Ktm 690

Helvete vad den dånar utan dB-killern i.. :näsblod

Ja visst gör den :D

Den går magert med tanke på hur mkt bättre hojen andas nu. ackra mappen duger fint om inte vill spendera massa pengar på power commander.

Den får ju inte mer luft i sig bara för att den andas ut bättre. Har du inte bytt lyftfilter så är det ingen fara att byta pipan och köra med orört insprut. Har frågat både SC själva om detta (som förövrigt inte rekommenderar Acra-mappen utan hellre en PCIII eller liknande) samt mc-mekaniker och fått samma svar: Ingen fara, kör på.

Själv tänker jag inte köra på en mapp som inte är avstämd för det avgassystemet som jag köpt, men det är bara jag. Vad andra gör lägger jag mig inte i.

15min på tomgång manövern tyckte KTM jag skulle prova när hojen gick lite illa på tomgång samt dog titt som tätt. Funkade avsevärt mycket bättre efter det (detta med standard avgassystem).

//D
 
Last edited:
Exakt hur går man tillväga för att få i acrapovics map? Ringer godtycklig KTM-verkstad och ber om den med plånboken i hand? :näsblod

Ja är det enkla svaret. Bara att ringa runt till auktoriserade KTM-verkstäder och höra om dom kan slänga i Acra mappen.

//D
 
Har nyligen satt på GPR piper på min hoj (ej helsystem).
Låter sjuuuuuuukt grymt, men ibland lägger hojen bara av.
Eller ja ganska ofta, får den för lite soppa eller vad är det frågan om?:va
 
Har nyligen satt på GPR piper på min hoj (ej helsystem).
Låter sjuuuuuuukt grymt, men ibland lägger hojen bara av.
Eller ja ganska ofta, får den för lite soppa eller vad är det frågan om?:va

Är det inte stödkontakten som spökar då? Har upplevt samma sak på min nämligen och det var med orginalsystemet och nu även med helsystem.
 
Ja visst gör den :D



Den får ju inte mer luft i sig bara för att den andas ut bättre. Har du inte bytt lyftfilter så är det ingen fara att byta pipan och köra med orört insprut. Har frågat både SC själva om detta (som förövrigt inte rekommenderar Acra-mappen utan hellre en PCIII eller liknande) samt mc-mekaniker och fått samma svar: Ingen fara, kör på.

Själv tänker jag inte köra på en mapp som inte är avstämd för det avgassystemet som jag köpt, men det är bara jag. Vad andra gör lägger jag mig inte i.

15min på tomgång manövern tyckte KTM jag skulle prova när hojen gick lite illa på tomgång samt dog titt som tätt. Funkade avsevärt mycket bättre efter det (detta med standard avgassystem).

//D
Skaplig motsägelse tycker jag. Först spelar det ingen roll att mappa efter byte av system. Sen tänker du inte mappa med annan mapp än specialanpassad för just det systemet. Akramappen lär var avgjort bättre än standard för vilket system som helst. Kanske inte optimalt men garanterat bättre.
För att få så bra förbränning som möjligt ska mängden bränsleluftblandning in i cylindern matcha mängden avgaser som ska ut. Med öppnare system kommer cykeln gå magert och varmt. Så magert att det är farligt vet jag inte men kan säkert vara det på sikt.



Sen mina 0.2$ om tomgångsjusteringen:
Du har helt rätt!
Tomgångsinställningen är en grov inställning av ECU'n (eller vad KTM kallar den) på just tomgång. Med vissa parametrar ställda i ECU'n vet cykeln vilket tomgångsvarv man bör få och om det avlästa värdet inte stämmer justeras dessa parametrar. Jag gör den manövern om jag kör då temp eller höjd ändrats markant sedan jag sist körde (eller ibland bara för att jag kan). Man märker rätt bra att tomgången stabiliserar sig och i extrema fall (tipsade en konkurrent på rejs) går hojen även bättre över större delar av registret.
Sen 5, 10 eller 15 minuter har jag inte hittat nåt 100% svar på men för mkt tomgång är inte heller bra såklart.
 
Efter ett samtal med Din MC så gnisslar jag nu tänder.

Ringde och frågade vad det skulle kosta att få Acrapovics map itankad och priset skulle vara runt en tusing. Fine. Det som inte är lika roligt är att dom ville ha hojen "ett par dagar". Det funkar fan inte mitt i säsongen. Hur lång tid kan det ta att få i en map? 10 minuter?

:mad:
 
Skaplig motsägelse tycker jag. Först spelar det ingen roll att mappa efter byte av system. Sen tänker du inte mappa med annan mapp än specialanpassad för just det systemet.

Ska förtydliga mig: Jag tänker mappa om efter att jag bytt till KN-filter samt öppnat luftburken. Detta kommer såklart påverka väldigt mycket så därför blir det PCIII för min del.

//D

Hur lång tid kan det ta att få i en map? 10 minuter?

:mad:

En timme max två sa dom på GMC i Karlstad när jag frågade.

//D
 
Last edited:
Ny mapp skickas i på måndag. :tummenupp

Det var inte rekommenderat att köra utan dB-killern om man inte mappar om då 690'n tydligen går rätt snålt orginal.
 
Hur har folket gjort för att få bort den avskyvärda plastflärpen bak? R&G har ju en "tail tidy" men att betala £76 + frakt känns lite väl jävla saftigt. Evotechs är ju inte heller direkt gratis. :näsblod

Finns det någon firma som har en enklare, och mest intressant billigare, variant på skylthållare?
 
Last edited:
Hur har folket gjort för att få bort den avskyvärda plastflärpen bak? R&G har ju en "tail tidy" men att betala £76 + frakt känns lite väl jävla saftigt. Evotechs är ju inte heller direkt gratis. :näsblod

Finns det någon firma som har en enklare, och mest intressant billigare, variant på skylthållare?

Är inte du plåtslagare? :va
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top