KTM 690 svårstartad. Ventiler eller litiumbatteri?

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har nyligen köpt mig en KTM 690 Enduro-R från 2014. Sitter ett litiumbatteri (Shido LTZ10S, 48Wh) i den, monterat av tidigare ägare.
Ända sedan jag provkörde hojen hos handlaren har den varit svårstartad kall. Startmotorn nöter säkert 5-10 sekunder. Startar hur fint som helst när den nått arbetstemperatur. Hojen har gått strax över 2000 mil. Stora servicen inklusive ventilkoll ska vara gjord av handlaren, även om inget kvitto följde med.. Vad är troligaste orsaken till mitt problem: Felaktigt ställda ventiler eller litiumbatteriet? Har hört att båda sakerna kan göra just stora stånkor svårstartade.
 
Batteriet. Det behöver värme. För att utesluta ventilspelet kan du ju låta lampan stå på i nån/några minuter innan du försöker starta. Går det bättre då vet du vad det berodde på
 
Batteriet. Det behöver värme. För att utesluta ventilspelet kan du ju låta lampan stå på i nån/några minuter innan du försöker starta. Går det bättre då vet du vad det berodde på
Tack för snabbt svar! (y)Nu när du nämnde det kom jag ihåg tipset med att låta lampan stå på. Ska testa det och även testa med agm-batteriet från andra hojen lite senare.
 
Men om den nu matar på i 15 sek på startmotorn utan att tända låter det ju inte som batteriet…
 
De är inte ventilspelet ivf för då skulle den va svårstartad varm.
Jag kör litium batteri på min Ktm 990 och är de neråt 5-10 + grader så går startmotorn väldigt sekt, orkar knappt dra runt motorn. Jag brukar värma upp batteriet genom att trycka 2-3ggr på startknappen i bara någ sekund åt gången och sedan låta den stå med tändning på i ca 10 sek då startar den direkt. Att ha lyset på värmer för lite och man måste vänta så länge.
 
Samma med banhojen vår/höst(och sommar emellanåt....)när det är kallt första passet, kör starten en 4-5sek sen vänta en 10-15, sen startar den.

Det är så de är, lithiumbatterierna. :tummenupp
 
instämmer kallt några 2 sekunders tryck, ta på handskar o hjälm , start wromm
 
Man kanske ska skaffa litium-batteri igen. Alltid kul med en liten procedur för att starta, som på förr i tiden ?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top