KTM 690 Smc 2008

Du behöver ej en annan mappningen för att andra till annat filter.
Så sa lelles mc till mig när jag gjort både mappning o bytt till akra. Men precis som ovanstående person säger åk inte helt utan filter så den drar in en massa skit. Bytt annars till en annat filter?
Lycka till o bra val av hoj här även sj en 2011 :-)
 
På min 690 smc -08 har jag öppnat upp luftburken och satt i ett powerparts luftfilter (skumfilter). Jag kör med akra slipon och mappning för det, tycker att hojen (som även du beskriver) går bättre på låga varv efter att jag öppnat upp luftburken och bytt luftfiltret.

Tycker dock inte du ska köra med helt öppen luftburk utan luftfilter då risken att något skit sugs in... Men skär/borra upp luftburken och sätt i ett luftigare luftfilter kommer du få lite bättre andning till din hoj...


Kanon!
Skulle du kunna fota hur du har löst det hela ?
Samt länka till vilka filter som gäller.

thx!

Edit: skall vredet under sadeln fortfarande fungera efter mappning ?
läst att funktionen upphör iom mappning.

dock är det på min fortfarande skillnad mellan 1, 2 och 3.
 
Kanon!
Skulle du kunna fota hur du har löst det hela ?
Samt länka till vilka filter som gäller.

thx!

Edit: skall vredet under sadeln fortfarande fungera efter mappning ?
läst att funktionen upphör iom mappning.

dock är det på min fortfarande skillnad mellan 1, 2 och 3.

Jag ska försöka ta ett par kort på hur jag löst det samt skriva ner vilket filter jag använt.

Vredet för de olika programmen för insprutningen/mappningen fungerar fortfarande efter om mappningen. Det som görs vid en mappning som i fallet med Akrapovic slipon är att de byter ut mappningen (konfig fil) som ligger lagrat i minnesbank 1 till motorstyrningen och är anpassad mappning för just Akrapovic systemet.

Se det lilla vredet du har under sadeln som ett reglage för att kunna välja mellan de olika förprogrammerade mappningarna som i sin tur styr hur insprutningen beter sig.

*Tror det är i något i stil med hur det fungerar, men rätta mig gärna mig om jag har fel... :rolleyes:
 
Jag ska försöka ta ett par kort på hur jag löst det samt skriva ner vilket filter jag använt.

Vredet för de olika programmen för insprutningen/mappningen fungerar fortfarande efter om mappningen. Det som görs vid en mappning som i fallet med Akrapovic slipon är att de byter ut mappningen (konfig fil) som ligger lagrat i minnesbank 1 till motorstyrningen och är anpassad mappning för just Akrapovic systemet.

Se det lilla vredet du har under sadeln som ett reglage för att kunna välja mellan de olika förprogrammerade mappningarna som i sin tur styr hur insprutningen beter sig.

*Tror det är i något i stil med hur det fungerar, men rätta mig gärna mig om jag har fel... :rolleyes:


Kanon, jätte tack!

skulle denna funka ?
http://www.ktm-parts.com/76506102000.html
bara byta ut orginalbox mot denna rakt av ?
 
Japp. Den sitter nämligen på min hoj. 2 skruv.

Edit: Missade ordet box. Luftboxen tar du inte bort. Det är bara locket du byter. Skruva bort original och sätt dit evo locket. Klart!

självklart menade jag locket.
vad har du märkt för skillnad med denna på ?

behåller man original filtret under denna ?

Skall man handla från ktm-parts eller finns det bra sida i sverige ?

thx
 
självklart menade jag locket.
vad har du märkt för skillnad med denna på ?

behåller man original filtret under denna ?

Skall man handla från ktm-parts eller finns det bra sida i sverige ?

thx

Jag köpte från karlströms. 300 pix kostar det. Inte värt att kludda med nät och skit för min del.

Nä jag märker ingen skillnad. Men å andra sidan hade jag bara ramen kvar från originalet tidigare. Vad jag märker med evo locket på är att hojen inte låter riktigt lika skarpt vid belastning som utan lock

Fördelen nu är att jag inte får ner vatten i filtret när jag tvättar som jag fick när jag bara hade en ram runt filtret.

