KTM 950 SM -06, avgassmällar och konstig gång

Fick tips att göra ett kompressionstest för att utesluta bränd ventil med f.ö.
 
Fick tips att göra ett kompressionstest för att utesluta bränd ventil med f.ö.

De kan du göra men jag garanterar de är ok och de blir ett helvete hitta en dekomptestare som går ner så djupt och smalt. De bör du göra på firma iså falll för de har ev en komtestare som går ner där. Plocka isär allt själv så de bara behöver gänga dit mätare och trycka på startknappen (billigast)

Ang att de smäller ur höger dämpare är helt normalt vilken än cylinder som missar för den dämparen är kortaste vägen eller rättare sagt lättaste vägen för avgasaerna. Om du håller handen bakom bägge dämparna blåster den ca 50% mindre ur vänster dämpare.

Fan att de inte va några luftburksfel.......! Du har säkert skrivit det men jag har dåligt minne.

1.Har du rengjort lågfartsmunstyckena och högfartsmunstyckena noga?
2. Har du kollat om vacumtrottelns membran är hela för har insugen spruckit så kan membranen ha hål i sig och då blir de kaos utan dess like.De sitter under plastlocket på toppen av förgasarna som du säkert vet,
3. Vid dina tester med och utan insatser har du alltid haft luftburken komplett stängt MED luftfilter?
4. När du gjort tester har du kört motorn absolut fullt varm dvs minst 3km innan du utfört gastester och motorbroms. förgasar 950ien går som en påse nötter de första 3-5kmt så du vet. samma sak när du justerar in vränsleblandskruvarna så måste motor ha gått mist 3-4kmt= fullt varm annars blir de tokfel.


På min 990 som jag besiktade i dag satt jag in insatserna i bägge dämparna och motorbromsen är nog inte förändrad av det eller jag märkte inte av det ,,,men tänkte inte heller på det. Jag har inget minne av att 950ien fick annan motorbroms med eller utan insatser (vings slipon). Jag körde den 06ans sm 950 några mil med fullt öppna slipons och sedan några mil med fullt stängda. Men o andra sidan funderade jag inte på motorbroms just då så jag kan inte säga säkert att den inte vart lite förändrad????
Den small dock "lite med fullt öppna slipons men den är inte bestyckad för det heller. Med insatser i så smäller den inte alls "fullt varm". Kall smäller den som satan om man inte tokchokar man måste köra minst 3km innan den går riktigt!!
 
De kan du göra men jag garanterar de är ok och de blir ett helvete hitta en dekomptestare som går ner så djupt och smalt. De bör du göra på firma iså falll för de har ev en komtestare som går ner där. Plocka isär allt själv så de bara behöver gänga dit mätare och trycka på startknappen (billigast)

Ang att de smäller ur höger dämpare är helt normalt vilken än cylinder som missar för den dämparen är kortaste vägen eller rättare sagt lättaste vägen för avgasaerna. Om du håller handen bakom bägge dämparna blåster den ca 50% mindre ur vänster dämpare.

Fan att de inte va några luftburksfel.......! Du har säkert skrivit det men jag har dåligt minne.

1.Har du rengjort lågfartsmunstyckena och högfartsmunstyckena noga?
2. Har du kollat om vacumtrottelns membran är hela för har insugen spruckit så kan membranen ha hål i sig och då blir de kaos utan dess like.De sitter under plastlocket på toppen av förgasarna som du säkert vet,
3. Vid dina tester med och utan insatser har du alltid haft luftburken komplett stängt MED luftfilter?
4. När du gjort tester har du kört motorn absolut fullt varm dvs minst 3km innan du utfört gastester och motorbroms. förgasar 950ien går som en påse nötter de första 3-5kmt så du vet. samma sak när du justerar in vränsleblandskruvarna så måste motor ha gått mist 3-4kmt= fullt varm annars blir de tokfel.


På min 990 som jag besiktade i dag satt jag in insatserna i bägge dämparna och motorbromsen är nog inte förändrad av det eller jag märkte inte av det ,,,men tänkte inte heller på det. Jag har inget minne av att 950ien fick annan motorbroms med eller utan insatser (vings slipon). Jag körde den 06ans sm 950 några mil med fullt öppna slipons och sedan några mil med fullt stängda. Men o andra sidan funderade jag inte på motorbroms just då så jag kan inte säga säkert att den inte vart lite förändrad????
Den small dock "lite med fullt öppna slipons men den är inte bestyckad för det heller. Med insatser i så smäller den inte alls "fullt varm". Kall smäller den som satan om man inte tokchokar man måste köra minst 3km innan den går riktigt!!

På 660n jag hade innan så kände jag inte heller att den motorbromsade något annorlunda direkt med eller utan insats, men med denna 950 så var det en jäkligt stor skillnad och nu är den obefintlig som sagt.

