Ktm 690 smc-r

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Tjena! Startade hojen igår efter kanske 2 veckors stillastående, tycker den är sjukt svårstartad och startmotorn slutar dra ibland.. Nån gång tände den till men sköt bara till i systemet innan den dog igen.. Till slut fick jag igång den och den gick normalt efter det! Hojen har ju bara gått 60 mil.. Är det vanligt att dom är svårstartade eller bör jag uppsöka läkare? :)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
tack för svar

Vad ingår i Evo 2 kittet samt vad gör den? om du har lust att förklara:näsblod
Väger 98kg än så länge, tycker original fjärdringen jobbar på bra, Blir nog bara till att sänka hojen någon cm

Annan kam, luftfilter, ny hållare till batteriet då du flyttar fram det för att filtret tar dess plats och avgassystem är dom grejerna som gör den till Evo2, vet dock inte om det går att justera tädning/insprutning på dom nya hojarna, kom nytt system till 2014 så det är möjligt att du även behöver en powercommander för att justera ecu,n.

I vilket fall så gör det rätt stor skillnad, du lär inte behöva dreva ner den, nästan omöjligt att hålla framhjulet i backen på dom 3 första växlarna och går hur lätt som helst upp på 4an med endast gaspådrag och minns jag inte fel gör den 140blås på 4an orginaldrevat.

Själv tyckte jag den var riktigt slö och tråkig orginal med bara wings dämparen men nu är den roligare :tummenupp
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Annan kam, luftfilter, ny hållare till batteriet då du flyttar fram det för att filtret tar dess plats och avgassystem är dom grejerna som gör den till Evo2, vet dock inte om det går att justera tädning/insprutning på dom nya hojarna, kom nytt system till 2014 så det är möjligt att du även behöver en powercommander för att justera ecu,n.

I vilket fall så gör det rätt stor skillnad, du lär inte behöva dreva ner den, nästan omöjligt att hålla framhjulet i backen på dom 3 första växlarna och går hur lätt som helst upp på 4an med endast gaspådrag och minns jag inte fel gör den 140blås på 4an orginaldrevat.

Själv tyckte jag den var riktigt slö och tråkig orginal med bara wings dämparen men nu är den roligare :tummenupp

Tack för all info.

Den blir ju bara roligare att köra för varje gång.
Hittade ett system som hette Dominatior på Ebay för 2000kr, gissar på att den säkert bara e skit men kul och höra ifall någon testat.

Har inte lyckas hitta vare sig wings eller akra på ebay
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Wings köper du direkt från fabriken, ligger tydligen granne med akrapovic :)
Googla wings exhaust så hittar du nog
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Tack för all info.

Den blir ju bara roligare att köra för varje gång.
Hittade ett system som hette Dominatior på Ebay för 2000kr, gissar på att den säkert bara e skit men kul och höra ifall någon testat.

Har inte lyckas hitta vare sig wings eller akra på ebay
Köp inte Dominator! Jag köpte det till min Klx650, sämre passform får man leta efter...
Fick göra ett eget mellanrör för att det skulle passa tillfredsställande..
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Tjena! Startade hojen igår efter kanske 2 veckors stillastående, tycker den är sjukt svårstartad och startmotorn slutar dra ibland.. Nån gång tände den till men sköt bara till i systemet innan den dog igen.. Till slut fick jag igång den och den gick normalt efter det! Hojen har ju bara gått 60 mil.. Är det vanligt att dom är svårstartade eller bör jag uppsöka läkare? :)

Min startar alltid på första trycket. men om den tjuvstannar i en korsning får man ge lite gas och mala lite för den ska vakna igen. du kanske bara behöver köra lite mer med den.. typ 100+ mil så den får slita in sig :7peta
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
"sist på bollen visst"

men..


Har inte kört nån original hoj tyvärr men misstänker att det gör en rejäl skillnad. Dreva ner är inget jag alls skulle göra, nästan att jag skulle kunna lägga på nått på bakdrevet för han varvar ur så snällt 197 km/h om man pressar på lite. Kopplar upp på 4an i 120-130 nånstans som högst och är det lite backigt i vägen går alla växlar ;)

Fjädringen fick du ju en förklaring på PM. Definitivt nått jag skulle se över.
 
Last edited:

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
"sist på bollen visst"

men..