Man behåller originalfiltret under eller byter till sportfiltret om man vill.
 
Last edited:
Tja ! Nybliven ägare av en KTM 690 smc -11 och det är dax för första servicen, vill även byta slip-on . Hur mycket är rimligt att betala för service och slipon ? Hur mycket har ni andra betalt ?

///Jonas
 
acra kostar 7k så vill du ha den så är de bara att pynta 7k sen finns de ju billigare men ktm och acra går hand i hand tycker jag firsta service ska du göra där du köpte den och pruta på den :-) MAX 1K
 
acra kostar 7k så vill du ha den så är de bara att pynta 7k sen finns de ju billigare men ktm och acra går hand i hand tycker jag firsta service ska du göra där du köpte den och pruta på den :-) MAX 1K

Wings går också han i hand med KTM :rolleyes: :)

Och betydligt billigare hem till dörren.Man behöver inte oroa sig över förskottsbetalningen till Slovenien.
Det är Akra mappen som gäller även till denna burk.
 
Kör en SMC-10 men funderar på o byta den vita plasten då ja tycker den är lite tråkig! Vilka är alternativen som finns färdiga som passar en 2010 ? Har sett ett svart som ser bra ut, men tänkte höra om nån vet nåt mer .. funderar också på att köra ny plast bara o göra egna dekaler! Men vill veta va som finns innan man gör de :)
 
Kör en SMC-10 men funderar på o byta den vita plasten då ja tycker den är lite tråkig! Vilka är alternativen som finns färdiga som passar en 2010 ? Har sett ett svart som ser bra ut, men tänkte höra om nån vet nåt mer .. funderar också på att köra ny plast bara o göra egna dekaler! Men vill veta va som finns innan man gör de :)

All plast som passar till 690 SMC passar till din 2010:a. är du inne på t.ex. ktmshop kolla på årmodell 2008 så finns det lite mer lullull där än om du är inne på 2010. Den mesta plasten finns i svart/orange/vit.
 
Okeej! Tackar så mycket! Fick man lära sej nått nytt:)

All plast som passar till 690 SMC passar till din 2010:a. är du inne på t.ex. ktmshop kolla på årmodell 2008 så finns det lite mer lullull där än om du är inne på 2010. Den mesta plasten finns i svart/orange/vit.
 
Tja ! Nybliven ägare av en KTM 690 smc -11 och det är dax för första servicen, vill även byta slip-on . Hur mycket är rimligt att betala för service och slipon ? Hur mycket har ni andra betalt ?

///Jonas


Vissa handlare har ju paket som är rätt bra

Claessons motor kör ju akrapipa + mapp, 15 drev fram, öppnad luftburk samt plockar bort strypningen på 2an 3an för 6900kr.

Blev ju en helt annan cykel efter den operationen
 
Då har man anslutit sig till skaran som åker 690 smc efter ett antal sporthojar (och enduros + enduros med motardhjul...).

Förutom att skruva och modifiera lite (finns det större regskyltshållare än den som sitter original? - ett minne blott nu) har jag även hunnit köra lite faktiskt under de dagar jag haft den och efter att ha lekt och busat med diverse sporthojar (främst r1) så är mina första reflektioner:

- otroligt välbalanserad cykel både för fram och bakhjulsåka
- även välbalanserad för tvåhjulsåkning, :) ska bli intressant att testa cykeln på bana (Sm-motard banan Lungre) då lite "powerslidning" kändes kanon med denna cykel
- Riktigt fina bromsar
- Att det är en billig hoj att ha jämfört med sportcyklarna men dyrt då man givetvis kastat iväg ordrar på diverse plast, dekaler och annat livsnödvändigt.
:tummenupp
Ser framemot en rolig sommar!
 
Köpte en 08as 690 SMC igår, nån som har tips på billig försäkring? Fick 8191:- helförsäkring/helår och 3492:- halvförsäkring/helår på Bilsport & MC, nån som har kommit under det på annat bolag?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top