KTM 690 Smc 2008

Min fälg såg exakt likadan ut på en cross så det går nog om man slår som satan. Har skrivit detta förut men jag slog med slägga med kopparplåt i mellan, sakta men säkert gick bucklan tillbaka och skadan syndes knappt efteråt. Kanske vill man ha tunt tyg eller liknande mellan fälg och kopparplåt.

Får testa det :banana, du skadade inte lacken något på fälgen?
 
Får testa det :banana, du skadade inte lacken något på fälgen?

Den var ju inte lackad på crossen, just därför kanske du vill ha lakan eller kraftig tejp mellan kopparplåt och fälg, vet inte vad som funkar bra. Du kanske ändå vill testa att lämna in den?
Kan de inte rikta fälgen har du ju inget att förlora och då är det bara att gå lös, men tipset med slägga och kopparplåt fick jag från en crossbutik i Tullinge och det funkade riktigt bra för mig men jag svingade ordentligt med en stor slägga.
 
Hjälp... Idag när jag körde till jobbet så slirade det till den försvann 1,3,5ans växel.... inga missljud i motor jag kan "lägga i" växlarna men den driver inte... Körde ut till garaget efteråt och tömde oljan och plocka bort transmissions kåpan. Allt ser fint ut inte nämvärt med smuts men som sagt den driver inte på växlarna.. Kollade oljan till kopplingen och den vart bra mycket lägre än va den borde vara ( ska vara 4mm under kanten) och va 10mm under på min.. Kan detta ha nått med det att göra? Tacksam för svar o hjälp.
 
Ni som har tagit bort luftburken helt och hållet och istället kör med K&N:s konfilter, vad kör ni med för mappning? Har någon kollat på stiftet hur motorn verkar gå (torrt eller fett) med den modifieringen?

Funderar på om jag vågar chansa på att göra det innan jag har skaffat en PC5:a nämligen.
 
Ni som har tagit bort luftburken helt och hållet och istället kör med K&N:s konfilter, vad kör ni med för mappning? Har någon kollat på stiftet hur motorn verkar gå (torrt eller fett) med den modifieringen?

Funderar på om jag vågar chansa på att göra det innan jag har skaffat en PC5:a nämligen.

Akra mappning:yoparty
 
Evo1 låter bättre, lite fetare.

Jo den är absolut bättre.

Läste att en moddad akra-mapp är det bästa alternativet. Tydligen hade killen ställt på 4% över hela registret och då hade den gått bättre än med en omoddad EVO1 mapp. Han hade även mätt upp det med lambda och det såg också bättre ut. Tror också det var fler skillnader men jag minns inte.

Jag kommer nog lägga på denna imorgon när jag provar en ny mapp.
http://www.supermotojunkie.com/show...-690-SMC-Ignition-amp-Fuel-tests-with-TuneECU
 
Last edited:
Jag har problem med att gummit mellan insprutningen och motorn släpper hela tiden så att motorn drar tjuvluft!
Drog åt det gamla men efter ett par dagar så sprack det, ingen vidare kvalitet på gummit! Har någon mer än jag upplevt detta? Nämligen så att min polare som har en 690 smc -08 har samma problem. Nu har jag slängt in loctite emellan och hoppas på att det håller och inte glider av!

Har ni några andra bra lösningar ??
 
varför släpper inte acra en mapp som är optimerad för öppet filter och acra?
det är märkligt. borde ju gå snabbt för dom att ta fram det mest optimala.
 
Jo den är absolut bättre.

Läste att en moddad akra-mapp är det bästa alternativet. Tydligen hade killen ställt på 4% över hela registret och då hade den gått bättre än med en omoddad EVO1 mapp. Han hade även mätt upp det med lambda och det såg också bättre ut. Tror också det var fler skillnader men jag minns inte.

Jag kommer nog lägga på denna imorgon när jag provar en ny mapp.
http://www.supermotojunkie.com/show...-690-SMC-Ignition-amp-Fuel-tests-with-TuneECU

Trottelmappen är där magin sker, står på 80% org.
 
Trottelmappen är där magin sker, står på 80% org.

Jo vet, har lagt in några olika nu för att testa lite. Har du koll på exakt hur värdena på throttelmappen i Tuneecu påverkar trotteln? Om jag gasar 50% och det står 40% i tuneecu fältet, menar den att den faktiska throttelöppningen blir 40% eller 40% av 50%?

Jag trodde att det var alternativ 1 där, men då jag läste att man skulle ställa alla värden till 100% för att koppla bort den elektroniska servon och få direktstyrd throttel. Provade 100%-mappen i helgen och den funkar helt perfekt..

Visst går det att få hojen lite roligare med en bättre throttelmapp men det finns också en del att hämta i FI-mappen med hjälp av att ställa på lite med tändning och soppa ifall man kör med annat än original luftburk :)
 
Jag har inte hunnit labba runt så mycket ännu så vågar inte svara på det.
Jag kör moddad evo1 och moddad trottel just nu, ser fram emot lite mer testande när jag kommer hem från stugan.

Hittar du någon bra setting så berätta gärna.
Hojen har uni filter med poweparts luftlocket samt acra (oftast med insats i) :)
 
Jag har inte hunnit labba runt så mycket ännu så vågar inte svara på det.
Jag kör moddad evo1 och moddad trottel just nu, ser fram emot lite mer testande när jag kommer hem från stugan.

Hittar du någon bra setting så berätta gärna.
Hojen har uni filter med poweparts luftlocket samt acra (oftast med insats i) :)
Vad har du ändrat i FI-mappen samt hur har du moddat throtteln?

Lägger in den mappen jag kör senare!
 
Är det någon som har monterat bakbromsen på styret på sin 690 smc? Läst lite trådar om dubbla och och ev svetsa om bromspumpen bak för att lyckas få in en extra slang via hålet där bromsvätske behållaren sitter. Någon som har lite tips, ev har någon länk eller bilder på hur det ska göras på en 690?

Tack:rock
 
Kollade bromsvätskemätarn idag och det såg ut som det var tomt..
Försvinner det lite med tiden eller kan det vara ett läckage?
 
1st av countershaft i vxllådan.... :mad:

351sfo7.jpg
 
nej den gick ut för 2mån sedan... Bara best delar från Usa ( nästan halva priset) o se glad ut.. som tur är hade istort sett ingen förutom axlen tagit skada. bara ett nållager. Det hände när jag vart påväg till jobbet en dag.. gasade på lite på "3an" och upptäckte att det inte hände nått.. men men nu har man ju fått dela en motor o kolla hur det ser ut med alltid lite skoj :P
 
Last edited:
nej den gick ut för 2mån sedan... Bara best delar från Usa ( nästan halva priset) o se glad ut.. som tur är hade istort sett ingen förutom axlen tagit skada. bara ett nållager. Det hände när jag vart påväg till jobbet en dag.. gasade på lite på "3an" och upptäckte att det inte hände nått.. men men nu har man ju fått dela en motor o kolla hur det ser ut med alltid lite skoj :P

Ja det är ju söndag idag så du kan ju inte kolla med KTM idag men sådan axel ska ju inte bara gå av så där. Hur många mil har hojen gått?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top