Alla tips och erfarheter är välkomna:fyllisar
40 mil avklarade än så länge:)

roligt att höra att det finns potential i hojen.
kan inte vara så roligt i farter över 150 känner jag. jämnför med mina k8 1000, vet att det inte går att jämföra dessa cyklar men har knappt haft lust att åka upp på motorvägen en ända gång:zpy med alla dessa vibbrationer :3freak. men samtidigt var det det som var tanken med att köpa denna cykel.
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Köp inte Dominator! Jag köpte det till min Klx650, sämre passform får man leta efter...
Fick göra ett eget mellanrör för att det skulle passa tillfredsställande..

Oj
tack för varningen priset var väl lite för bra för att vara sant
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Alla tips och erfarheter är välkomna:fyllisar
40 mil avklarade än så länge:)

roligt att höra att det finns potential i hojen.
kan inte vara så roligt i farter över 150 känner jag. jämnför med mina k8 1000, vet att det inte går att jämföra dessa cyklar men har knappt haft lust att åka upp på motorvägen en ända gång:zpy med alla dessa vibbrationer :3freak. men samtidigt var det det som var tanken med att köpa denna cykel.

Jämför med en radfyra går ju inte. Jag personligen tycker knappt det vibrerar nått faktiskt och då har jag inga gummin på pinnarna eller vibrationstyngderna kvar. Men såklart smaksak men du vänjer dig.

40 mil är ju rätt stadigt..då måste du ju ha rätt kul ;)

Motorväg näe det är inte det roligaste men o ligga o susa i dom hastigheterna gör mig inget 120-140 iaf och då kör jag med AGV hjälm med skärm.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Hej!
Efter att min KTM 690 SMC blev stulen tidigare i år har jag en del originaltillbehör kvar, om det är någon som är intresserad av att köpa något för en billig peng så skicka ett PM.

• Vit framstänka samt en svart/orange framstänka
• Ljuddämpare
• Batteri (underhållsladdat över vintern)
• Skylthållare bak
• Backspeglar
• Fotpinnar

Samtliga delar är i stort sett i nyskick, vissa aldrig använda. Har suttit på en -14.
 

Melmac

Notorisk putsbög
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
KTM SMC-R 690 2013
image.jpg

Behöver lite hjälp..

Älskar verkligen denna hojen, som jag haft sen 2013. Men efter en runda igår kom jag fram till att två problem måste lösas om jag ska fortsätta älska den.

1. Den rycker och beter sig jävligt jobbigt åt vid krypkörning (50 km/h och där under) Den dör alltid inom 2 minuter när man startar den kall, detta gör den 3-4 gånger.

Den tjuvdör också väldigt lätt vid mindre än 5-10% trottel, vilket är sjukt störande i rondeller mm.

2. Mitt mätarhus har slocknat �� Alltså rutan för hastighet mm är helt blank och varvräknaren pekar rakt ner. Men bakgrundsbelysningen lyser fortfarande. Den började strula förra rundan jag körade, och nu är den helt "död" �� KTM verkar inte vilja ta detta på garantin då jag inte varit inne på alla årliga kontroller. (Byter olja själv varje vinter) hojen har bara rullat 700mil, så det är bara "års kontrollen" jag missat få stämpel på.

Alla tips och idéer är välkomna!
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
View attachment 420208

Behöver lite hjälp..

Älskar verkligen denna hojen, som jag haft sen 2013. Men efter en runda igår kom jag fram till att två problem måste lösas om jag ska fortsätta älska den.

1. Den rycker och beter sig jävligt jobbigt åt vid krypkörning (50 km/h och där under) Den dör alltid inom 2 minuter när man startar den kall, detta gör den 3-4 gånger.

Den tjuvdör också väldigt lätt vid mindre än 5-10% trottel, vilket är sjukt störande i rondeller mm.

2. Mitt mätarhus har slocknat ? Alltså rutan för hastighet mm är helt blank och varvräknaren pekar rakt ner. Men bakgrundsbelysningen lyser fortfarande. Den började strula förra rundan jag körade, och nu är den helt "död" ? KTM verkar inte vilja ta detta på garantin då jag inte varit inne på alla årliga kontroller. (Byter olja själv varje vinter) hojen har bara rullat 700mil, så det är bara "års kontrollen" jag missat få stämpel på.

Alla tips och idéer är välkomna!

Hej.
Har precis haft samma problem. Min var även tung startad. 900 mil har min gått.
Felet på min, som inte verkar helt ovanligt, var ventil arms lagret på avgas sidan. Kast lager och det blir svårt att ställa ventilerna. Byte bägge (avgas insug) samt ställde ventilerna. 30 min jobb och hojen går som en dröm igen. Kostnad med olja ca 2000kr.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
View attachment 420208
2. Mitt mätarhus har slocknat �� Alltså rutan för hastighet mm är helt blank och varvräknaren pekar rakt ner. Men bakgrundsbelysningen lyser fortfarande. Den började strula förra rundan jag körade, och nu är den helt "död" �� KTM verkar inte vilja ta detta på garantin då jag inte varit inne på alla årliga kontroller. (Byter olja själv varje vinter) hojen har bara rullat 700mil, så det är bara "års kontrollen" jag missat få stämpel på.

