde det men det verkar dessvärre inte som han hade möjlighet till det. Du ska inte ställa upp och hjälpa honom lite?:D Skämt och sido så ser det ju lite mörkt ut där, jag får nog hoppas att något dyker upp lite närmare. Tack för din input Boost!


Har du möjligen ett artikelnummer för den där SMT-sadeln?
Blev nyfiken, då jag pendlar Uppsala-Stockholm-Uppsala under arbetsveckan.

Såg att någon hann före med artikelnummer men jag har kollat ebay och google bara. Googlar man "ktm smt seat" så dyker det upp en del.
 

Oklahoma

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2019
Ort
Limhamn
Hoj
KTM 950 sm
Gott folk,
Jag är ny 950sm-ägare. Dessvärre har, vad jag misstänker, bensinpumpen gett upp. Jag utgår ifrån att detta har avhandlats tidigare men hittar inget med sökfunktionen. Om jag har förstått rätt så är orginalpumpen inte det självklara valet när ny pump ska införskaffas. Min fråga är om ni har tips på var jag köper en bra ersättningspump. Jag är ytterst tacksam om ni kan bistå med er kunskap ????????.
 

Oklahoma

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2019
Ort
Limhamn
Hoj
KTM 950 sm
By the way. De flertalet avslutande frågetecken var inte jag. Det ser ju sjukt störrigt ut. Sorry!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gott folk,
Jag är ny 950sm-ägare. Dessvärre har, vad jag misstänker, bensinpumpen gett upp. Jag utgår ifrån att detta har avhandlats tidigare men hittar inget med sökfunktionen. Om jag har förstått rätt så är orginalpumpen inte det självklara valet när ny pump ska införskaffas. Min fråga är om ni har tips på var jag köper en bra ersättningspump. Jag är ytterst tacksam om ni kan bistå med er kunskap ????????.

Köp en vacumdriven pump istället för elektrisk som sitter org. Vacumpumpar är en bra modd på 950 de är mer driftsäker de håller i regel minst 10 -30 år.
Du får googla vacuum fuel pump.
Den här "länk" kör många med.
Men de skrivs om ett problem när man byter till vacuumpump de kan läcka in soppa i motorn när de står stilla. Man bör skaffa bränslekran och stänga av den vid stopp. Men de går fixa utan att de rinner in soppa man ansätter flotörnivån lite extra då upphör läckaget. Men de är absolut inte säkert att den läcker in soppa de gäller inte alla maskiner!

Eller så köper du en elpumpkit då slipper du överflödning kolla film...

https://www.youtube.com/watch?v=STMPt1yjWWE

https://www.youtube.com/watch?v=-0sRsGKN5to

https://www.skoterdelen.com/snoskoter/branslepump-mikuni-dubbel
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hör ni, jag blir inte klok på detta.

Jag kör alltså en 990 SMR.

De senaste pendlingsveckorna har jag tankat mestadels 95 oktan eftersom den är billigare och kör man 15 mil om dan fem dar i veckan plus lite helgkul, blir det en viss skillnad i plånboken i längden...

Efter att ha kört på enbart 95 oktan ett tag (några veckor nu), börjar motorn hacka och gå dåligt i det lägre varvtalsregistret. Ska man finlira bland bilköerna på E4:an till och från Stockholm är detta ingen bra grej alls.

Nu har jag tankat 98 oktan två-tre gånger i närtid och motorn börjar gå märkbart bättre i det lägre registret.
Varierar mig mellan Preem, OKQ8 och Ingo.

Det ska ju inte vara någon direkt skillnad på bränslet förutom oktantalet, men fna vet, motorn går ju märkbart sämre...

Så, till frågan, är det skillnad på 95 och 98 oktan?
Oktantalet är ju uppenbarligen olika, men tillsatserna?
Är det något i den 95-oktaniga bensinen som gör att motorn på sikt går sämre?

I korthet, varför går min SMR sämre på 95 oktan jmfm 98 och kan jag göra något åt detta?? :confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hör ni, jag blir inte klok på detta.

Jag kör alltså en 990 SMR.

De senaste pendlingsveckorna har jag tankat mestadels 95 oktan eftersom den är billigare och kör man 15 mil om dan fem dar i veckan plus lite helgkul, blir det en viss skillnad i plånboken i längden...

Efter att ha kört på enbart 95 oktan ett tag (några veckor nu), börjar motorn hacka och gå dåligt i det lägre varvtalsregistret. Ska man finlira bland bilköerna på E4:an till och från Stockholm är detta ingen bra grej alls.

Nu har jag tankat 98 oktan två-tre gånger i närtid och motorn börjar gå märkbart bättre i det lägre registret.
Varierar mig mellan Preem, OKQ8 och Ingo.

Det ska ju inte vara någon direkt skillnad på bränslet förutom oktantalet, men fna vet, motorn går ju märkbart sämre...

Så, till frågan, är det skillnad på 95 och 98 oktan?
Oktantalet är ju uppenbarligen olika, men tillsatserna?
Är det något i den 95-oktaniga bensinen som gör att motorn på sikt går sämre?

