Ktm 950 sm

Vilken uppbackning det är i denna tråd!!!

Vilket ITG filter ska jag ha och vilken platta ifrån:

https://www.merlinmotorsport.co.uk/s...ow/air-filters


kabeln till tune ecu är bara att ta första bästa på ebay?


Klistra gärna in länkarna:)



Googlade runt ikväll och hittade denna länk. Vilken kille!!!

Han måste ha gjort allt man kan modifiera på en ktm 990:)

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3299


Hittade även en sida där man beskriver modifiering av gashandtaget.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067


Det hade varit skitschysst BOOST 3. Kan betala en slant för att få en map som funkar tillfredsställande:)


Tänker följande:

Leovince pipor
Avsängd:
SAI
o2 sensor
2nd throttle
EPC

ITG luftfilter med platta.

Ta bort andra spjället med axeln.



Antar att du känner till denna sida med mappar BOOST 3?

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770&p=13522#p13522

Kanske tom är någon av dessa mappar som du modifierat för att hojen att gå som ett spjut:)?

JC 30/65 heter ITG filtret. Aluplattan hittar du här på ebay ,jag tror även täckplattor för avgasrening följer med. På ebaylänken står även vilket filter du ska ha till denna platta. Jag har även en bunt rostfria täckplattor gjorda i cnc fräs med inristat/fräst ktm logga om du vill slippa plugga befintlig slangnippel eller om de inte följer med täckplattor med aluplattan.

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-ba...ash=item4ae7f53b7f:g:0f4AAOxyB0VRxpzy&vxp=mtr

Har du kollat om de sitter katalysatorer strax innan ljuddämparna om så är fallet ta bort dem.

Ja de från KEV jag tagit vissa mappar eller från hans tråd ivf. Jag har provat alla som såg ut att lira med mina moddar och jag har gjort om de flesta för att få den gång och bränsleförbrukning jag vill ha. Jag har också leov burkar. Den enda modd jag tagit bort är de korta trattar Lc8 trattarna för jag föredrar bättre botten och långt register. Vid sportig körning blir man tvungen ligga på ca 1000v högre med Lc8 trattarna för att ligga i bra dragregister och de gillades inte. Och inte minst om man vill åka bakhjul så är org trattarna oslagbar för maskinen går upp 1000v tidigare i varvtal och de är väldigt viktigt och roligare.

men Lc8 trattarna är billiga så prova dem för de är en smaksak. OBS höj gärna slutvarvet till 9750v om ni kör Lc8 trattar för den drar hårt to the bitter end.
 
Ok,Tack


JC/65 står alltså för höjd 65mm som funkar till ktm 990 sm 2008?

JC30/65 rek till aluminiumplattan till ktm 990 så de lär passa annars har de skrivit fel på ebay.
Här är filtret och mått men på denna sida är de svindyrt! http://itgfilters.net/products/15jc30-65
Du bör hitta ITG 30/65 på ebay sök på tyska och uk ebay.

Jag kör med ITG JC-30/80 på min hoj. Fast jag har ju en lite annorlunda modell så den kanske inte passar på era modeller? Min tank är väl en aning mindre än era har jag för mig, så jag kanske har mer plats där under.
 
Vilken uppbackning det är i denna tråd!!!

Vilket ITG filter ska jag ha och vilken platta ifrån:

https://www.merlinmotorsport.co.uk/s...ow/air-filters


kabeln till tune ecu är bara att ta första bästa på ebay?


Klistra gärna in länkarna:)



Googlade runt ikväll och hittade denna länk. Vilken kille!!!

Han måste ha gjort allt man kan modifiera på en ktm 990:)

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3299


Hittade även en sida där man beskriver modifiering av gashandtaget.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067


Det hade varit skitschysst BOOST 3. Kan betala en slant för att få en map som funkar tillfredsställande:)


Tänker följande:

Leovince pipor
Avsängd:
SAI
o2 sensor
2nd throttle
EPC

ITG luftfilter med platta.

