Ktm 690

Blev ett impulsköp för mig idag.... KTM 690SM uttagen i April -09 med 37mil på mätaren.

Trodde väll aldrig att jag skulle köpa en så ful hoj :D Men priset va rätt och utseendet går ju faktiskt att åtgärda i vinter om man känner behov av det.

Hojen är strypt till 25kw, men undrar om det verkligen kan stämma? Den gjorde iaf 180km/h i mätarfart på vägen hem.

där e garanterat full effekt om den inte e mega slö
 
Skulle nästan tro det ja också, 34hk borde ju knappt få upp den över 120km/h
 
grattis... trodde heller inte jag skulle köpa ett sånt miffo men nu gillar jag looken grymt nöjd
 
Hur fan får ni era så snabba? Min gör typ 170. Men då har jag maxat den. Ett kugg ner fram. Ni måste ju varva ur dom...
 
Som tur är ser den ju iaf liite bättre ut i verkligheten än på bild :rolleyes:

Rosen: Så din gjorde 170 med 34hk? Det va imponerande! Men med tanke på att jag väger +100kg så är det nog en omöjlighet att hojen skulle göra 180 om den vore strypt.

Hur pass svåra är era hojar o få upp på bakhjulet? Vet att det handlar om teknik i många fall, men vågar väll påstå att jag inte är helt oduglig på bakhjulskörning iaf. Har ju som sagt dessutom +100kg som jag kan placera långt bak på hojen för att få upp den. Trots det är den hopplös att få upp på 3:an, spelar ingen roll om jag kopplar, rycker eller sätter knät längst bak på dynan och står upp. Som bäst lättar den lite på framhjulet, men inte mer...
 
Jag stör mig också på att det stänker upp mycket på sadel och rygg när det är blött på vägen, vilket också leder till blött arsel. Skulle verkligen en större hugger hjälpa? Borde det inte ha mer med bakpartiet att göra.

Största anledningen till att jag inte brytt mig i att snygga upp hojen där bak kan jag säga.
 
Blev 15mil körda idag och jag har fått lite mer intryck av hojen...

Den går visst att ta upp på 3:an, men är det full tank (som det va när jag testade första gången) lär man antingen sätta knät på dynan eller stå med ena foten på skjutspinnen. Är det halv tank eller mindre går det att ta upp den sittandes också. Men att säga att den är lätt att köra på bakhjulet med vore ju en överdrift, känns som att det är mycket tyngd över framhjulet.

Sen saknar man ju vridet i motorn som man hade i 660:n, effekten finns ju där men man lär piska motorn mot rödmarkeringen hela tiden för att det ska gå undan.

Så mer vrid står högst på önskelistan just nu, tyvärr verkar det vara svårt att få så mkt mer vrid. På alla bänkningar jag sett med slip-on eller helsystem så har toppeffekten ökat med 3-4hk, men vridet har varit i stort sett oförändrat. Nån som hört om hur man ska bete sig för att få mer vrid i maskinen?

Sen kunde jag konstatera att hojen gör 190km/h :D
 
Fan va dött det är i denna tråden..... Ingen som har kollat hur mycket det går att lätta hojen? Nån som har tips på hur man kan få mer vrid längre ner i registret?
 
Min e bänkad, ändrat till större drev bak samt leo vince helsystem,etc

ska fixa nosen på hojen snart,letar bara efter en värdig ersättare ;
 
Min e bänkad, ändrat till större drev bak samt leo vince helsystem,etc

ska fixa nosen på hojen snart,letar bara efter en värdig ersättare ;

Fick du mer vrid i låg/mellanregistret med helsystemet?
 
Det påstås att man får ett sååå mkt bättre mellanreg med att göra hål i luftburken.

Är d nån som har provat och har bevis, dvs bänkning före och efter.
 
Som tur är ser den ju iaf liite bättre ut i verkligheten än på bild :rolleyes:

Rosen: Så din gjorde 170 med 34hk? Det va imponerande! Men med tanke på att jag väger +100kg så är det nog en omöjlighet att hojen skulle göra 180 om den vore strypt.

Hur pass svåra är era hojar o få upp på bakhjulet? Vet att det handlar om teknik i många fall, men vågar väll påstå att jag inte är helt oduglig på bakhjulskörning iaf. Har ju som sagt dessutom +100kg som jag kan placera långt bak på hojen för att få upp den. Trots det är den hopplös att få upp på 3:an, spelar ingen roll om jag kopplar, rycker eller sätter knät längst bak på dynan och står upp. Som bäst lättar den lite på framhjulet, men inte mer...

glömde nämna att jag vägde 60kg när jag körde strypt :gnissla

angående att wheela så har jag inte gjort det på evigheter men vill minnas att det var skitsvårt att ens få lyft på 3an
 
Nån som har koll på vad en luftburk kostar? Så man vet om man kan gå loss med borren på den befintliga med gott samvete..
 
Att hojen får mer effekt genom bättre lufttillförsel behöver man inte vara nått geni för att räkna ut. Den befintliga snorkeln till luftburken är jävligt snålt tilltagen.
 
Man behöver inte vara ett geni för att påstå att en hoj får mer effekt genom att ta bort snorkeln utan att bevisa det.

Masssa tyckande om att "den känns så mycket starkare i botten/mellan registret" etc etc är ju inte värt ett skit om man inte kan bevisa det.
 
Om jag fick skulle jag använda det här filtret från grekiska DNA. Väldigt enkel installation, vad jag kan se byter man ut original lock och filter mot den länkade prylen - klart !

R-KT6SM07-0R.jpg


Har man en 690E, 690SMC eller 690E-R skulle jag ta det här med tillhörande lock


Kan vara så att man får skära ut i originallocket på SM/SMR/Duke för att det ska sitta ser jag nu när man kikar på lösningen till SMC/Enduro ovan men det är ändå enkelt och billigarea än att kapa sönder själva luftburken.
 
Back
Top