Har inte rengjort munstyckena alls ännu faktiskt då det dels var ett helvete att få loss alla saker där inne (trångt så innihelvette), ska man ta lös förgasaren helt så måste man dessutom av med gasvajern, som var ännu mer inklämd mellan allt. Jag har inte kollat membranet heller, så jag ska gå ut nu och ta ur förgasaren helt och kolla allt, hoppas bara man får tillbaks allt sedan 8D..

Frågan är i så fall, tror du att skit i förgasaren / skadat membran i vacumtrotteln kan orsaka att den inte motorbromsar, samt påverkar bränsletillförseln? Ska kolla oavsett som sagt.

Luftburken har inte rörts vid mitt ägande fram tills denna vecka då jag öppnat den för första gången, så luftfilter har suttit där hela tiden. Ska ta bilder så får du se hur det ser ut där med då jag öppnar.

Har kört denna 950 ca 90mil, den har motorbromsat mindre utan insatser i sedan jag köpte den, men känts pigg fram tills detta.
 
Ok vad bra att du inte gjort rent fuggarna och inte heller kollat membranen för då har du stor chans att hitta ett fel. Yes förgasarna måste helt väck från hojen. Rengör de små lågfartarna speciellt noga ta en koppartråd från ex högtalarkabel för de är fintrådiga. Ta en bit på en halv meter och vecka den på flera ställer så den river lite inne i munstyckena när du drar igenom tråden flera ggr. De bildas nämligen hårt kalkliknade skit i dessa munstycken därav att man måste formligen såga ur skiten. Gör liknade med de stora munstyckena. Blås även igenom alla kanaler i fuggarna men ta bort vacummembranen först så du inte blåser sönder dem!
Kolla även synkningen på gasspjällen så de öppnar skapligt lika!

Jag kan inte på rak arm säga vad som stör motorbromsen såvida inte motorn rusar en aning då du slår av gasen? Om den smårusar så tomg blir högre så lär de bero på igensatta lågfartsmunstycken Och de skulle då kunna påverka motorbromsen till de sämre. Insatserna påverkar bestyckningen av förgasarna så om den går snålt av skit så kan den tokrusa med isåfall helt öppna dämpare = sämre motorbroms. Du bör inte köra fullt öppna dämpare med original bestyckning för de blir för snål bestyckning. Kör helst bägge insatserna i såvida den har org bestyckning. Kolla storleken på alla munstycken ev har någ bestyckat om den?

Nu skrev jag så jag blev "lite orolig". Om hojen har körts många mil med helt öppna dämpare med original bestyckning samt läckande insug så finns faktiskt en risk att den bränt utblåsventiler :3freak
 
Last edited:
Ok vad bra att du inte gjort rent fuggarna och inte heller kollat membranen för då har du stor chans att hitta ett fel. Yes förgasarna måste helt väck från hojen. Rengör de små lågfartarna speciellt noga ta en koppartråd från ex högtalarkabel för de är fintrådiga. Ta en bit på en halv meter och vecka den på flera ställer så den river lite inne i munstyckena när du drar igenom tråden flera ggr. De bildas nämligen hårt kalkliknade skit i dessa munstycken därav att man måste formligen såga ur skiten. Gör liknade med de stora munstyckena. Blås även igenom alla kanaler i fuggarna men ta bort vacummembranen först så du inte blåser sönder dem!
Kolla även synkningen på gasspjällen så de öppnar skapligt lika!

Jag kan inte på rak arm säga vad som stör motorbromsen såvida inte motorn rusar en aning då du slår av gasen? Om den smårusar så tomg blir högre så lär de bero på igensatta lågfartsmunstycken Och de skulle då kunna påverka motorbromsen till de sämre. Insatserna påverkar bestyckningen av förgasarna så om den går snålt av skit så kan den tokrusa med isåfall helt öppna dämpare = sämre motorbroms. Du bör inte köra fullt öppna dämpare med original bestyckning för de blir för snål bestyckning. Kör helst bägge insatserna i såvida den har org bestyckning. Kolla storleken på alla munstycken ev har någ bestyckat om den?

Nu skrev jag så jag blev "lite orolig". Om hojen har körts många mil med helt öppna dämpare med original bestyckning samt läckande insug så finns faktiskt en risk att den bränt utblåsventiler :3freak

Alright, har tidigare bara spolat rent med bräkleen och blåsa ur då det vart lagrad bensin/beläggning osv i 660n jag hade, bra att veta.

Näe den har inte rusat något alls då man släpper, bara går ner långsamt. Den går ju dock fint på tomgången, förutom avgassmällarna, så gången känns inte hackig i övrigt längre (efter insugsgummina byttes). Det gamla luftfiltret var väldigt skitigt med, oklart hur gammalt det var, men bytte ut det med som sagt.