Ta bort andra spjället med axeln.



Antar att du känner till denna sida med mappar BOOST 3?

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770&p=13522#p13522

Kanske tom är någon av dessa mappar som du modifierat för att hojen att gå som ett spjut:)?

Jag har också leovince pipor. Samt borttagna spjäll rekommenderas 5 min jobb.
Jag fick även en map av en som har samma grejor som har bänkat den i Sverige.ca 120 hk på bakhjulet.
Har även en tratt från RC8 kostar 70 kr styck orginal, som ska sitta på cyl1 samt org på cyl 2. Detta ger det bästa av två världar. Går att köra lite under 90 km/h på sexan nu detta gick inte bra förut tyckte jag.
Blev en klart märkbar skillnad mot förut med Acra mappen och leo vince bara.
Kan maila dig mappen sen om du vill.
 
Jag har också leovince pipor. Samt borttagna spjäll rekommenderas 5 min jobb.
Jag fick även en map av en som har samma grejor som har bänkat den i Sverige.ca 120 hk på bakhjulet.
Har även en tratt från RC8 kostar 70 kr styck orginal, som ska sitta på cyl1 samt org på cyl 2. Detta ger det bästa av två världar. Går att köra lite under 90 km/h på sexan nu detta gick inte bra förut tyckte jag.
Blev en klart märkbar skillnad mot förut med Acra mappen och leo vince bara.
Kan maila dig mappen sen om du vill.

Testar gärna den mappen också om det är ok. Har fått ett par mappar av Boost3 tidigare och har en hyfsad mapp inlagd nu, men det skadar inte att ha fler att välja på.
 
Jag kör med ITG JC-30/80 på min hoj. Fast jag har ju en lite annorlunda modell så den kanske inte passar på era modeller? Min tank är väl en aning mindre än era har jag för mig, så jag kanske har mer plats där under.

De står såhär på olika ställen där man kan köpa KTM 990 aluminium bottenplattan Matches with ITG JC30/65 and JC30/80 model. De spelar med andra org ingen roll vilket man köper och 990smr samt smt och sm kör samma luftburk.

Om man vill komma undan väldigt billig i luftfilterväg så skulle jag rek Ramair lösa podfilter de har de högsta flödet för att vara skumfilter men renar fortfarande bättre än tygfilter typ KN. De finns även UNI filter med de är lite tröga så man får inte ut lika hög effekt som med Ramair.

OBS glöm inte olja in era skumfilter för jag har gjort en test med och utan olja i mitt ramairfilter "skumfilter" och de va skrämmande vad mycket damm de kom in i insugsspjällen utan olja!! Jag brukar nämligen fetta in trattarna och en bit ner i insugen för att damm ska fastna i fettet så man ser hur mycket damm som går igenom filtret. Med lite olja i filtret såg de däremot rel bra ut,, man behöver inte dränka in filtren som man gör vid motocross åka de duger med filterspray. Mängden olja i filtret är en avvägning mellan motorslitage och effekt välj själv helt enkelt.
 
Last edited:
Angående höjden på filtret så stämmer det som du skriver BOOST 3 att båda passar plattan. Har dock läst varierande uppgifter om att det beror vilken modell/tank man har. Är en teori. Klart att man hade viljat köpa 80 modellen om man vetat till 100% att den passar.

Så här står det i infon:

This is aluminum base plate, is cut for the KTM 990 injection. It is meant to accompany the ITG Megaflow JC30/65 foam filter for Adventure and also JC30/80 for SMT

Frågan för min del är under vilken benämning SM går under. Adventure eller SMT?

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-ba...ash=item4ae7f53b7f:g:0f4AAOxyB0VRxpzy&vxp=mtr
 
Angående höjden på filtret så stämmer det som du skriver BOOST 3 att båda passar plattan. Har dock läst varierande uppgifter om att det beror vilken modell/tank man har. Är en teori. Klart att man hade viljat köpa 80 modellen om man vetat till 100% att den passar.

