Ktm 950 sm

Det heter inte bult, det heter skruv. ;)
Utvändig Torx 12. Lednyckel funkar inte på 990 SM. Du måste ha en hylsa och en liten förlängare.

Ok, skruv :)

Tack för svaret iaf! Tänkte mig en ledhylsnyckel, en sån här.

Dock osäker på vilken storlek...
 
Last edited:
Tror inte den varvar ur på 6:an i alla fall :näsblod

Aaah psis bah! som en fjortis skulle säga.

Det är precis så den inte varvar ur på 6:an, vilket säger mig att den är perfekt drevad...inte kan man ligga där och tugga varvtalsstopp när dom skickat helikoptern på en :fakta
 
Ok, skruv :)

Tack för svaret iaf! Tänkte mig en ledhylsnyckel, en sån här.

Dock osäker på vilken storlek...

Jo men jag tror inte hylsan når ut så att du kan dra den.
en hylssats invändiga torx, utvändiga torx och en gäng vanliga 6-kant köpte jag och ett 3/8 spärrskaft OCH en liten förlängningsmojäng



Aaah psis bah! som en fjortis skulle säga.

Det är precis så den inte varvar ur på 6:an, vilket säger mig att den är perfekt drevad...inte kan man ligga där och tugga varvtalsstopp när dom skickat helikoptern på en :fakta

aaaah bahhh dårrrååå?

Tror den går fortare på 5:an med 17 fram. Har vi tur så kommer Niklas strax att berätta sanningen :banana
 
Last edited:
Någon mer som haft problem med att 950 läcker kylarvätska ?
Tror det beror på att slangklämman på den tjocka svarta slangen som går in till motorn inte sitter ordentligt då jag rörde lite på den och det droppade ännu mer.
 
Jag ska till kinnekulle.men att köra med db-killers är inte det desamma som att köra med original?:confused:
 
Jag ska till kinnekulle.men att köra med db-killers är inte det desamma som att köra med original?:confused:

Nej att köra med db-killers är inte samma som att köra med original.
Kinnekulle är den banan i .se som har högst krav på buller tror jag. 92 dB om jag inte har helt fel. Det bästa hade varit att få ditt slipon mätt innan du åker dit. Det näst bästa är väl att stoppa i db-killers och hålla tummarna. Blir du svartflaggad får du lägga i en växel högre och låta bli att varva ur på rakan.

Vet inte vad du har för slipons men nästan alla kommer med db-killers som man brukar plocka ur. Dina sitter kanske kvar?
 
Last edited:
Jag ska till kinnekulle.men att köra med db-killers är inte det desamma som att köra med original?:confused:

Kinnekulle mäter väl inte på rakan heller, utan uppe på "kullen"?!

Iaf, jag körde där förra året akrafierat med killers, och det vara inga probs.
Körde iofs på g-åsen akrafierat utan killers, och det gick bra det med - fast jag prövade bara sista passet ;)

Kan ju fråga en annan grej i samma ämne på en gång. Sviestad och LMS skriver att man endast får ha original systäm på, annars är det bara att glömma att få komma ut på banan. Hur är det med mina kat-akra som är helfordonsgodkända, räknas dom som original?
 
Kinnekulle mäter väl inte på rakan heller, utan uppe på "kullen"?!
Vem är Kinnekulle? När jag är med så brukar man mäta ljudet vid flaggposteringen men på Kinnekulle är den vid depåutfarten som är precis i början på rakan (vi brukar använda en annan utfart än den normala eftersom hastigheten vid den normala är så hög och folk är inte riktigt vana vid att köra ut på en bana). Därför måste man röra på sig lite om man skall mäta ljudet och gå bort till det lilla tornet. Där brukar vi mäta. Nu skiljer det naturligtvis beroende på vem som är träningsledare och vem som är Depåchef och så men men.

Iaf, jag körde där förra året akrafierat med killers, och det vara inga probs.
Körde iofs på g-åsen akrafierat utan killers, och det gick bra det med - fast jag prövade bara sista passet ;)
Jag har kört med mina akror och har inte haft något problem. Kinnekulle kommer jag att ha db-killers på.

Kan ju fråga en annan grej i samma ämne på en gång. Sviestad och LMS skriver att man endast får ha original systäm på, annars är det bara att glömma att få komma ut på banan. Hur är det med mina kat-akra som är helfordonsgodkända, räknas dom som original?
Låter som ett märkligt uttalande. Är nog bäst att du frågar dem direkt.
 
Märkligt eller inte märkligt, står här svart på vitt.

LMS Roadracing

Det är ju märkligt för jag har för mig att bilprovningen tillåter 100 dB medans flera banor har ljudkrav som är mycket längre än så. Kinnekulle tex 92 eller 95, kommer inte ihåg vilket så där får du inte vara med om du har original.

Helfordonsgodkännandet innbär väl att din hoj är original med akror på?
 
Det är ju märkligt för jag har för mig att bilprovningen tillåter 100 dB medans flera banor har ljudkrav som är mycket längre än så. Kinnekulle tex 92 eller 95, kommer inte ihåg vilket så där får du inte vara med om du har original.

Helfordonsgodkännandet innbär väl att din hoj är original med akror på?

Akra i EEC-verision med kat och db-killer är helfordonsgodkänd så det skall räknas som original. Det är med ett EU-cert i lådan till piporna, det är bland annat därför de är så dyra, testning och godkännande kostar tydligen en slant...

