KTM 790 ADV R vs BMW F850GS

Jag har alltså haft två 690, en 500, en 950 och en 990. Så jag vet vad jag får med ktm.
Provade även 1190. Den var rolig men jag blev inte kär.
 
Känner att jag har hyfsat historik med lite olika hojar inom detta segment och kan villigt erkänna att efter jag sålde min 800GS saknade jag en hoj i det segmentet.
Det som saknades på befintliga hojar typ Triumph och BMW var chassi och motor.
I min värld är 1x90 hojarna för stora och klumpiga och 690/701 är för små men jävligt roliga. (SM hjul för pendling till jobb och busande kring stan samt bankörning)

För mig hamnar 790 mitt i prick och passar min storlek och typ av körning perfekt. Det är ingen raket över 120 men upp dit och ute på grus/skog känner jag inget behov av mer hästar.
Min 790 likt alla andra av mina hojar är omdrevad för att passa min körning bättre.
(Den är även lättad ca 10 kilo men det hör inte riktigt hit)
Påminner mycket om en modern 950SE med bra räckvidd.

Fun fact vad gäller kvalitet så har jag bara blivit ståendes vid sidan av vägen 2ggr med mina hojar och båda gångerna var med BMW. EWS ring (hojen kan inte läsa chipet i nyckeln och kan därför inte starta) och ett batteri problem där något i batteriet skramlat sönder.
Där var dock BMW assistans fruktansvärt smidiga att ha att göra med trots att jag var strandad mitt i Sverige på en liten grusväg ute i skiten.
Med det sagt har jag lyckats dra lite gängor och liknande på mina KTM/HVA men inget som hindrat mig i min framfärd.

800 GS -09 ca 3500 mil
690 ER -11 ca 4500 mil
1190 AdvR -15 ca 1500 mil
701 E -16 ca 200 mil
701 E -17 ca 1000 mil
790 AdvR -19 ca 800 mil hittills

7755599A-A6C7-4076-B569-D5B8DB0B83B0-2000.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top