Så här står det i infon:

This is aluminum base plate, is cut for the KTM 990 injection. It is meant to accompany the ITG Megaflow JC30/65 foam filter for Adventure and also JC30/80 for SMT

Frågan för min del är under vilken benämning SM går under. Adventure eller SMT?

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-ba...ash=item4ae7f53b7f:g:0f4AAOxyB0VRxpzy&vxp=mtr

Jag tror inte man får dit Jc30/80 på sm modellen eller rättare sagt de går förmodligen klämma dit men de kan ta i kanterna upp mot tanken. Sm har ju större tank än smr så jag tror de är säkrast köpa jc30/65 till sm som kungen gjort.
Man kan köpa dess filter här i Sverige av Trendab de har även bottenplattor till dessa filter men då får man kapa upp hålen för insugen själv.
 
Hej på er,

Som ni vet tävlar jag ju med min SMR i SM. Gick ju ganska bra förra året:)
Men jag skulle väldigt gärna hitta några pållar till eftersom jag skall fortsätta tävla i Rookie 1000 i år.
Jag har ju redan modifierat en del. Pc5, Rottwieler, SAS borttaget, övre spjällen borttaget, 520 drivpaket, superlätt batteri, RC 8 trattar.
Bänkad och mappad hos Turbo Andersson till 118hk och i en annan bänk 122hk.

Vad kan jag mer hitta på?:crash

Här bjuder jag på lite bilder från helgens körning på Valencias GP bana:banana

0420-0310E1-012_420.jpg

0420-0313Race1-008_420.jpg

0420-0310E1-024_420.jpg
 
Hej på er,

Som ni vet tävlar jag ju med min SMR i SM. Gick ju ganska bra förra året:)
Men jag skulle väldigt gärna hitta några pållar till eftersom jag skall fortsätta tävla i Rookie 1000 i år.
Jag har ju redan modifierat en del. Pc5, Rottwieler, SAS borttaget, övre spjällen borttaget, 520 drivpaket, superlätt batteri, RC 8 trattar.
Bänkad och mappad hos Turbo Andersson till 118hk och i en annan bänk 122hk.

Vad kan jag mer hitta på?:crash

Här bjuder jag på lite bilder från helgens körning på Valencias GP bana:banana

View attachment 428388

View attachment 428389

View attachment 428390


Superduke R hade ju 130 kusar nåt år, kan ju vara en ide att kolla upp vad som skiljde på den motorn?
Misstänker att det i princip var kamaxlar och annan map?
Annars är det en RC8-motor som måste in... Nothing beats cubic inches... :D
 
Superduke kammar går i utan moddar enlikgt "kev"och då kan man i bästa fall få ut 4hk till. Om man läser om Kevxtx moddbok så har han lyckats få ut 129hk med org kammar men då har han bodd i en bromsbänk med olika mappar för varje cylinder. Och för att få ut så många kusar kan man glömma skumfilter de måste till et KN filter typ de svindyra DNA stage 3 boxen. Den DNA boxen är byggd av kn filter och den gav flera hk mer än alla andra filter Kev testade. Jag har byggt mitt eget filter med gigantisk filteryta av Ramair filtermaterial som man kan köpa lösa och limma ihop. mitt filter utan olja flödar bättre än KN filter påstar ramair "själva".
Läs Kevs modd bok där står allt du kan hitta på för att få 129hk för han började på ca 122hk med samma moddar som du har.

På denna sida kan du ladda ner mod boken

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=4946

Här kan man även slipa om kammarna och få tag på 13:1 kolvar.

http://www.gw-racing-parts.de/index2.php?view=tuning&HID=21&type=990&von=2005&bis=2009&lan=en
 
Last edited:
Superduke R hade ju 130 kusar nåt år, kan ju vara en ide att kolla upp vad som skiljde på den motorn?
Misstänker att det i princip var kamaxlar och annan map?
Annars är det en RC8-motor som måste in... Nothing beats cubic inches... :D

:tummenupp har kollat det också. Men den nya RC8r motorn med dubbla tändstift är lite meckig att få in.