Bilprovningens ljudkrav är en statlig bestämmelse, banägarna får sina ljudkrav av kommunerna och är av rent miljömässiga skäl.
Typexempel på det är gubben som bor norr om Mittsverigebanan och klagar som f-n. Han ringde miljönämden förförra sommaren och sa att det låter satan ifrån banan. Kommun rycker ut, åker hem till gubben, mäter och får mer än 55dB som det skulle vara på hans gård. Kommungänget och gubben packar sig in i bilen för att åka ner och skälla ut banägare plus de som kör på banan...
Det var bara det att det var tomt där, det var E4:an han hörde...:D
 
brum

Jag ska också till Kinnekulle i Maj. Max 92db vid förbikörning för hoj enligt hemsidan.
Problemet är att det sitter G.P.R. Race slipons på som brummar och smäller väldans högt och det finns inga db-killers till Race versionen. (Följde med vid köp.)

Så, vad är förmodligen bäst att göra? (inse att jag är lat också. :)
1. Byt till original utan att justera förgasarna.
2. Pula in ståldiskbollar eller dylikt och se hur det går.
3. Ta det väldans lugnt där dom gör sina mätningar.

Vad tror Ni?
-henkaa
 
Jag ska också till Kinnekulle i Maj. Max 92db vid förbikörning för hoj enligt hemsidan.
Problemet är att det sitter G.P.R. Race slipons på som brummar och smäller väldans högt och det finns inga db-killers till Race versionen. (Följde med vid köp.)

Så, vad är förmodligen bäst att göra? (inse att jag är lat också. :)
1. Byt till original utan att justera förgasarna.
2. Pula in ståldiskbollar eller dylikt och se hur det går.
3. Ta det väldans lugnt där dom gör sina mätningar.

Vad tror Ni?
-henkaa

Eftersom jag vill kunna köra där nästa år också så tycker jag att du ska skruva på original...
 
Last edited:
Eftersom jag vill kunna köra där nästa år också så tycker jag att du ska skruva på original...

Ja det lär ju vara det säkraste alternativet. Vore inte skoj att åka dit men inte få köra.

Frågan är hur den kommer gå med originalpipor utan att ombestycka den.
Någon som provat från slipon till original med slipon-bestyckning?

(PM'a om någon vill köpa ett G.P.R. Race slipon ala 'mullrigast i stan' edition.)

-henkaa
 
Ja det lär ju vara det säkraste alternativet. Vore inte skoj att åka dit men inte få köra.

Frågan är hur den kommer gå med originalpipor utan att ombestycka den.
Någon som provat från slipon till original med slipon-bestyckning?

(PM'a om någon vill köpa ett G.P.R. Race slipon ala 'mullrigast i stan' edition.)

-henkaa

Börja med att ringa runt och kolla om det inte finns db-killers att köpa. Det är ju det bästa och enklaste. När vi var på mittsverigebanan förra året så sprang Per (#46) runt med alla möjliga rörstumpar för att få ner ljudet på hojarna och det funkade alldeles utmärkt.
Om det finns eller man borrar ett hål i inneröret och där sätter en skruv med två muttrar så att skruvskallen hamnar i mitten kan bara det ta ner ljudvolymen rätt duktigt.
 
Börja med att ringa runt och kolla om det inte finns db-killers att köpa. Det är ju det bästa och enklaste. När vi var på mittsverigebanan förra året så sprang Per (#46) runt med alla möjliga rörstumpar för att få ner ljudet på hojarna och det funkade alldeles utmärkt.
Om det finns eller man borrar ett hål i inneröret och där sätter en skruv med två muttrar så att skruvskallen hamnar i mitten kan bara det ta ner ljudvolymen rätt duktigt.

Har mailat boove och G.P.R. i UK men dom har ingen DB-killer för Race.
Det följde dock med db-killer när jag köpte hojen men dom passar inte om jag inte sågar av dom en bit.
Tror jag köper en db-mätare på k&c istället och visar den sej för långt över gränsen så brummar jag på original, annars så börjar jag modda med skruv i innerör eller dylikt.

-henkaa
 
någon som vet hur hårda dom är på slipon på bankörningar,jag har fått veta att om man ställer om insprutningen för slipon så är det inte så bra för motorn att sedan hänga på originaldämparna och köra bana,hur gör man då,man åker väll knappast in till verkstad och ställer om igen bara för att köra bana en dag.

Med mina acra på måste jag sätta i insatserna för att klara 95 db som brukar vara kraven om det inte är sk bullerdag.
 
Det var bara det att det var tomt där, det var E4:an han hörde...:D

Haha, den var skitbra, Niklas:D:D:D!

någon som vet hur hårda dom är på slipon på bankörningar?
Jag har kört SMCs BKK/SHK-kurser på Sviestad, Gelleråsen, Tuvängen och Rörken med Akra utan insatser utan några som helst db-problem.
I övrigt, se Niklasinorr's inlägg i ämnet.
 
Last edited:
Haha, den var skitbra, Niklas:D:D:D!


Jag har kört SMCs BKK/SHK-kurser på Sviestad, Gelleråsen, Tuvängen och Rörken med Akra utan insatser utan några som helst db-problem.
I övrigt, se Niklasinorr's inlägg i ämnet.

Grejen är att Kinnekulle är den banan som har strängaste kraven vad jag vet av alla banorna i Sverige.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top