Ktm 950 sm

Har precis gjort 100-milaservice och de 30 sista milen tycker jag att växellådan ändrat karaktär rejält. Och då inte till det bättre...

Den har börjat "klonka" rejält och växelövergångarna går inte lika smidigt som tidigare. Igår fick jag in ett tomgångsläge mellan 4:an och 5:an. Det är som att växellådan "tar emot" när jag växlar. Tidigare kändes den len som sammet... Står jag på tomgång så är det svårt att lägga i tvåan, ungefär som att kopplingen inte skulle ta fullt ut. Växellådan känns något glappig när man växlar för att sedan "klonka" till när man får in växeln. Detta har även resulterat i att växellådan låter mer när man växlar.

Nån som känner igen detta, har några kommentarer? Tacksam för svar :)

känner igen symptomen du beskriver... har oxå lyckats få i "friläge" mellan dom högre växlarna en gång och tycker oxå att den blivit allmänt sämre och låter mer i växellådan, har även fått tvåan att hoppa ur då jag försökte köra på bakhjulet å satte ner den lite hårt... var inte uppe så högt så det vart ingen jättehård nedsättning... (kass på bakhjulet men man ska väl börja nån gång :gnissla )
 
Har precis gjort 100-milaservice och de 30 sista milen tycker jag att växellådan ändrat karaktär rejält. Och då inte till det bättre...

Den har börjat "klonka" rejält och växelövergångarna går inte lika smidigt som tidigare. Igår fick jag in ett tomgångsläge mellan 4:an och 5:an. Det är som att växellådan "tar emot" när jag växlar. Tidigare kändes den len som sammet... Står jag på tomgång så är det svårt att lägga i tvåan, ungefär som att kopplingen inte skulle ta fullt ut. Växellådan känns något glappig när man växlar för att sedan "klonka" till när man får in växeln. Detta har även resulterat i att växellådan låter mer när man växlar.

Nån som känner igen detta, har några kommentarer? Tacksam för svar :)


jag har inte riktigt samma fenomen, men när jag växlar från ettan till tvåan så kan det vara som att allting låser sig!!! precis som du skrev ¨å känns det som kopplingen inte funkar fullt ut.
sen håller jag med om att den låter mkt mer nu än innan man gjorde hundra mil service! min har rullat ca 150 nu
 
jag har inte riktigt samma fenomen, men när jag växlar från ettan till tvåan så kan det vara som att allting låser sig!!! precis som du skrev ¨å känns det som kopplingen inte funkar fullt ut.
sen håller jag med om att den låter mkt mer nu än innan man gjorde hundra mil service! min har rullat ca 150 nu

Har tagit upp mina problem med försäljaren, får se vad de säger. Lite krav borde man ju kunna ställa på en hoj som kostar över 100 K...
 
Hur varma blir era cyklar? Tycker min går lite väl varmt nästan..femte strecket tror jag för det mesta. Är väl runt 100 grader och ändå har det inte varit speciellt varmt..eller jag kört sakta. Och ja..kylvätska är i med.:confused:
 
Systemet är väl termostatstyrt och optimalt så ska väl tempen hålla sig lika ovansett utetemperatur. Vill minnas att min har två "ploppar" kvar när den är varmkörd. Tror bara jag sett den ett steg varmare en gång, det var kortegekörning i sommarvärme.

Motorn ska ju ha en viss temperatur för att må bra. Varken för varm eller för kall, lagom helt enkelt. :)

Men har du onda aningar om tempen så kanske det är bäst att lyssna med servicestället, så inte termostaten är körd.
 
Systemet är väl termostatstyrt och optimalt så ska väl tempen hålla sig lika ovansett utetemperatur. Vill minnas att min har två "ploppar" kvar när den är varmkörd. Tror bara jag sett den ett steg varmare en gång, det var kortegekörning i sommarvärme.

Motorn ska ju ha en viss temperatur för att må bra. Varken för varm eller för kall, lagom helt enkelt. :)

Men har du onda aningar om tempen så kanske det är bäst att lyssna med servicestället, så inte termostaten är körd.

Ja jo..precis min tanke, iofs så är det ju två steg kvar och för hög temp är ju eg. först vid sjunde steget. Well..antar jag vart lite övernervös där bara. Kanoncykel förövrigt!:tummenupp
 
Ja jo..precis min tanke, iofs så är det ju två steg kvar och för hög temp är ju eg. först vid sjunde steget. Well..antar jag vart lite övernervös där bara. Kanoncykel förövrigt!:tummenupp

Min brukar hålla sig stadigt på fjärde steget, så vitt jag vet...
 
Från det ena till det andra..gpr dämpare, bra kvalitet? Trevligt ljud? Eller ska man hosta upp några tusen till för Akrat?
 
