Video KTM 790 Adventure R vs. Yamaha Ténéré 700

Jag hade valt en 701 med torn om jag skulle köpa en offroadhoj igen...båda två är för tunga enligt mig.
 
Tack.
Intressant jämförelse.
Jag kör Yamaha:n, och min kompis kör KTM:en, så vi jämför hela tiden :)
 
Personligen tycker jag KTM:en fortfarande är för ful... :3freak
Den senaste generationen föll mig aldrig i smaken.

Vi har diskuterat det mycket.
På något sätt är det framlyset som förstör allting :va
Det finns en lösning, men det drar iväg prisbilden en aning.

Ktm-790-Adventure-Best-Rally-Kit-1.jpg
 
Jag tycker att det är två helt olika hojar. Den ena har gjort enkelheten till en dygd, den andra försöker få in precis allt i ett begränsat (nåja) format.

Utseendet? Alla hojar i detta segment ser helt enkelt ut som fan, och de som försöker mest lyckas sämst.

I längden, dvs +5 år, tror jag att T700 kommer att vara den hoj som har absolut bäst värde i andra hand. Kanske av alla hojar. Vad skall gå sönder liksom? Och dessutom japansk, så det är ytterst osannolikt att ens de få saker som finns kommer att fallera.
 
Jag tycker att det är två helt olika hojar. Den ena har gjort enkelheten till en dygd, den andra försöker få in precis allt i ett begränsat (nåja) format.

Utseendet? Alla hojar i detta segment ser helt enkelt ut som fan, och de som försöker mest lyckas sämst.

I längden, dvs +5 år, tror jag att T700 kommer att vara den hoj som har absolut bäst värde i andra hand. Kanske av alla hojar. Vad skall gå sönder liksom? Och dessutom japansk, så det är ytterst osannolikt att ens de få saker som finns kommer att fallera.

Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)
 
...och vad kommer ni fram till? :)

Ja, mycket av det har du redan sammanfattat ganska bra.
Olika körställningar, helt olika motorkaraktärer.
Sedan är vi överens om att den som designade frampartiet på KTM:en förmodligen sitter i fängelse, och att instrumenteringen på KTM:en är mer i linje med någonting som är tillverkat 2020.
Fjädringen är däremot bättre än vad vi är på båda hojarna, så där har vi svårt att komma till ett avgörande, men där ser jag att många andra utvärderat det.
Men vi har många bastukvällar (med after-bike) kvar, så det hinner säkert komma fram fler sanningar :fyllisar
 
Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)

Som trogen medlem av Yamahasekten skär det i mig men jag kan bara tolka dig som att kort sagt så är KTMen byggd för de som kör hoj och T700 är en tjejhoj för de som åker hoj.
 
Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)

Well, om man kittar upp en T700 med fjädring och styre för 90.000 så tror jag att den blir rätt OK också. :)

Men självklart är KTM-en fränare, det är ju grejen.




(Passat däremot, det är ett otyg som dessutom pajar, en bättre parallell är Subaru Forester 2,5 - en ganska finesslös bil som levererar 150% av den ser ut för och som folk är nöjda med - länge.)

:)
 
Som trogen medlem av Yamahasekten skär det i mig men jag kan bara tolka dig som att kort sagt så är KTMen byggd för de som kör hoj och T700 är en tjejhoj för de som åker hoj.

Du har helt rätt förutom epitetet "tjejhoj" eftersom jag bor tillsammans med en tjej som verkligen kör hoj. T700 är för de som åker hoj oavsett kön... :D

Nä, skämt åsido. Yamahan är jättefin och som Stefan säger om fjädring och styre så kan man med en summa pengar få yamahan riktigt bra, men då faller hela argumentet om att den skulle vara billig. KTM:en har ju allting direkt ur lådan och det är vad man betalar för.
Det enda som riktigt stör mig på Yamahan, och det är samma på både Tigern och BMW GS, är körställningen. På alla hojar utom KTM:en så sitter man i hojen, inte på den, och när man står upp så får man en lätt bakåtlutad körställning som inte är lämplig för aktiv körning. På KTM:en hamnar man med hakan ovanför styret, på de andra hamnar man bakom styret. Man får antingen stå som en mast, rakt upp med böjda ben (och börja fundera på styrhöjare) eller så får man hänga lite grann i styret. Inget av dessa körställningar gagnar offroadkörningen.

Men som sagt, allting hänger på vilken typ av förare man är och vilken typ av körning man vill göra med sin hoj.

Edit: Man ser ganska tydligt skillnaden i köställning i filmen här uppe.T700.jpg
KTM 790.jpg
 
Ja, det med olika körställningar har vi diskuterat livligt.
Båda två känns lika höga när man ska kliva på dom, eller står med fötterna nere vid rödljusen.
Men väl på rull så känns KTM:en "nättare", och mindre, eller något åt det hållet.
 
Ja, det med olika körställningar har vi diskuterat livligt.
Båda två känns lika höga när man ska kliva på dom, eller står med fötterna nere vid rödljusen.
Men väl på rull så känns KTM:en "nättare", och mindre, eller något åt det hållet.

Mm, håller med. T700:an känns som en smalare GS850 :)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top