Ktm 690 smc-r

Tar era kedjor också i kedjeskyddet ?
Så här ser mitt kedjeskydd ut


Det tar i precis innan Chain "slidern" .
Biden är tagen i framkant på kedjeskyddet.


Någon som kör utan kedjeskyddet förresten?
 
22 år, Stockholm


Trygghansa:
14 300/år trafik
18 500/år halv
21 123/år hel

IF:
1 956/mån trafik
4 365/mån halv
15 000/mån hel = 120 000kr på ett år! :glömdet:glömdet

Folksam:
Jag får inte teckna...

4 533/år trafik morsan
13 140/år halv morsan
35 303/år hel morsan

Resten svarade inte.

Som hittat :crash

Jag ska nog inte gnälla över min premie ändå.. :tungan
 
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?
 
Last edited:
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?

Pipa, filter, mapp drev är inga måsten :D

Hur funkar växelrestriktorn, har det med varvtal att göra på dessa växlar?

Wow, visste inte om det där med stödet, larvig grej på denna typen av hoj.

SAS har jag hört på t.ex. SOE-forumet, nån jävla slang som .. ja?
 
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?

Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.
 
Nu är den nya skärmen på :) :D Tack Noyah för ett bra tips som blev superbra.
Nu är den redo för sommaren :kär :smasha
Finns en täckplatta på Ebay för SAS men motorn måste ha nånstans att andas med undrar hur dessa satserna ser ut, så man får det att funka ?
Jag kommer ta bort lamdan från datan när min ska mappas.


IMG_1743.jpg


IMG_1745.jpg
 
Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.

Ang det där med stödet så kan det bli ännu jobbigare ifall den börjar glappa när du är ute i ingenstans och åker :crash
 
Jag tog bort motorn & ersatte m en egentillverkat lock i lexanplast samt täta så det blev fritt flöde. Plugga inte slangarna bara.
 
Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.

Hittade denna SAS-grejjen. Har mailat killen & han har bekräftat att den passar även årsmodell -12 och -13 så det är väl bara att köpa antar jag? :va
http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-690-SM-SMC-Enduro-Duke-SAS-blanking-plate-removal-kit-/170976540399?ssPageName=ADME:X:AAQ:GB:1123

Hittade även O2-mojängen. Har dock inte dubbelkollat att den är kompatibel med trettorna.:confused:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sensor-eliminator-KTM-690-SM-SMR-SMC-2007-on-/261014314218?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cc5aa5cea

Nu ska man bara hitta rätt stödkontaktsborttagare också. Svor många gånger med den gamla KTM:en över denna kanske förnuftiga men irriterande säkerhetsfunktion.
 
Aj fan.. så tänkte inte jag! :va

Det är väl något som alla hojar dras med. På min 690 Enduro så var det givet att koppla bort den då det händer att man slår i saker under hojen och då är det lätt att man träffar sensorn. Så blir man stående mitt i skogen.. Vilket jag fått lära mig det hårda viset..

Men på en gatmotard är det väl inte lika nödvändigt.
 
någon som är snäll nog och kan skicka pm med regnr på en 690 smc -10 ? Tänkte kolla försäkring, dåligt med regplåtar på blocket.
 
SAS bortagningen vad gör detta för nytta på hojen.
I Evo2 kittet tar de bort SAS givaren och nån plugg på nån slang men har kvar den förgreningen på ventilkåpan.
Vet nån mer om detta.image.jpg
 
SAS bortagningen vad gör detta för nytta på hojen.
I Evo2 kittet tar de bort SAS givaren och nån plugg på nån slang men har kvar den förgreningen på ventilkåpan.
Vet nån mer om detta.View attachment 377314


Som med alla hojar som man plockar bort det på så är det mestadels för utrymmets skull, sägs ge mer respons m.m. men jag har inte märkt någon skillnad på dom hojar jag plockat bort det på 4st...
 
Nån som vet fälgens omkrets i cm? Fram och bak...

behöver veta hur många meter fälgstripes jag behöver :D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top