Ang att tempen går upp så e det rätt normalt( om nu fläkten drar igång o trycker ner tempen igen vill säga) min gör åsså så nu när jag körde typ sakta i stan när det va över 20+ så det e inget att oroa sej för..
E det ingen ner mot Landskrona/Lund/malmö som kör 950sm som vill med ut o busa nån dag:)
 
till er som bytt framdrev, är den bulten avig gängad? får mitt drev på måndag o bulten lär väll sitta ordentligt, lika bra o dra åt rätt håll direkt:tummenupp
 
till er som bytt framdrev, är den bulten avig gängad? får mitt drev på måndag o bulten lär väll sitta ordentligt, lika bra o dra åt rätt håll direkt:tummenupp

Humm den är normaltgängad.
E jag 99,99% på.
Det var två veckor sen jag skruva men det var inga konstigheter vad jag minns. :tummenupp

/F
 
Humm den är normaltgängad.
E jag 99,99% på.
Det var två veckor sen jag skruva men det var inga konstigheter vad jag minns. :tummenupp

/F

då vet jag, har lite förväntningar på hur den kommer blli att köra.
vill ha den lite enklare att få upp på hjulet på dom högre växlarna:tummenupp
 
då vet jag, har lite förväntningar på hur den kommer blli att köra.
vill ha den lite enklare att få upp på hjulet på dom högre växlarna:tummenupp
Den kommer att bli märkbart mycket rappare + att du kan nu använda 6:an när du kör..Det blir busenkelt att ta upp den på 3:an :)

Men det e mer posörfaktor att nästan stillastående på 1:an kräma upp den sen klonka i 2:an sen 3:an sen e det bara ligga där o glida så långt man nu känner för.

:hojsmilie :hojsmilie
 
Den kommer att bli märkbart mycket rappare + att du kan nu använda 6:an när du kör..Det blir busenkelt att ta upp den på 3:an :)

Men det e mer posörfaktor att nästan stillastående på 1:an kräma upp den sen klonka i 2:an sen 3:an sen e det bara ligga där o glida så långt man nu känner för.

:hojsmilie :hojsmilie

låter lovande:tummenupp som den är nu så har jag lite problem att få upp den sittandes på 3:an med full tank, sen som du skrev med 6:ans växel, den använder man ju inte så ofta nu nä:rolleyes:
 
Hej hopp

Var igår och beställde min alldeles egna KTM 950 smr från Lelles i Uppsala. Kommer att få den om 1 vecka (sjukt jobbigt att vänta, men den som väntar på ngt got ere va..?)

Kommer att vara original 100 mil och därefter bli förskönad med lite midre strypningar samt Acra slipon :)

Antar att det är här man ska hänga nu då? :)
 
Last edited:
Hej hopp

Var igår och beställde min alldeles egna KTM 950 smr från Lelles i Uppsala. Kommer att få den om 1 vecka (sjukt jobbigt att vänta, men den som väntar på ngt got ere va..?)

Kommer att vara original 100 mil och därefter bli förskönad med lite midre strypningar samt ett Acra helsystem :)

Antar att det är här man ska hänga nu då? :)

får grattulera till ett bra köp,:tummenupp
och ja du väntar på något GOTT!!!!!!!!!!!!!
får hoppas att du får många goa mil på den sen.
 
Sådär, nu har jag bänkat min hoj, Jag kan försöka ladda upp en bild i morrn.
Men jag fick iaf 106.2Hp, 102Nm på veven och 97.1Hp, 96Nm på hjulet. vid 6054rpm
Ganska ok sifror med tanke på att jag har oginal burkarna på.

Edit: Lägger upp bilden
 

Bifogat

  • KTM-950SM-R_2.jpg
    KTM-950SM-R_2.jpg
    120.7 KB · Visningar: 203
Last edited:
Sådär, nu har jag bänkat min hoj, Jag kan försöka ladda upp en bild i morrn.
Men jag fick iaf 106.2Hp, 102Nm på veven och 97.1Hp, 96Nm på hjulet. vid 6054rpm
Ganska ok sifror med tanke på att jag har oginal burkarna på.

Edit: Lägger upp bilden

:tummenupp ser bra ut// då e där väl ca 100hp/100Nm på hjulet när det bytas pipor åsså då !!
 
Hej alla bakhjuls åkare köpte mig en 950 sm idag och beställde rör som skall bytas vid första service.

Ex3mX du har inga bra tips på hur man får hojen riktigt ultimat för bakhjul och mycket mos i motorn.
 
Sådär, nu har jag bänkat min hoj, Jag kan försöka ladda upp en bild i morrn.
Men jag fick iaf 106.2Hp, 102Nm på veven och 97.1Hp, 96Nm på hjulet. vid 6054rpm
Ganska ok sifror med tanke på att jag har oginal burkarna på.

Edit: Lägger upp bilden
Vad hann du göra på dryga två minuter för att få nästan 10 häst till ?:va Kom och skruva lite på min hoj också är du snäll :7peta :)

.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top