KTM 690 Smc 2008

Funderar på att byta bort min mot en KTM 525/530 eller husa 570..

Men den är ju så förtvivlat rolig i stan! :död
 
Snabba frågor! Fick rekommendationer från KTM att gå ner i dreving. Vad är original drevning fram? Är inte hemma och kan inte kolla på hojen men har en KTM-butik i närheten. Och dämpat framdrev, är det det nödvändigt på en SMC?
 
Snabba frågor! Fick rekommendationer från KTM att gå ner i dreving. Vad är original drevning fram? Är inte hemma och kan inte kolla på hojen men har en KTM-butik i närheten. Och dämpat framdrev, är det det nödvändigt på en SMC?

16 är original fram. Nej den behöver du inte, dämpar tydligen inte så bra efter ett par mil ändå..
 
Varför skulle du vilja det?

Därför att den är tung i gruspartierna och på crossbanan..

Snabba frågor! Fick rekommendationer från KTM att gå ner i dreving. Vad är original drevning fram? Är inte hemma och kan inte kolla på hojen men har en KTM-butik i närheten. Och dämpat framdrev, är det det nödvändigt på en SMC?

Dämpade drevet tror jag är framtaget för att minska ljudet från kedjan vid ljudmätning. Jag tittade idag när jag bytte kedja och den ligger an mot dämpningen. Har svårt att se att det ska ge väldigt mycket lägre ljudnivå och framförallt inte i mitt fall då akrat brölar vackert ändå!
 
Last edited:
Jag tycker jag fått en väldigt ojämn tomgång på hojen efter första servicen + montering av akkra och nya mappen. När hojen står på tomgång pendlar varvtalet mellan 1500 och 2500 varv, när man sedan rör gasen så sjunker varvtalet till ca 500 varv och det låter som hojen nästan ska dö för att sedan stiga och hoppa mellan 1500-2500 varv.
Detta har ju medfört att hojen dött under inbromsning med kopplingen inne ett par gånger.
Någon mer som märkt av detta?
 
Jag tycker jag fått en väldigt ojämn tomgång på hojen efter första servicen + montering av akkra och nya mappen. När hojen står på tomgång pendlar varvtalet mellan 1500 och 2500 varv, när man sedan rör gasen så sjunker varvtalet till ca 500 varv och det låter som hojen nästan ska dö för att sedan stiga och hoppa mellan 1500-2500 varv.
Detta har ju medfört att hojen dött under inbromsning med kopplingen inne ett par gånger.
Någon mer som märkt av detta?

Låt den stå på tomgång i ca 15 minuter, "utan" att røra gasen.
 
Min kostar 4700:- helförsäkrad / helår via Bilsport & Mc.. Jag är 30+ och bor i Sundsvall.
Jiiises vilka prisskillnader det är över riket. :skrämd


Den är till salu förresten ;)

Jo, jag är under 30 och bor i storstad, hade varit konstigt om det inte påverkade priserna :)
 
Yes, såg att försäkringen hos Bilsport MC (offroad) låg på 7500/hel/år vilket lätt bra :)

Tänk på att villkoren för offroadförsäkringen inte är så jättekul alltid. Exempelvis om din hoj blir stulen på hemorten nattetid och inte står i ett låst garage har de rätt att neka ersättning.

Jag har min halvförsäkrad på folksam för drygt 10 lax om året (avställningsbar). 30+, boende i Stockholm och 5 år med hojkort.

Ringde runt och kollade upp andra bolag och Folksam ligger fortfarande bäst för mig om man vill ha halvförsäkrad och avställningsbar utan konstiga villkor:
bilsportmc (bas): 12500
folksam: 10500
gjensidige: 15000
trygg-hansa: 16500
if: 20500
svedea: vägrar avställningsbar och har dåliga villkor
 
Tänk på att villkoren för offroadförsäkringen inte är så jättekul alltid. Exempelvis om din hoj blir stulen på hemorten nattetid och inte står i ett låst garage har de rätt att neka ersättning.

Jag har min halvförsäkrad på folksam för drygt 10 lax om året (avställningsbar). 30+, boende i Stockholm och 5 år med hojkort.

