Ktm 690

Då ska jag nog kika närmare på en 690.
För det var just det som jag tyckte var segt med förra motarden att man inte kunde ligga och åka långre stunder i farter över 100km. Vet inte om det var hård motorgång eller om man kunde ha löst det med drevning men på bekostnad av rolighetsfaktorn när man kör på kurviga vägar.

vad är det för "ungefärligt" varvtal när man ligger och kör i typ 130?

lite över 5k har jag för mig.
 
Då ska jag nog kika närmare på en 690.
För det var just det som jag tyckte var segt med förra motarden att man inte kunde ligga och åka långre stunder i farter över 100km. Vet inte om det var hård motorgång eller om man kunde ha löst det med drevning men på bekostnad av rolighetsfaktorn när man kör på kurviga vägar.

vad är det för "ungefärligt" varvtal när man ligger och kör i typ 130?

Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp
 
Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp

:7peta 130 med orginaldrevning är man långt ifrån rödmarkeringen
 
Nja att ligga i 130 pressar man hojen ganska bra. O nära rödmarkering. Men runt där körde jag. Över de plågar man hojen. Men köp en 660 lr smc om du vill leka. Sm om du vill köra bana och småvägar :tummenupp

Tommy du som också hade 640 ett tag, var det stor skillnad?
640 var ok i typ 20 min men sedan var det inte lika kul när man skulle ut på längre turer.
 
Tommy du som också hade 640 ett tag, var det stor skillnad?
640 var ok i typ 20 min men sedan var det inte lika kul när man skulle ut på längre turer.

Samma motor bättre komfort.
Finns inge bottenvrid i hojen. Har testat 640,690sm,660,690smc husa 650. och man kan rangordna dom efter hur jag rada upp dem nyss.
 
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag
 
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag

Hur vet du att gaffeln är tät?
Sätt kattstrypare på o se om den slår igenom när du slangar.

Om man vill byta framdrev till 15-kuggars.. Passar det från 690 Enduro eller måste man krånglaleta efter något annat?

[EDIT] Svarar på min egen fråga. Det passar strålande. :rolleyes:

Du hade ju en snygg hoj. Men fixa wingsburkar :tummenupp
 
Last edited:
Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag

90% kommer det från gaffeln
5% kommer det från bromsvätskebehållaren
5% är det nåt annat
 
Det skumma är att oljan bara är "under" distansen men på gaffeln. Ingen olja som kommer från gaffelbenet..

Mc:n har bara rullat 70 mil...ingen hårdkörning alls

sätt fast en trasa med buntband längst ner på gaffeln så ser du säkert
gör rent allt ordentligt först så ökar chansen att du hittar felet
 
Stämmer. Välljud som i välljud eller som i "helvetesjävlarvadhögt"?

Med DB-killern i så är det ett gött och rappt ljud.

Utan den där pluggjäkeln så kanske det mer kan liknas vid oljud. Beror på om man gillar att skrämma slag på gamla tanter eller inte!?

Skämt åt sido, utan killern i så är det ett satans tryck. Jag tycker det är på gränsen till för högt. Men man vänjer sig ju (men inte ens omgivning).

//D
 
Med DB-killern i så är det ett gött och rappt ljud.

Utan den där pluggjäkeln så kanske det mer kan liknas vid oljud. Beror på om man gillar att skrämma slag på gamla tanter eller inte!?

Skämt åt sido, utan killern i så är det ett satans tryck. Jag tycker det är på gränsen till för högt. Men man vänjer sig ju (men inte ens omgivning).

//D

Som jag anade. :näsblod
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top