KTM 790 ADV R vs BMW F850GS

Vilket ska jag utveckla?

1190 väger mycket mindre än 1290 och har en mycket aggressivare utväxling. 1290 är snällare. Finns också några enkla trim för att få upp 1190 till 160hk.

Kollade upp skillnaden mellan 1190 å 1290 å vikten är 217kg på båda samt utväxlingen är samma.. Ända som skiljer är växellådas drevet på 6:an... 1190 har 27:26 å 1290 har 35:32... Annars är allt lika..
Har du inte förväxlat då mellan R,S å T modellerna..
 
Kollade upp skillnaden mellan 1190 å 1290 å vikten är 217kg på båda samt utväxlingen är samma.. Ända som skiljer är växellådas drevet på 6:an... 1190 har 27:26 å 1290 har 35:32... Annars är allt lika..
Har du inte förväxlat då mellan R,S å T modellerna..
Nu vet jag inte var du har kollat för torrvikten på en 1190 är 212kg och på en 1290 229kg

6an är väl allt på en hoj? :hihi Nä men slag/borr måste väl ändå ingå i "utväxling"? :tungan
 
Last edited:

Enligt motorcyclespecs så väger 1190 12 kilo mindre än 1290. 217 mot 229 torrviktskilon (som bara KTM använder i reklamen för att det skall låta mindre).

KTM 1290 Adventure har enligt samma källa en våtvikt på 271 kilo... 1190 då ungefär 12+5 kilo (mindre tank) mindre dvs 254 kilo.

Inga lättviktare i mina ögon...
 
Dom borde kolla Wikipedia innan dom skriver för mycket, där står annat :fakta


En välbalanserad hoj kan upplevas som lätt tills man välter den ;)

No shit. Jag kör 260kg R1200GSA. Känns hur lätt som helst tills man ligger i leran. Gärna med full packning. Då är den inte lika lätt... men har iaf den fördelen att den vilar på cylinderbågen så det blir enklare att räta upp den (Senast i lördags längs en lerig stig norr om Sodankylä).


Buy quality, cry once
 
No shit. Jag kör 260kg R1200GSA. Känns hur lätt som helst tills man ligger i leran. Gärna med full packning. Då är den inte lika lätt... men har iaf den fördelen att den vilar på cylinderbågen så det blir enklare att räta upp den (Senast i lördags längs en lerig stig norr om Sodankylä).


Buy quality, cry once

Fördelen med boxer :hihi:hihi
 
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?
 
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?

Absolut!

(eller då Tiger 800 XC som väger in på ca 10 kilo till med liknande effekt och fjädring... )
 
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?

Absolut, jag blir dock rädd av alla rapporter, från flera olika marknader, om oljetrycksfall och diverse läckage på 790 motorn. (förvisso mest duke) Synd att inte KTM verkar kunna få sitt skit ihop och buggtesta sina produkter ordentligt.
Nu kan det igen likt med lc4an bero till stor del på att dessa hojar går många kilometer på bakhjulet, men det hade ändå fått mig att snegla på bmw, eller varför inte spara en slant och kolla på Yamaha. Synd. :(
 
Nja, det blir tyvärr inte kört så mycket längre att det motiverar att ha en sprittans hoj i garaget.
Klippte till på en fin båt i våras så nu blir det paus med hojeriet ett tag.
 
Nja, det blir tyvärr inte kört så mycket längre att det motiverar att ha en sprittans hoj i garaget. Klippte till på en fin båt i våras så nu blir det paus med hojeriet ett tag.
"paus med hojeriet". Hur tänkte du nu? Har du träffat en läkare och talat om dina symptom? Det kan finnas medicin mot sådant.

:)


*Sorry for off topic, TS!*
 
Nja, kört så mycket under åren att jag tröttnat på de korta turerna. Det är bara långresor jag går igång på, och hur ofta har man tid med det?

"paus med hojeriet". Hur tänkte du nu? Har du träffat en läkare och talat om dina symptom? Det kan finnas medicin mot sådant.

:)

*Sorry for off topic, TS!*
 
För att återgå till topic

Det är väldigt olika hojar där BMW garanterat är bättre/bekvämare på långtouring på asfalt medans KTM är bättre utanför asfalten.

Är färgad då jag har en 790advR så ska inte skriva mer än så
 
Även om jag är KTM freak hade jag valt en BMW.

790 imponerar inte ett dugg på mig. Den är mer Hyundai Elantra 2001. Mycket utrustning och häftiga elgizmos men tveksam finish och utrustning under huven.

Har skruvat lite 790 och finishen och tanken bakom alla lösningar som varit honörsord hos KTM är som bortblåst. Vem kom på att sätta ECU kontakten uppåt så att vatten kan samlas där?
Fjädringen är sämre än 640 Adventure 2001...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top