Ringde runt och kollade upp andra bolag och Folksam ligger fortfarande bäst för mig om man vill ha halvförsäkrad och avställningsbar utan konstiga villkor:
bilsportmc (bas): 12500
folksam: 10500
gjensidige: 15000
trygg-hansa: 16500
if: 20500
svedea: vägrar avställningsbar och har dåliga villkor

Har förmodligen möjlighet till garage för jag vågar inte ha den ute, då borde den biten vara löst eller? Förstår inte alla som kör med halvförsäkrat och har mcn ute över natten....tänk om nån får för sig något :mad:
 
Vilka dåliga vilkor har Svedea?

10000 i självrisk, ingen utlåning utanför hushållet, krav på skydd (kanske inte dåligt iof), garage.

Har förmodligen möjlighet till garage för jag vågar inte ha den ute, då borde den biten vara löst eller? Förstår inte alla som kör med halvförsäkrat och har mcn ute över natten....tänk om nån får för sig något :mad:

Jepp, det är nog bara garagebiten som är dum med offroad-försäkringen (och att den inte är avställningsbar kanske). Det står hemort och inte hemadress i villkoren vilket betyder att du typ inte kan använda hojen annat än dagtid om du vill ställa ifrån dig den någon annanstans än i ett garage - även om du sover över hos en flickvän, jobbar natt eller tom käkar sen middag ute. Sedan vet jag inte hur hårda de är på det där men känns bara fel att ha en så luddig klausul och dessutom säga att om man bryter mot den så sätts ersättningen ner med minst 25% (dvs 100% om de känner för det).
 
Tänkte köpa mej en Ktm 690 SMC! Årsmod 09 eller 10, vad är de som skiljer modellerna ? ni får gärna komma med "bra o veta" saker .. är helt ny i motard svängen :)
 
Tänkte köpa mej en Ktm 690 SMC! Årsmod 09 eller 10, vad är de som skiljer modellerna ? ni får gärna komma med "bra o veta" saker .. är helt ny i motard svängen :)

Service intervallen är 750 mil från -10 istället för 500. Färgen på plasten, svart å orange 08-09 och vit från -10. Det är det som jag vet. :)

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
10000 i självrisk, ingen utlåning utanför hushållet, krav på skydd (kanske inte dåligt iof), garage.



Jepp, det är nog bara garagebiten som är dum med offroad-försäkringen (och att den inte är avställningsbar kanske). Det står hemort och inte hemadress i villkoren vilket betyder att du typ inte kan använda hojen annat än dagtid om du vill ställa ifrån dig den någon annanstans än i ett garage - även om du sover över hos en flickvän, jobbar natt eller tom käkar sen middag ute. Sedan vet jag inte hur hårda de är på det där men känns bara fel att ha en så luddig klausul och dessutom säga att om man bryter mot den så sätts ersättningen ner med minst 25% (dvs 100% om de känner för det).

Olika bud kanske?

Jag fick helt andra uppgifter när jag förhörde mig.
Hemadress ska den vara inlåst nattetid.Lämnas på annan plats så ska den vara låst med 2 skilda lås.
Helförsäkring med krav att inte låna ut sin mc till annan eller yngre.
Dock går det bra till sambo.
Trafik självrisk 1000 kr.
Brand 1000 kr
Glas 500 kr
Maskin 1000 kr . 6 år eller 6000 mil.
Räddning 1000 kr
Rättsskydd 20 % av skadebeloppet,dock lägst 1500 kr
Stöld 10000 kr
Vagnskada 2500 kr ( Bilsport & MC har 10000 kr )

Total summa för mig räkna dom på 4170 kr
Typ 320 kr dyrare än Bilsport & MC men vagnskadan är 2500 kr på Svedea.

Lånar ut hojen gör man inte så gärna och låser in i garage gör man alltid på hemadress.

Ska fundera på det.Finns säker något kryptiskt,det har alla bolag.

Problem är väl med dom flesta bolagen den dag man ska sälja hojen och tillåter en eventuell provkörning,då lämnar man över nycklar till eventuell spekulant.

Hur har det funkat för Er som sålt hoj/hojar,kommer oftast köparen med kontanter eller postväxel vid krav,om kund ska provköra?
 
Kollegor, vänner och SMC åkare.....

Jag behöver lite info, och kan inte ta mig ut till garaget.

Är det någon som har följande info i huvudet:
  • Vilken hylsa är det för att lossa framhjulsaxlen?
  • Vilken hylsa är det för att lossa bakhjulsaxeln?
  • Vilken torx är det för att lossa bultarna till bromsoket fram?

Överös mig med info nu!

Tack!
P
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top