I korthet, varför går min SMR sämre på 95 oktan jmfm 98 och kan jag göra något åt detta?? :confused:

95 okt innehåller mer etanol vs 98 okt som kan innehålla 0% på vissa mackar åtminstone på vintern. Fenomenet varför din hoj går hackigare på låglast är nog att mappen är i snålaste laget på låglast och kör man då på bensin som innehåller mindre etanol typ 98 okt så går den fetare = mindre ryckighet. De flesta motorer går ryckigt när de går snålt och KTM 990 blir ryckig runt lambda 1. Ju mer etanol den får desto snålare går den med fast bränslemapp som ej är lambdastyrd.
Jag antar du kör slipon med lambdasonder bortkopplade för om man fortfarande kör med lambdasonder inkopplade och påslagen i mappen så borde de kompensera med att ge mer soppa när du kör bensin med högre halt etanol som de är i 95okt. Men den lambdastyrda org mappen justerare bara mappen på låga varv typ 2000-2500v om jag mins rätt.
Den mapp jag gjort till min hoj är på gränsen till snål på 95 okt så skulle de blanda i några få % mer etanol i de 95 okt jag tankar skulle den rycka på låga varvtal när de går på lätten.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
95 okt innehåller mer etanol vs 98 okt som kan innehålla 0% på vissa mackar åtminstone på vintern. Fenomenet varför din hoj går hackigare på låglast är nog att mappen är i snålaste laget på låglast och kör man då på bensin som innehåller mindre etanol typ 98 okt så går den fetare = mindre ryckighet. De flesta motorer går ryckigt när de går snålt och KTM 990 blir ryckig runt lambda 1. Ju mer etanol den får desto snålare går den med fast bränslemapp som ej är lambdastyrd.
Jag antar du kör slipon med lambdasonder bortkopplade för om man fortfarande kör med lambdasonder inkopplade och påslagen i mappen så borde de kompensera med att ge mer soppa när du kör bensin med högre halt etanol som de är i 95okt. Men den lambdastyrda org mappen justerare bara mappen på låga varv typ 2000-2500v om jag mins rätt.
Den mapp jag gjort till min hoj är på gränsen till snål på 95 okt så skulle de blanda i några få % mer etanol i de 95 okt jag tankar skulle den rycka på låga varvtal när de går på lätten.

Är det fortfarande så att 98 oktan vanligtvis inte innehåller etanol?
Jag har läst att i Sverige kör man fortfartande med max 5% etanol i båda oktanen. Ingen källa, men "nånstans på webben".

Som jag minns det för nån månad sen gick smerren ganska ok på E10 på Åland. Å andra sidan kröp jag inte så jättemycket då, var mest Knix och landsväg.

Dessutom sa förre ägaren att han fetat upp mappningen på låga varv just för att komma runt rycken.

Nå, har ett Rottweiler-filterset på gång, och tänker trycka in Akrap-mappen, som sägs vara fet i överkant. Får se om hojen går bättre då.

Tack för återkoppling!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det fortfarande så att 98 oktan vanligtvis inte innehåller etanol?
Jag har läst att i Sverige kör man fortfartande med max 5% etanol i båda oktanen. Ingen källa, men "nånstans på webben".

Nej skulle jag vilja påstå men enligt nedan är det skillnad.
OKQ8.

PDB säger att både 95 och 98 innehåller upp till 5% etanol.
https://www.okq8.se/~/media/produkt...medel/goeasy 95 och goeasy 98 extra - pdb.pdf

SDB 95 säger mindre eller lika med 10% etanol.
https://q8research.com/safetysheets/S/S/Swedish (SE)/GoEasy 95.pdf

SDB 98 anger inte etanol i sammansättningen.
https://q8research.com/safetysheets/S/S/Swedish (SE)/GoEasy 98 Extra.pdf

Har för mig att inblandningen skiljer på sommar/vinter, iaf gör den det för E85.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Tänkte dra åt styrlager på min 990 SM.
Är det bara muttern ovanpå styrkronan som drar åt lagrerna? Eller sitter det inte koniska lager på denna som man kan spänna (dra åt) mer med tiden? På andra hojar jag haft har det suttit en spårmutter under styrkronan som man drar åt lagren med men det verkar inte finnas på denna.

EDIT: Jag har skruvat isär och kollat hur det ser nu. Det gick att få det bra genom att dra åt det iaf.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag antar du kör slipon med lambdasonder bortkopplade för om man fortfarande kör med lambdasonder inkopplade och påslagen i mappen så borde de kompensera med att ge mer soppa när du kör bensin med högre halt etanol som de är i 95okt. Men den lambdastyrda org mappen justerare bara mappen på låga varv typ 2000-2500v om jag mins rätt.
Den mapp jag gjort till min hoj är på gränsen till snål på 95 okt så skulle de blanda i några få % mer etanol i de 95 okt jag tankar skulle den rycka på låga varvtal när de går på lätten.

Ska man inte ha sonderna bortkopplade?
Förra ägaren monterade bort SAS:en, fjärilsspjällen och monterade på korta trattar från RC8:an.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska man inte ha sonderna bortkopplade?
Förra ägaren monterade bort SAS:en, fjärilsspjällen och monterade på korta trattar från RC8:an.

Jo man väljer helst en mapp där de är avstängda i mappen. Men ta bort dem om du vill ha kvar dem i fungerande skicka för de tar tydligen skada av att inte va påslagen.
På den mapp jag utvecklat har jag kört med och utan labdasonder i bruk för nå lägsta bränsleförbrukning men jag lyckades få lägre förbrukning utan sonder inkopplade utan ryck o knyck. Dessa lambdasonder jobbar bara på tomg och upp till 2000varv.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jo man väljer helst en mapp där de är avstängda i mappen. Men ta bort dem om du vill ha kvar dem i fungerande skicka för de tar tydligen skada av att inte va påslagen.
På den mapp jag utvecklat har jag kört med och utan labdasonder i bruk för nå lägsta bränsleförbrukning men jag lyckades få lägre förbrukning utan sonder inkopplade utan ryck o knyck. Dessa lambdasonder jobbar bara på tomg och upp till 2000varv.

Tack, kollar i samband med att jag byter luftfilter snartish!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top