KTM 690 svårstartad. Ventiler eller litiumbatteri?

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har nyligen köpt mig en KTM 690 Enduro-R från 2014. Sitter ett litiumbatteri (Shido LTZ10S, 48Wh) i den, monterat av tidigare ägare.
Ända sedan jag provkörde hojen hos handlaren har den varit svårstartad kall. Startmotorn nöter säkert 5-10 sekunder. Startar hur fint som helst när den nått arbetstemperatur. Hojen har gått strax över 2000 mil. Stora servicen inklusive ventilkoll ska vara gjord av handlaren, även om inget kvitto följde med.. Vad är troligaste orsaken till mitt problem: Felaktigt ställda ventiler eller litiumbatteriet? Har hört att båda sakerna kan göra just stora stånkor svårstartade.
 
Batteriet. Det behöver värme. För att utesluta ventilspelet kan du ju låta lampan stå på i nån/några minuter innan du försöker starta. Går det bättre då vet du vad det berodde på
 
Batteriet. Det behöver värme. För att utesluta ventilspelet kan du ju låta lampan stå på i nån/några minuter innan du försöker starta. Går det bättre då vet du vad det berodde på
Tack för snabbt svar! (y)Nu när du nämnde det kom jag ihåg tipset med att låta lampan stå på. Ska testa det och även testa med agm-batteriet från andra hojen lite senare.
 
Men om den nu matar på i 15 sek på startmotorn utan att tända låter det ju inte som batteriet…
 
De är inte ventilspelet ivf för då skulle den va svårstartad varm.
Jag kör litium batteri på min Ktm 990 och är de neråt 5-10 + grader så går startmotorn väldigt sekt, orkar knappt dra runt motorn. Jag brukar värma upp batteriet genom att trycka 2-3ggr på startknappen i bara någ sekund åt gången och sedan låta den stå med tändning på i ca 10 sek då startar den direkt. Att ha lyset på värmer för lite och man måste vänta så länge.
 
Samma med banhojen vår/höst(och sommar emellanåt....)när det är kallt första passet, kör starten en 4-5sek sen vänta en 10-15, sen startar den.

Det är så de är, lithiumbatterierna. :tummenupp
 
instämmer kallt några 2 sekunders tryck, ta på handskar o hjälm , start wromm
 
Man kanske ska skaffa litium-batteri igen. Alltid kul med en liten procedur för att starta, som på förr i tiden ?
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top