Ett av problemen är ju att det inte finns någon vidare information att få om hur den har varit innan jag köpte den, då jag köpte den från ett företag. Tidigare ägare hade kört väldigt lite sista åren är det enda jag vet, vet inte om den kördes med eller utan insatserna. Läckande insug borde det inte ha varit i mer än ca 4mil heller då jag har kört den ca 80mil denna vår utan dessa problem innan, så jag hoppas verkligen inte det är något med ventilerna ändå.
 
Har du kör den 80-90 mil utan insatser i? Hursom så låter de bra att insugsläckan kom ganska plötsligt för då har nog ventilerna klara sig. Vi får hoppas förra ägaren kört med insatser i.
Va de bägge insugen som läckte?
Va de sprickor rakt igenom gummina så de syns tydligt?

I tvåtakts skotervärlden är de vanligt med läckande insug bara efter något år och högst 200 mil. De verkar som rågummi blivit dyrt så de blandar i mycket plast och gamla döda katter och hundar :hihi
 
Har du kör den 80-90 mil utan insatser i? Hursom så låter de bra att insugsläckan kom ganska plötsligt för då har nog ventilerna klara sig. Vi får hoppas förra ägaren kört med insatser i.
Va de bägge insugen som läckte?
Va de sprickor rakt igenom gummina så de syns tydligt?

I tvåtakts skotervärlden är de vanligt med läckande insug bara efter något år och högst 200 mil. De verkar som rågummi blivit dyrt så de blandar i mycket plast och gamla döda katter och hundar :hihi

Jo precis, den gick ju mycket vassare utan insatserna i med, mycket tråkigare med dem i faktiskt, så det är mest därför (och inte för att man vill synas och höras så mycket :tungan)

I det bakre gummit var det en rejäl spricka i, vid mitten på gummit ungefär, ca 3cm stor reva (jag förmodar att det är pga den som det känts i gången), gummit på den främre hade börjat blivit skadat och såg ut att vara risk till att spricka upp mer, så jag passade på att byta båda därför. Sedan så hade klåparen som varit där innan inte satt dit förgasaren riktigt i gummina såg det ut som, då ena klammern hade klämt in i gummit så det även var risk att det kommit in luft därigenom. Om det inte har blivit så pass mycket kraft vid nedslag från wheelies, men det tvivlar jag på.

Ja det känns ungefär så med dessa gummina med ju :näsblod både 660n och denna har jag haft sprickor i dessa gummin, och ändå kostar skiten 300kr/st.
 
När du liks har förgasarna isär så rek jag köpa bestyckningskitt från ebay de funkar tydligen bra och de står vilken storlek på munstycken som ska in vs dämpare/filter osv. De följer med en borr för borrning av trottlar samt en massa munstycken och mera specialare. Fördelen med de kittet är att du kan ta bort snorkeln och sidolock för de rek munstycke för de och samt hålet i trottlarna fixar vacumproblemet. Maskinen blir betydligt rappar med den luftburksmodden och kittet. Du måste uppge vilka moddar du har innan best och då uppger du open airbox and no inserts in mufflers. Uppge vilka dämpare du har och att insatserna är urtagen.

http://www.ebay.com/itm/KTM-950-Sup...ash=item3abba4b900:g:LK8AAOxy-W9SRLwI&vxp=mtr

Annars går de byta bara munstycken också. Din bör ha original 155 i fram fugge och 160 bak enligt de flesta som skruvat isär dem. På ktmshop finns allt från 150-185" Jag skulle köra 160/165 med helt öppna dämpare och org luftburk.
 
Last edited:
Fick ordning på den nu! justeringsskruven för spjällen i cylindrarna var felet :).

Munstyckena och förgasaren såg ren ut i övrigt. Har inte råd att lägga ut för extra saker just nu heller som fattig student. Men bra att veta till nästa gång man ska riva upp :).
 
Fick ordning på den nu! justeringsskruven för spjällen i cylindrarna var felet :).

Munstyckena och förgasaren såg ren ut i övrigt. Har inte råd att lägga ut för extra saker just nu heller som fattig student. Men bra att veta till nästa gång man ska riva upp :).

Kanonbra men va vad de för fel på skruven?
Kollade du vilken storlek högfart och lågfartsmunstycken va? Om de va org typ 42" på låg och 160/155 på högfart så kör med insatser i annars finns risk för brända ventiler.

De flesta som sätter dit öppna slipon byter till 45" i lf och 160/165 i hf. Och öppnar man luftburken gäller ännu större hf men de är oerhört svårt att bestycka in bara genom munstycke byte så öppna inte burken förens du köpt ett bestyckningskitt! Och de ska tilläggas även med bestyckningskitt är de rätt mycket bytande av munstycken innan man blir helt nöjd med registret. Men de är mycket vinst att som ex köpa ett Rottwiler skumfilter och ta bort hela luftburken maskinen går bet hårdare på alla sätt.
 
