Hej!
Förra sensommaren köpte jag en 950 SM -06 av ett företag här i Umeå, den såldes nyservad (olja, filter), och ska ha genomgått den stora servicen strax innan den såldes (dock inga papper på detta, men litade på dem eftersom det är ett företag), den har gått ca 1200mil. Några dagar in i köpet så kände jag att det "klickar" till i växellådan/motorn och det känns som att den slår i något, det händer lika snabbt som en blinkning och påverkade inte gången i övrigt.
Jag kontaktade företaget och berättade att jag var orolig över detta missljud och ville hänvisa till garantin. De tog in hojen, konstaterade att det var drivpaketet som var slut, fastän detta skulle vara bytt innan de säljer den i första början.
Jag fick då tillbaks den nu i våras med nytt drivpaket, tyckte fortfarande att samma klick-ljud var kvar men har inte tänkt mer på detta eftersom de menade på att det är vanligt och inte jag behövde oroa mig över.
Nu efter jag kört ca 80mil så började den ge ifrån sig rätt extrema avgassmällar vid motorbroms och även kännas ryckig vid låga varv/ på 1an & 2ans växel. Samma sak om den var kall eller varm, dock om man satt in choken så försvann både avgassmällarna och ryckigheten, men det kan vara för att den hela tiden gav lite gas då.
Jag försökte idag felsöka om den läckte luft, eller om det var något vid luftburken. Såg då att oljenivån inte gick att se på stickan som ska visa nivån. Åker och köper ny olja och tömmer den gamla, får då syn på detta (bild nedan)
Dessutom var det bara ca 0.8-1L olja som kom ut då jag tömde, så det ser ut att sakna ca 1.5L??? Hur kan det ha försvunnit så mycket på ca 80mil utan att det är ett läckage som visat sig? Eller kan det vara så illa att då den servades så har den inte fyllts på riktigt?
Nu känner jag mig ganska uppgiven då jag inte trodde jag skulle behöva meka med en "ny" hoj som jag inte har hunnit kört i 100mil ens och som ska vara rätt nyrenoverad. Tacksam för alla förslag som kan hjälpa.
MvH Robin
Förra sensommaren köpte jag en 950 SM -06 av ett företag här i Umeå, den såldes nyservad (olja, filter), och ska ha genomgått den stora servicen strax innan den såldes (dock inga papper på detta, men litade på dem eftersom det är ett företag), den har gått ca 1200mil. Några dagar in i köpet så kände jag att det "klickar" till i växellådan/motorn och det känns som att den slår i något, det händer lika snabbt som en blinkning och påverkade inte gången i övrigt.
Jag kontaktade företaget och berättade att jag var orolig över detta missljud och ville hänvisa till garantin. De tog in hojen, konstaterade att det var drivpaketet som var slut, fastän detta skulle vara bytt innan de säljer den i första början.
Jag fick då tillbaks den nu i våras med nytt drivpaket, tyckte fortfarande att samma klick-ljud var kvar men har inte tänkt mer på detta eftersom de menade på att det är vanligt och inte jag behövde oroa mig över.
Nu efter jag kört ca 80mil så började den ge ifrån sig rätt extrema avgassmällar vid motorbroms och även kännas ryckig vid låga varv/ på 1an & 2ans växel. Samma sak om den var kall eller varm, dock om man satt in choken så försvann både avgassmällarna och ryckigheten, men det kan vara för att den hela tiden gav lite gas då.
Jag försökte idag felsöka om den läckte luft, eller om det var något vid luftburken. Såg då att oljenivån inte gick att se på stickan som ska visa nivån. Åker och köper ny olja och tömmer den gamla, får då syn på detta (bild nedan)
Dessutom var det bara ca 0.8-1L olja som kom ut då jag tömde, så det ser ut att sakna ca 1.5L??? Hur kan det ha försvunnit så mycket på ca 80mil utan att det är ett läckage som visat sig? Eller kan det vara så illa att då den servades så har den inte fyllts på riktigt?
Nu känner jag mig ganska uppgiven då jag inte trodde jag skulle behöva meka med en "ny" hoj som jag inte har hunnit kört i 100mil ens och som ska vara rätt nyrenoverad. Tacksam för alla förslag som kan hjälpa.
MvH Robin