Alla tips och idéer är välkomna!

Hade samma bekymmer med min -13, fick dock ny på garantin då mätarhuset la av efter bara 8 månader.
Men finns en del beskrivningar på nätet hur man kan laga mätarhuset, oftast är det någon lödning eller stift inne i huset som gått sönder.
Här finns en beskrivning iaf. http://www.hojresor.se/2015/05/04/ktm-690-hastighetsmatare/
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Hade samma bekymmer med min -13, fick dock ny på garantin då mätarhuset la av efter bara 8 månader.
Men finns en del beskrivningar på nätet hur man kan laga mätarhuset, oftast är det någon lödning eller stift inne i huset som gått sönder.
Här finns en beskrivning iaf. http://www.hojresor.se/2015/05/04/ktm-690-hastighetsmatare/

Har liknande problem med min mätare fast deb slocknade inte utan bara blinkade/glimmade på LCD:n Har plockat isär den, polerade och gjorde rent. Funkade helt ok ett par dagar sen var det tillbaka fast inte lika kraftigt. Besvärar inte lika mycket som mitt nya fel.
Hastigthetsmätaren pendlar! Vid 90 vandrar indikerad hastighet från 70 till 140 och tillbaka på ett par sekunder och så håller det på. Efter något stopp i en korsning så är felet borta och några mil senare kommer det tillbaka. Gäller att ha koll på hastighet vs rpm för att veta rätt hastighet. Har ännu inte plocka isär instrumentet än. Någon som upplevt fel med pendlande fartmätare?
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
View attachment 420208

Behöver lite hjälp..

Älskar verkligen denna hojen, som jag haft sen 2013. Men efter en runda igår kom jag fram till att två problem måste lösas om jag ska fortsätta älska den.

1. Den rycker och beter sig jävligt jobbigt åt vid krypkörning (50 km/h och där under) Den dör alltid inom 2 minuter när man startar den kall, detta gör den 3-4 gånger.

Den tjuvdör också väldigt lätt vid mindre än 5-10% trottel, vilket är sjukt störande i rondeller mm.

Alla tips och idéer är välkomna!

Den här modden rekommenderas av några på SOE. Fast ditt problem verkar ligga vid lägre varv. Just runt 3000 hjälper denna bättre.
http://www.ebay.com/itm/KTM-690-Duk...28?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item1e9f488284
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Ska slänga på nytt bakdäck på min SMC-R -13 har kört med continental nu sen den var ny å tycker det är bra däck men de håller ju knappt en säsong så tänkte byta till ett michelin pilot power 3. Någon som kört med det å har lite erfarenhet?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
View attachment 420208

Behöver lite hjälp..

Älskar verkligen denna hojen, som jag haft sen 2013. Men efter en runda igår kom jag fram till att två problem måste lösas om jag ska fortsätta älska den.

1. Den rycker och beter sig jävligt jobbigt åt vid krypkörning (50 km/h och där under) Den dör alltid inom 2 minuter när man startar den kall, detta gör den 3-4 gånger.

Den tjuvdör också väldigt lätt vid mindre än 5-10% trottel, vilket är sjukt störande i rondeller mm.

2. Mitt mätarhus har slocknat �� Alltså rutan för hastighet mm är helt blank och varvräknaren pekar rakt ner. Men bakgrundsbelysningen lyser fortfarande. Den började strula förra rundan jag körade, och nu är den helt "död" �� KTM verkar inte vilja ta detta på garantin då jag inte varit inne på alla årliga kontroller. (Byter olja själv varje vinter) hojen har bara rullat 700mil, så det är bara "års kontrollen" jag missat få stämpel på.

Alla tips och idéer är välkomna!

att den tjuvdör brukar bero på snål bränsleblandning, prova Evo1 mappen 231 om du inte redan har den i hojen
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Norge resa, finns det nått intresse för det här? Jag klurar på att åka 4/5 Juli och vara hemma runt den 8/9 igen, dvs ett par dagar att beta av en del av landet. Bokar gärna lite stugor eller liknande dvs tält går fetebort.

Nån mer som går i tankarna eller kanske blir sporrad?

Lika barn leka bäst heter det ju! :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top