KTM 790 Adventure

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
När jag provkörde så fick jag det inte att fungera förens jag av någon anledning körde med TC på. Kör du oftast med det avstängt?
Jag har kört med TC på dom gånger jag försökt använda farthållaren. Jag tror som Niklas säger att det beror på switchen i kopplingshandtaget, för den var justerad väldigt glappt när vi fick hojen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det någon här som hittat några billiga korvlådor till 790/890 adv?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon här som hittat några billiga korvlådor till 790/890 adv?
Originalet skall du undvika. En kamrats gick av i fästena efter 2 mil grusväg. I princip aldrig använda tidigare. "Ready to race"

Köp mjuka väskor, jag tror att det är bättre på alla sätt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Originalet skall du undvika. En kamrats gick av i fästena efter 2 mil grusväg. I princip aldrig använda tidigare. "Ready to race"

Köp mjuka väskor, jag tror att det är bättre på alla sätt.
Men jag vill ha hårda gärna i plast. Så man kan låsa och lämna dom när man parkerar hojen
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Men. Jag vill ha hårda!!!!!!! :p haha
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Är det någon här som hittat några billiga korvlådor till 790/890 adv?
Japp. Fast vet dock inte hur kvaliten är.



Jag stör mig också något grymt på den jäkla turbulensen. Har testat längst ner med "spoiler", längst upp med "spoiler", Samt båda lägen utan "spoilern".

Fick med någon touratech tjosan tjosan grej ( https://se.touratech-nordic.com/spoiler-for-windscreen-universal-lockable.html )med lås som fungerar dåligt.

Är 178cm lång skall kanske tilläggas.

Har även testat att höja och sänka sadeln med (har en S).
Blev hyfsat bra med fulspoilern och sadeln i lägsta läget (men inte i närheten godkänt i motorvägshastighet).
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp. Fast vet dock inte hur kvaliten är.



Jag stör mig också något grymt på den jäkla turbulensen. Har testat längst ner med "spoiler", längst upp med "spoiler", Samt båda lägen utan "spoilern".

Fick med någon touratech tjosan tjosan grej ( https://se.touratech-nordic.com/spoiler-for-windscreen-universal-lockable.html )med lås som fungerar dåligt.

Är 178cm lång skall kanske tilläggas.

Har även testat att höja och sänka sadeln med (har en S).
Blev hyfsat bra med fulspoilern och sadeln i lägsta läget (men inte i närheten godkänt i motorvägshastighet).
Ja, det är så j-kla svårt det där med turbulens. För vissa funkar det kanon med original samtidigt som någon annan tycker det är skit. Sen testar man att plocka bort och lägg till grejer och i slutänden kanske man får till det...eller inte. Det är ruskigt personligt...
Det bästa är oftast att helt sonika plocka bort kåpglaset, då blir det tyst och fint :D
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Har också en 790s. Har bytt hjälm, kapat orginalrutan och borrat hål i spoilers under lyktkåpan. Har ingen turbulens kvar nu.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Startade nyss upp min 3d skrivare. Ska skriva ut en "utflyttare" till kåpglaset så det blir mellanrum och förhoppningsvis mindre turbulens.

Första gången jag använder ABS filament med... Får se hur detta slutar.

 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kan säga att det blev lika pissigt som förr. Kom nyss hem efter en resa på ca 700km. Klurar på en R-skärm istället.
 

andy_nilsson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2016
Ort
Danderyd
Hoj
2015, Kawasaki Z1000
Det är så fruktansvärt individuellt vad som fungerar och inte när det gäller turbulens på olika hojar. Hur lång du är, var du sitter på sadeln, hur hög är rutan, vilken vinkel har den osv. Jag har själv testat flera olika varianter, med ruta, utan ruta, rutan i högläge, rutan i lågläge, med och utan backspeglar, med och utan spoilern under lampan, och ingenting blev riktigt bra. Jag tyckte f ö inte att backspeglar och spoiler gjorde någon som helst skillnad.
Till slut fick jag låna en liten spoiler som man klämmer fast högts uppe på rutan, kostade 180 spänn på Wish, fästet var i fräst aluminium och man kunde vinkla/höja och sänka spoilern hur man ville.
Testade först att sätta den ganska rak och till och med framåtlutad så den simulerade en rallyruta á la Dakar. Det blev hur mycket turbulens som helst.
När jag då lossade rutan lite grann så flyttade den sig själv av vinddraget och ställde sig vinklad bakåt istället, i ungefär 45 grader. Det blev helt tyst! Så jag drog fast den och så fick den sitta så, fungerar kanon! :)

Edit! Utan ruta blev det också tyst men då hade jag heller inget vindskydd.

Tja, har just köpt en sådan och håller på att ställa in den på min KTM 1090. Orkar du slänga upp en bild på hur du gjort?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja, har just köpt en sådan och håller på att ställa in den på min KTM 1090. Orkar du slänga upp en bild på hur du gjort?

Jag letade men hittade ingen bild. Den bästa funktionen fick jag med spoliern i ungefär 45 graders vinkel bakåt så att säga. Montera den lite löst och kör med den, justera när du är i fart så märker du snabbt vad som blir bäst :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top