KTM 690 smc däckbyte?

sladden99

Har man inte vurpat, så fegar man...
Gick med
24 May 2003
Hoj
R1/KTM
Ta bort tråden

Problem löst.. radera tråden

Last edited:
Japp bytt både fram och bak =(
Troligen är inte gafflarna helt paralella/riktade. Hur gjorde du när du drog åt hjulet fram ? Bara smackade dit axeln, drog åt och körde ? Min gissning är att det var det du gjorde. Eller så var du inte tillräckligt noggrann när du 'riktade'.

Oavsett vilket, släpp skruvarna på vänstra sidan (sett framifrån) av hjulaxeln och skruva åt dom igen. Det får gafflarna att lägga sig parallellt igen. Du kan ev. få göra om det en gång - råkade ut för det på min 625'a någon gång utan att jag riktigt förstår varför.

Om du nu redan vet detta som kommer nu så..... skit i å läsa.
Normal gång vid montering, när du nu skall montera framhjulet nästa gång då rå är (eftersom jag inte skruvat 690 så gissar jag att dom som alla andra Kottar har axeln in från vänster sett framifrån och muttern på höger - om inte så får du vända på höger och vänster):
1. Smacka in hjulaxeln och dra åt på vänster sida
2. Dra åt axelmuttern på höger
3. Dra åt höger sida
4. Släpp vänster sida
5. Ställ dig så du kan bromsa med frambromsen samtidigt som du snurrar på hjulet.
6. Snurra hjulet så fort du kan framåt och slå på en pallnit med bromsen. Upprepa typ 5 ggr.
7. Gör samma sak igen fast snurra hjulet bakåt. Upprepa även här typ 5ggr. MEN, sista gången då du bromsat håller du kvar bromsen och skruvar åt vänstersidan.

På detta vis får du gafflarna parallella. Oparallella gafflar är den i särklass vanligaste orsaken till framhjulsvobbel i högre farter.

.

Last edited:
Troligen är inte gafflarna helt paralella/riktade. Hur gjorde du när du drog åt hjulet fram ? Bara smackade dit axeln, drog åt och körde ? Min gissning är att det var det du gjorde. Eller så var du inte tillräckligt noggrann när du 'riktade'.
***massa bra grejer***
.
Verkar som tipset hjälpte. Dock tycker jag att du överdriver arbetet med att få gafflarna ||

Min, lite kortare variant som funkar lika bra till trådstartaren.
0,5. Öppna en pilsner och ta ett par stärkande klunkar.
1. Smacka in hjulaxeln.
2. Dra åt axelmuttern. Låsa axeln mha överfallen behövs i princip aldrig.
3. Dra åt överfallen på vänster sida.
4. Ryck lite i högra benet så du ser att det "är i vila", det sitter förmodligen lite i spänn innan efter 2.
5. Skruva åt överfallen på högersidan.
5.5. Kika på ditt arbete och känn dig nöjd medans du sänker resten av pilsnern och funderar på vad du glömt.

Oftast ser du att högra gaffeln sitter lite snett efter att ha dragit muttern och det syns tydligt när den "släpper" och ställer sig rakt (alltså || med den vänstra). Det där med att bromsa så att högra benet släpper köper jag inte till 100% eftersom det som händer när du bromsar är att det blir en stöt i hela fronten på hojen som får samma effekt som när man rycker i benet som jag beskriver. Det funkar säkerligen i de allra flesta fall men är lite överarbetat tycker jag :tummenupp
Vänster och höger anges alltid i körriktningen i mina resonemang ;)

Absolut ingen kritik till Freddan, bara ett annat sätt att göra samma sak :pannkyss

....Dock tycker jag att du överdriver arbetet med att få gafflarna ||.....
:tummenupp

Men en liten fråga - om man nu har problem med högerbenet (efter vurpa, för mycket schottis, spelat fotboll med junior och försökt slå Ronaldinho-frisparkar trots att man är alldeles för gammal för det eller vad det nu kan bero på) är det då inte bättre att bara sätta sig lugnt ner och ta en extra klunk eller två av den där immande pilsnern i stället ? Att rycka i benet som du föreslår, kan inte det förvärra dom problem man redan har ? :rolleyes:

Edit: Och så slog det ju mig så här i efterhand.... Den här tråden handlar ju då om KTM - ett under av finmekanik och precision - och som då kräver lite speciell behandling. Du snackar ju helt uppenbart om Tisses-hund-skäller-när-man-säger-det märket. :D

.

Last edited:
:tummenupp

Men en liten fråga - om man nu har problem med högerbenet (efter vurpa, för mycket schottis, spelat fotboll med junior och försökt slå Ronaldinho-frisparkar trots att man är alldeles för gammal för det eller vad det nu kan bero på) är det då inte bättre att bara sätta sig lugnt ner och ta en extra klunk eller två av den där immande pilsnern i stället ? Att rycka i benet som du föreslår, kan inte det förvärra dom problem man redan har ? :rolleyes:

Edit: Och så slog det ju mig så här i efterhand.... Den här tråden handlar ju då om KTM - ett under av finmekanik och precision - och som då kräver lite speciell behandling. Du snackar ju helt uppenbart om Tisses-hund-skäller-när-man-säger-det märket. :D

.
Så länge du inte börjar rycka i mittenbenet så :D
Så finmekaniken kräver onödigt mkt jobb och justerande - borde ju rimligen vara tvärtom.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph