KTM 690 Smc 2008

Tjena!
Jag tänkte höra om nåt har ett tips på DB-killer. Antingen om nån har att sälja eller hemsida. Jag har acra system men inget orginal och ska besiktiga hojen tidigt nästa säsong.
 
Tjena!
Jag tänkte höra om nåt har ett tips på DB-killer. Antingen om nån har att sälja eller hemsida. Jag har acra system men inget orginal och ska besiktiga hojen tidigt nästa säsong.

De kanske finns någon vänlig själ i dina trakter som kan låna ut sin medans du besiktigar kanske :Bugar
 
Så här ser min db-killer ut, svarvad i aluminium. Hålet är något mindre än orginal men jag ska göra det större så att det bara är lite mindre än utan plugg. Längden på pluggen verkar inte ha så mycket med ljudet att göra.

Att den är nersvarvad på ena sidan är enbart för att den skall kunna tryckas in lite längre eftersom det kröker sig en bit in.
 

Bifogat

  • plugg-1.jpg
    plugg-1.jpg
    51.2 KB · Visningar: 87
  • plugg-3.jpg
    plugg-3.jpg
    31.9 KB · Visningar: 90
Last edited:
Jo känner inte nån direkt som har samma system eller hoj. Är ju inte akut men kollar läget.

Har du svarat den själv? Trycker du bara dit den då och sen skruvar så det sitter?
 
En vän till farsan svarvade men den skall som sagt borras upp för jag vill ha ett ljud som är lite lägre än utan db-killer. Som du ser kan den vara mycket simpel och det är egentligen bara en plugg och ett hål. Den är borrad och gängad för skruv.

Mät själv hur stor öppningen är på din Akra, min var ca 43-44mm och min db-killer är 43,4mm. Det inre röret på akras db-killer är 31mm men du kan göra några mm mindre ifall du vill ha lägre ljud. Om det bara är för besiktning kan du ta vad som helst bara det inte brinner upp men det är väl svårt att hitta nåt som passar. Jag tänkte ut en tillfällig lösning under tiden jag skrev detta och gjorde en skiss som du kan klippa ut i ganska tunn metall.
Vik in flikarna lite mindre än 90 grader så att det sitter tajt och borra ett hål som en kort skruv kan gänga fast i så sitter det. Är detta jobbigt, leta db-killer på nätet och kolla ebay runt om i världen.
 

Bifogat

  • proto.jpg
    proto.jpg
    9.8 KB · Visningar: 81
Last edited:
Stort tack för hjälpen! Har jag lite att lura på under vintern. Har en polare som jobbar som cnc svarvare..Han borde ju förstå om jag bara måtten. Men din mall där ska jag själv pröva på.
 
NP.. ok, men då är det enklast och bäst att din polare svarvar till nåt simpelt. Han gör det på någon min. Min plugg är 3,4 cm lång men den kan vara kortare, biten var bara så lång från början. Om du ska göra den tunna varianten, se till att den är tillräckligt styv för att inte tryckas ut när det krämas på. Lycka till!
 
Ringde IF idag och bad om ett prisförslag på en 690 smc. Dom sa 18200 för halvförsäkring? Kan det verkligen stämma? Min sportis är ju tillochmed i samma prisklass med helförsäkring. Tycker folk tjatat som fan om att dessa är billiga att försäkra?

Eller hörde jag fel och han sa arton-hundra-två? 1802? Låter lite väl lågt...

Någon som har liknande profil som vill avslöja sitt pris/bolag?
28år, bor i förort till sthlm.
 
Last edited:
Ja nu var 500mila servicen gjord innan vintern:)
Åkte även på ett nytt bakhjul.
Denna gång blev det ett Metzeler roadtec Z8.
Någon som har lite erfarenhet av det däcket??

Jo svaret på frågan ovanför ang försäkringar:
Så tycker jag du ska kolla in på bilsport o specialförsäkringar..
Hoppas jag säger rätt nu :)
Jag har fullförsäkrat o det var en enorm skillnad mot Länsförsäkringar jag kolla med. Dom ville ha 4gånger så mycket betalt..
Hoppas det löser sig. En grymt härlig i kul hoj;)
 
Ringde IF idag och bad om ett prisförslag på en 690 smc. Dom sa 18200 för halvförsäkring? Kan det verkligen stämma? Min sportis är ju tillochmed i samma prisklass med helförsäkring. Tycker folk tjatat som fan om att dessa är billiga att försäkra?

Eller hörde jag fel och han sa arton-hundra-två? 1802? Låter lite väl lågt...

Någon som har liknande profil som vill avslöja sitt pris/bolag?
28år, bor i förort till sthlm.

Som ovan skrev. Bilsport o mc. 7k hel helår!
 
Kollade bilsportmc med deras onlinetjofräs.

16k för hel och 11k för halv med deras 24+

Med deras offroadförsäkring blev det 6,6k hel och 4,7k halv. Antar att smc:n inte går att regga som offroad?
 
Kollade bilsportmc med deras onlinetjofräs.

16k för hel och 11k för halv med deras 24+

Med deras offroadförsäkring blev det 6,6k hel och 4,7k halv. Antar att smc:n inte går att regga som offroad?

Jorå, det går att offroadförsäkra en SMC men självrisken är högre och om jag har inte fel även ersättningarna lägre. Vad det beror på vet jag inte men det kan ju vara så att en offroad lättare blir sliten av grus- och skogsvägar.

Men var bor du egentligen? Du får betala 16k och då är du ju ändå över 24 år. Jag betalar 4,5k för deras helförs.
 
Det är tyvärr så att det är dyrare om man bor i Stockholms län eller annat storstadområde. Trodde själv att halvförsäkring gick på 2500:- som jag läste överallt men för oss ligger den som du vet på 4700:- och för 2000:- till får du helförsäkring.
 
köpte mig en Enduro R idag och tänkte väll kolla status lite.
Är det någon som har ett par SMC fälgar liggandes så ropa.

Hoppas på ett bra hojval då jag varken provkört eller torrbrytit en 690 sm/c/e/r innan :yoparty

640/625/660 passar med distans från rallyraid bak kör så själv
eller nya husa/ktm efter 04 tror jag det är
 
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange
 
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange

Har också funderat på dessa frågor :va men om ja inte misminner mig så enligt manualen så kopplar dom bort batteriet. ( så att det skulle försvinna några inställningar tror ja inte)
Kan också säga att jag har laddat batteriet med att bara lägga på c-tek laddaren direkt på batteriet när det sitter inkopplat, och det har funkat lysande :tummenupp
 
Ang batteri laddning över vintern?

Jag funderade mest hur ni gör?
Lägger ni bara på eran c-tek laddare direkt i låter polerna sitta kvar på plats?
Var mest fundersam om hojen kan tappa någon inställning eller så om batteri kopplas bort?
Tacksam för svar av alla hojåkare med en underbar hoj KTM 690 smc;)


//Mange

det enda du tappar är klockinställningen , laddar på plats med snabbkopplingen till cteken dom gånger jag laddar.
smidigt då den ändå följer med laddaren
 
Db-killer + slipon hållare.

Har en Db-killer och slipon hållare över om någon är intresserad.
Femtio lapp.

SÅLT !!
 

Bifogat

  • Fynd 111101 004.jpg
    Fynd 111101 004.jpg
    127.8 KB · Visningar: 104
  • Fynd 111101 008.jpg
    Fynd 111101 008.jpg
    185.2 KB · Visningar: 102
  • Fynd 111101 009.jpg
    Fynd 111101 009.jpg
    214.3 KB · Visningar: 105
  • Fynd 111101 011.jpg
    Fynd 111101 011.jpg
    203 KB · Visningar: 94
  • Fynd 111101 012.jpg
    Fynd 111101 012.jpg
    183.7 KB · Visningar: 90
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top