Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fick tips att göra ett kompressionstest för att utesluta bränd ventil med f.ö.
De kan du göra men jag garanterar de är ok och de blir ett helvete hitta en dekomptestare som går ner så djupt och smalt. De bör du göra på firma iså falll för de har ev en komtestare som går ner där. Plocka isär allt själv så de bara behöver gänga dit mätare och trycka på startknappen (billigast)
Ang att de smäller ur höger dämpare är helt normalt vilken än cylinder som missar för den dämparen är kortaste vägen eller rättare sagt lättaste vägen för avgasaerna. Om du håller handen bakom bägge dämparna blåster den ca 50% mindre ur vänster dämpare.
Fan att de inte va några luftburksfel.......! Du har säkert skrivit det men jag har dåligt minne.
1.Har du rengjort lågfartsmunstyckena och högfartsmunstyckena noga?
2. Har du kollat om vacumtrottelns membran är hela för har insugen spruckit så kan membranen ha hål i sig och då blir de kaos utan dess like.De sitter under plastlocket på toppen av förgasarna som du säkert vet,
3. Vid dina tester med och utan insatser har du alltid haft luftburken komplett stängt MED luftfilter?
4. När du gjort tester har du kört motorn absolut fullt varm dvs minst 3km innan du utfört gastester och motorbroms. förgasar 950ien går som en påse nötter de första 3-5kmt så du vet. samma sak när du justerar in vränsleblandskruvarna så måste motor ha gått mist 3-4kmt= fullt varm annars blir de tokfel.
På min 990 som jag besiktade i dag satt jag in insatserna i bägge dämparna och motorbromsen är nog inte förändrad av det eller jag märkte inte av det ,,,men tänkte inte heller på det. Jag har inget minne av att 950ien fick annan motorbroms med eller utan insatser (vings slipon). Jag körde den 06ans sm 950 några mil med fullt öppna slipons och sedan några mil med fullt stängda. Men o andra sidan funderade jag inte på motorbroms just då så jag kan inte säga säkert att den inte vart lite förändrad????
Den small dock "lite med fullt öppna slipons men den är inte bestyckad för det heller. Med insatser i så smäller den inte alls "fullt varm". Kall smäller den som satan om man inte tokchokar man måste köra minst 3km innan den går riktigt!!
Ok vad bra att du inte gjort rent fuggarna och inte heller kollat membranen för då har du stor chans att hitta ett fel. Yes förgasarna måste helt väck från hojen. Rengör de små lågfartarna speciellt noga ta en koppartråd från ex högtalarkabel för de är fintrådiga. Ta en bit på en halv meter och vecka den på flera ställer så den river lite inne i munstyckena när du drar igenom tråden flera ggr. De bildas nämligen hårt kalkliknade skit i dessa munstycken därav att man måste formligen såga ur skiten. Gör liknade med de stora munstyckena. Blås även igenom alla kanaler i fuggarna men ta bort vacummembranen först så du inte blåser sönder dem!
Kolla även synkningen på gasspjällen så de öppnar skapligt lika!
Jag kan inte på rak arm säga vad som stör motorbromsen såvida inte motorn rusar en aning då du slår av gasen? Om den smårusar så tomg blir högre så lär de bero på igensatta lågfartsmunstycken Och de skulle då kunna påverka motorbromsen till de sämre. Insatserna påverkar bestyckningen av förgasarna så om den går snålt av skit så kan den tokrusa med isåfall helt öppna dämpare = sämre motorbroms. Du bör inte köra fullt öppna dämpare med original bestyckning för de blir för snål bestyckning. Kör helst bägge insatserna i såvida den har org bestyckning. Kolla storleken på alla munstycken ev har någ bestyckat om den?
Nu skrev jag så jag blev "lite orolig". Om hojen har körts många mil med helt öppna dämpare med original bestyckning samt läckande insug så finns faktiskt en risk att den bränt utblåsventiler![]()
Har du kör den 80-90 mil utan insatser i? Hursom så låter de bra att insugsläckan kom ganska plötsligt för då har nog ventilerna klara sig. Vi får hoppas förra ägaren kört med insatser i.
Va de bägge insugen som läckte?
Va de sprickor rakt igenom gummina så de syns tydligt?
I tvåtakts skotervärlden är de vanligt med läckande insug bara efter något år och högst 200 mil. De verkar som rågummi blivit dyrt så de blandar i mycket plast och gamla döda katter och hundar![]()
Fick ordning på den nu! justeringsskruven för spjällen i cylindrarna var felet.
Munstyckena och förgasaren såg ren ut i övrigt. Har inte råd att lägga ut för extra saker just nu heller som fattig student. Men bra att veta till nästa gång man ska riva upp.
Kanonbra men va vad de för fel på skruven?
Kollade du vilken storlek högfart och lågfartsmunstycken va? Om de va org typ 42" på låg och 160/155 på högfart så kör med insatser i annars finns risk för brända ventiler.
De flesta som sätter dit öppna slipon byter till 45" i lf och 160/165 i hf. Och öppnar man luftburken gäller ännu större hf men de är oerhört svårt att bestycka in bara genom munstycke byte så öppna inte burken förens du köpt ett bestyckningskitt! Och de ska tilläggas även med bestyckningskitt är de rätt mycket bytande av munstycken innan man blir helt nöjd med registret. Men de är mycket vinst att som ex köpa ett Rottwiler skumfilter och ta bort hela luftburken maskinen går bet hårdare på alla sätt.
Köp inte tygfilter typ kn filter för de filtrerar värdelöst.
Vad är det som får dej att tro att K&N filtrerar värdelöst när laboratorietester visar på att de är i bland de bästa?
http://www.knfilters.com/efficiency_testing.htm
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP