KTM 690 Smc 2008

Okej, tack för snabbt svar:) Lät ju inte som någonting omöjligt:tummenupp Är filtret någon allmän modell eller menat till 690:n? Behöver man inte något uppsamlingskärl till den slang du satte ett filter på eller får den dingla helt fritt? (Ursäkta min dumhet men jag är ny på dethär med att meka:tungan)
 
Last edited:
Såhär blev det efter gårdagens mek.
2wlzsy9.jpg

Sweet.. antar att det är samma modd som Hansson gjorde. Enligt honom kan han gasa upp den på 5:an, och även på 6:an med ett litet ryck, iof nerdrevat fram. Berätta gärna vad du upplever för skillnad.
 
Köpte filtret på Ebay typ 270kr inkl frakt (billigt) Man lossar hela org luftburk (4skruvar) plockar bort kontakten till lufttemps givaren och sen är det 2 slangar som har med vevhusventen att göra. skar upp ett hål i toppen på filteret där jag tryckte på slangen från vevhusventen förlängde även den slangen med ca 20cm "biltemas 10mm bränsleslang". Den andra slangen köpte jag ett 12mm vevhusfilter från biltema till. den vita kontakten satte jag lite fel men det gick bra iaf när jag monterat dit det där gjorde jag bara hål med skruvmejsel tryckte i givaren sen några länge skruvar och en tunn plåtbit med hål i på insidan så jag kunde dra åt skruvarna. Har inte hunnit köra ännu men insugsljudet vart ju grymt när jag torrgasade lite :P jag har väl en del mekvana men det tog väl mig ca 30min att fixa. skulle man göra om det så hade det gått fort :D

Varför i hela världen har du dragit slangen till filtret :confused:
Antingen kommer det komma olja i den som rinner genom filtret ner på motorn (eller vad som nu befinner sig under filtret) och/eller så matar du motorn med varm fin syrefattig, men oljerik, luft.
Dra istället båda slangarna till ett kärl (som är lätt att dränera) som du ventilerar med vevhusfilter.
 
Sweet.. antar att det är samma modd som Hansson gjorde. Enligt honom kan han gasa upp den på 5:an, och även på 6:an med ett litet ryck, iof nerdrevat fram. Berätta gärna vad du upplever för skillnad.

Jag har samma mod fast inte slangen i luft filtret.
Min 690 smc är ner drevad fram uppdrevad bak. akra helsystem, borttagna strypningar.
Men den går att gasa upp 5an, tror att jag kommer dreva lite snällare då man vill ha lite bättre hastighet när man kör storbana.
 
Har 2 såna här blinkers över ifall nån är sugen. riktigt shyssta faktiskt!

xe1ljn.jpg


Får väl göra en V2 på luftfilter sedan med catchtank etc.. Återkommer
 
Om man har akra me akramappen och sen antingen skäe upp luftburken eller monterar ett sportluftfilter måste man lägga in nån ny mapp då?
 
Det du ska göra och även göra när det blivit varmare är en idle reset.

2. Idle reset procedure

The 'famous' 15 minute idle reset procedure. This resets the adaptive base values of the ECU. It won't transform the bike but it can make a worthwhile improvement. It is very important that the engine is stone cold. One or two hours after riding is not enough! Do this after the bike has been off for a full night or day. Start the engine and let it idle for 15 minutes without touching anything. After 15 minutes, switch the engine off with the ignition key. Done. During this procedure you won't see or hear anything happening besides the idling and (probably) the fan. Don't worry, the reset is done. Besides after certain maintenance or parts replacement, you could consider doing it twice a year with the turning of the seasons. A reset for the colder autumn & winter period and one time for warmer conditions during spring & summer. This is not mandatory or needed and don't expect miracles.
 
Hej!

Jag letar efter mappswitchen om någon kan hjälpa mig med vart den är placerad. Har inte boken tillhands.
Tack!
 
Jag hade då inte pluggat den slangen bättre sätta ett vevusfilter där (som jag gjorde då det "suger" där. Slangen på andra sidan som jag monnterade ibak på mitt filter kan man ju göra som "Supermoto" skrev plugga in till ett kärl då det kommer olja i vevhusventen så kommer det ju samlas i filtret så småningom. speciellt vid hård körning med varm motor. jag ska ta en bild på mitt mod i helgen. och undrar nån så bara fråga. Btw jag upplever hojen ännu rappare nu efter luftfilterbytet. Har ett Par Filter liggande jag kan knåpa ihop några "Kit" om nån är sugen.
 
Har 2 såna här blinkers över ifall nån är sugen. riktigt shyssta faktiskt!

xe1ljn.jpg


Får väl göra en V2 på luftfilter sedan med catchtank etc.. Återkommer

Jag har också tänkt sätta miniblinkers där men innerskärmen är designad så blinkerserna kommer vinklas något uppåt vilket jag tycker ser fånigt ut. Du ser ut att ha fått en snygg linje på dina blinkers. Har du något tips?
 
Jag har också tänkt sätta miniblinkers där men innerskärmen är designad så blinkerserna kommer vinklas något uppåt vilket jag tycker ser fånigt ut. Du ser ut att ha fått en snygg linje på dina blinkers. Har du något tips?

:va Jag förstår inte hur dina ser ut men mina och förmodligen dem på bilden ovanför går att vrida runt.
 
Ja runt blinkersens axel går det förstås att rotera den så att de lyser bakåt. Men det är den svarta plastbiten som skylthållaren sen sitter i som har sidoytor som lutar i förhållande till lodläge. Skruvar jag fast blinkers mot den ytan så vinklas de 5-10 grader uppåt och några grader bakåt dessutom.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Back
Top