Video KTM 790 Adventure R vs. Yamaha Ténéré 700

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag hade valt en 701 med torn om jag skulle köpa en offroadhoj igen...båda två är för tunga enligt mig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack.
Intressant jämförelse.
Jag kör Yamaha:n, och min kompis kör KTM:en, så vi jämför hela tiden :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att det är två helt olika hojar. Den ena har gjort enkelheten till en dygd, den andra försöker få in precis allt i ett begränsat (nåja) format.

Utseendet? Alla hojar i detta segment ser helt enkelt ut som fan, och de som försöker mest lyckas sämst.

I längden, dvs +5 år, tror jag att T700 kommer att vara den hoj som har absolut bäst värde i andra hand. Kanske av alla hojar. Vad skall gå sönder liksom? Och dessutom japansk, så det är ytterst osannolikt att ens de få saker som finns kommer att fallera.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker att det är två helt olika hojar. Den ena har gjort enkelheten till en dygd, den andra försöker få in precis allt i ett begränsat (nåja) format.

Utseendet? Alla hojar i detta segment ser helt enkelt ut som fan, och de som försöker mest lyckas sämst.

I längden, dvs +5 år, tror jag att T700 kommer att vara den hoj som har absolut bäst värde i andra hand. Kanske av alla hojar. Vad skall gå sönder liksom? Och dessutom japansk, så det är ytterst osannolikt att ens de få saker som finns kommer att fallera.

Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
...och vad kommer ni fram till? :)

Ja, mycket av det har du redan sammanfattat ganska bra.
Olika körställningar, helt olika motorkaraktärer.
Sedan är vi överens om att den som designade frampartiet på KTM:en förmodligen sitter i fängelse, och att instrumenteringen på KTM:en är mer i linje med någonting som är tillverkat 2020.
Fjädringen är däremot bättre än vad vi är på båda hojarna, så där har vi svårt att komma till ett avgörande, men där ser jag att många andra utvärderat det.
Men vi har många bastukvällar (med after-bike) kvar, så det hinner säkert komma fram fler sanningar :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)

Som trogen medlem av Yamahasekten skär det i mig men jag kan bara tolka dig som att kort sagt så är KTMen byggd för de som kör hoj och T700 är en tjejhoj för de som åker hoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är två helt olika hojar med olika målgrupper. T700 är en mjuk, lättkörd och behaglig hoj som helt enkelt tilltalar den stora massan av människor som vill ha en trygg och trevlig hoj som passar ens person och/eller ändamål. Motorn är väl beprövad och vääääldigt trevlig, både i MT-07 och i T700. Passar bra för grusväg och lättare terräng med sitt fina register.
KTM:en tilltalar de som vill ha mer hardcore hoj, någonting som kittlar, mer än vad T700:an eller Tiger 900 eller BMW GS850 gör, som alla är, enligt min åsikt, ganska tråkiga.

Efter att ha kört allihop så är KTM:en den hoj som är smalast i sin approach. Den som vill ha en hoj som man kan köra hårt med, som har fjädring som sväljer guppen i hög fart och en körställning som är densamma som man har på en endurohoj.
Om man inte tilltalas av detta så blir KTM:en ganska jobbig. Stötig fjädring och en ganska aggressiv motor och körställning. Detta passar inte alla helt enkelt.

T700:an kommer garanterat att vara en hoj som håller värdet länge, det är som en VW Passat, en praktisk maskin som tilltalar många, då blir också värdet högt :)

Well, om man kittar upp en T700 med fjädring och styre för 90.000 så tror jag att den blir rätt OK också. :)

Men självklart är KTM-en fränare, det är ju grejen.




(Passat däremot, det är ett otyg som dessutom pajar, en bättre parallell är Subaru Forester 2,5 - en ganska finesslös bil som levererar 150% av den ser ut för och som folk är nöjda med - länge.)

:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som trogen medlem av Yamahasekten skär det i mig men jag kan bara tolka dig som att kort sagt så är KTMen byggd för de som kör hoj och T700 är en tjejhoj för de som åker hoj.

Du har helt rätt förutom epitetet "tjejhoj" eftersom jag bor tillsammans med en tjej som verkligen kör hoj. T700 är för de som åker hoj oavsett kön... :D

Nä, skämt åsido. Yamahan är jättefin och som Stefan säger om fjädring och styre så kan man med en summa pengar få yamahan riktigt bra, men då faller hela argumentet om att den skulle vara billig. KTM:en har ju allting direkt ur lådan och det är vad man betalar för.
Det enda som riktigt stör mig på Yamahan, och det är samma på både Tigern och BMW GS, är körställningen. På alla hojar utom KTM:en så sitter man i hojen, inte på den, och när man står upp så får man en lätt bakåtlutad körställning som inte är lämplig för aktiv körning. På KTM:en hamnar man med hakan ovanför styret, på de andra hamnar man bakom styret. Man får antingen stå som en mast, rakt upp med böjda ben (och börja fundera på styrhöjare) eller så får man hänga lite grann i styret. Inget av dessa körställningar gagnar offroadkörningen.

Men som sagt, allting hänger på vilken typ av förare man är och vilken typ av körning man vill göra med sin hoj.

Edit: Man ser ganska tydligt skillnaden i köställning i filmen här uppe.T700.jpg
KTM 790.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det med olika körställningar har vi diskuterat livligt.
Båda två känns lika höga när man ska kliva på dom, eller står med fötterna nere vid rödljusen.
Men väl på rull så känns KTM:en "nättare", och mindre, eller något åt det hållet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, det med olika körställningar har vi diskuterat livligt.
Båda två känns lika höga när man ska kliva på dom, eller står med fötterna nere vid rödljusen.
Men väl på rull så känns KTM:en "nättare", och mindre, eller något åt det hållet.

Mm, håller med. T700:an känns som en smalare GS850 :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top