- - - Updated - - -

Superduke kammar går i utan moddar enlikgt "kev"och då kan man i bästa fall få ut 4hk till. Om man läser om Kevxtx moddbok så har han lyckats få ut 129hk med org kammar men då har han bodd i en bromsbänk med olika mappar för varje cylinder. Och för att få ut så många kusar kan man glömma skumfilter de måste till et KN filter typ de svindyra DNA stage 3 boxen. Den DNA boxen är byggd av kn filter och den gav flera hk mer än alla andra filter Kev testade. Jag har byggt mitt eget filter med gigantisk filteryta av Ramair filtermaterial som man kan köpa lösa och limma ihop. mitt filter utan olja flödar bättre än KN filter påstar ramair "själva".
Läs Kevs modd bok där står allt du kan hitta på för att få 129hk för han började på ca 122hk med samma moddar som du har.

På denna sida kan du ladda ner mod boken

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=4946

Här kan man även slipa om kammarna och få tag på 13:1 kolvar.

http://www.gw-racing-parts.de/index2.php?view=tuning&HID=21&type=990&von=2005&bis=2009&lan=en

Tack!����
 
Hej på er,

Som ni vet tävlar jag ju med min SMR i SM. Gick ju ganska bra förra året:)
Men jag skulle väldigt gärna hitta några pållar till eftersom jag skall fortsätta tävla i Rookie 1000 i år.
Jag har ju redan modifierat en del. Pc5, Rottwieler, SAS borttaget, övre spjällen borttaget, 520 drivpaket, superlätt batteri, RC 8 trattar.
Bänkad och mappad hos Turbo Andersson till 118hk och i en annan bänk 122hk.

Vad kan jag mer hitta på?:crash

Här bjuder jag på lite bilder från helgens körning på Valencias GP bana:banana

View attachment 428388

View attachment 428389

View attachment 428390

Var köpte du 520 drivpaketet? eller köpte du allt var för sig?
 
Hej på er,

Som ni vet tävlar jag ju med min SMR i SM. Gick ju ganska bra förra året:)
Men jag skulle väldigt gärna hitta några pållar till eftersom jag skall fortsätta tävla i Rookie 1000 i år.
Jag har ju redan modifierat en del. Pc5, Rottwieler, SAS borttaget, övre spjällen borttaget, 520 drivpaket, superlätt batteri, RC 8 trattar.
Bänkad och mappad hos Turbo Andersson till 118hk och i en annan bänk 122hk.


Hur anger KTM sin effekt om 116 hk, på bakhjul eller utgående drev?

118 hk riktiga pållar från Turbo-Andersson på bakhjulet är ju hur ballt som helst! :yoparty

Angående tips om mer effekt. Turbo-Andersson berättade för mig när jag bänkade och mappade min VFR800F-2000 att en välsmord kedja ger 2-3 hk direkt... :D
 
Hur anger KTM sin effekt om 116 hk, på bakhjul eller utgående drev?

118 hk riktiga pållar från Turbo-Andersson på bakhjulet är ju hur ballt som helst! :yoparty

Angående tips om mer effekt. Turbo-Andersson berättade för mig när jag bänkade och mappade min VFR800F-2000 att en välsmord kedja ger 2-3 hk direkt... :D

Kedjan är välsmord, eller rättare sagt väldigt rengjord och pyttelite gegga som skit kan fastna i.
Hårt bakdäck ger också bättre resultat i bänken (samt en gladare Andersson eftersom det inte stänker så förbaskat).
 
Var köpte du 520 drivpaketet? eller köpte du allt var för sig?

Zimo motorrad heter de http://www.zimo-motorrad.de/. Köpte i paket. Jag har originaldrevat fram och blandar mellan 41 och 43 bak. I år skall jag testa 38 bak, se om det gör ngn skillnad på banan eftersom jag får längre register. Jag växlar 18ggr per varv på Sviestad = ca 360ggr per race.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top