Kanonbra men va vad de för fel på skruven?
Kollade du vilken storlek högfart och lågfartsmunstycken va? Om de va org typ 42" på låg och 160/155 på högfart så kör med insatser i annars finns risk för brända ventiler.

De flesta som sätter dit öppna slipon byter till 45" i lf och 160/165 i hf. Och öppnar man luftburken gäller ännu större hf men de är oerhört svårt att bestycka in bara genom munstycke byte så öppna inte burken förens du köpt ett bestyckningskitt! Och de ska tilläggas även med bestyckningskitt är de rätt mycket bytande av munstycken innan man blir helt nöjd med registret. Men de är mycket vinst att som ex köpa ett Rottwiler skumfilter och ta bort hela luftburken maskinen går bet hårdare på alla sätt.

Den var alldeles för löst inskruvad, tror den hade börjat lossa innan, eller så var det mitt fel. Hursomhelst så var spjällen inte symmetriska, ena var lite öppen hela tiden, vilket orsakade avsaknaden av motorbroms och smattrandet.

Näe jag kollade bara ena då andra baksidan hade en skruv som var rätt gängpaj. Glömde kolla storlekarna på den jag öppnade, såg efter om det var nå skit mest. Tänker förmodligen inte behålla samma hoj nästa säsong, så får se om jag för fler ingrepp själv :). Sugen på 990 och lite nyare med insprutning istället.

Behåller jag den så får jag öppna igen och ev. Byta munstyckena till hösten. Hade vart kul att få ut lite mer kraft, man vänjer sig alldeles för snabbt vid uppgraderingar :tungan
 
Bra fråga som jag verkligen kan svara på då jag själv utfört filtreringstester på många olika hojar/bil på senare tid. Jo jag körde Kn filter förr på alla hojar utom rena enduro och crosshojar och rek Kn till alla för de gav bäst flöde om man jämför med andra filter av samma storlek.
De va när jag läste om folk som dömde ut Kn i alla sporter utom vid ren ban-asfaltsåka för de filtrerade värdelös vid grusväg/ökenåka. Då började jag testa själv hur mycket damm som åker in i insuget genom att smörja insug eftyer filter med tunt lager fett. Gruset fastnar då i fettet så man lätt kan bedöma hur mycket grus som går igenom. Jag kan säga att jag blev skräckslagen över mängden damm som de släpper igenom! De är betydligt värre än jag trodde i min vildaste fantasi. Redan efter en tur på 50 mil grusväg med någon åkare framför sig så blir hela insuget/förgasare/spjällhus täckt av ett tunt lager grusdamm!!! Jag kollade även 70% asfalt 30% grusväg och redan efter 30-.50 mil blir man skräckslagen av allt damm!! Jag blev tvungen kolla även på familjebilen och de va skräckinjagade också inte underligt man blästrar sönder luftmassemätare på löpande band med tygfilter!
När jag byggde mitt yberstora filter till min KTM 990 köpte jag värsting skumfilter för att se om de filtrerade bättre. Jag köpte de med bäst flöde som finns att hitta, de skulle flöda bättre än Kn påstogs det. Jag fettade in insugen som vanligt och körde skumfiltret torrt utan olja för de brukar duga på de flesta andra skumfilter! De flödade nog likvärdigt KN för de for in lika mycket damm som med inoljat KN filter :3freak Då blev jag rädd och oljade in det måttligt typ tunt spraylager filterolja och körde ny test. Nu först har jag godtagbar filtrering liknade med org pappfilter. Detta filter har jag limmat ihop själv så den har filteryta lika stor som 3-5 st a4 papper så effekten blev inte märkbart sämre av olja i filtret.
Jag kör de Engelska filtret "Ramair" som finns att köpa i olika former men jag köpte lösa ark som jag smärtlimmat ihop och byggt om hela luftboxen. De här Ramair filtren är vanliga på formel banbilar just för att de filtrerar rätt bra men har högt flöde ändå de är skitbra med andra ord (med olja på)
Andra skumfilter typ uni och twinnair mf har jag kört torra och de har filtrerat bet bättre än inoljat Kn filter.

Efter de grus/damm mängder jag sett i insugen så kör jag aldrig ett tygfilter mera i vare sig hoj eller bil även om de bara körs asfalt för de dammar mer än man tror efter vanliga asfaltsvägar.
 
Last edited:
Jag må vara lättpåverkad, men många verkar ha frågetecken runt K&N och jag köper era argument. :krama

Mitt nya K&N luftfilter går på returfrakt och ett nytt Suzuki originalfilter är beställt till halva K&N priset.:brinnerup
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top