KTM 690 Smc 2008

Hallå alla, jag funderar på att sälja plastrakten för en 690 men vilken ska man ha??? SMC eller Duke? Kan man skjutsa på båda? vilka är de stora skillnaderna? Jag vill leka en hel del med bak & framhjulskörningar. För övrigt är det nog asfaltskörning som gäller.

Var är försäkringen billigast och vad ligger den på ca om man är 35 och bor i stockholm.

Allt står säkert i tråden men tiden är knapp så om ni orkar svara så tack!!:Bugar

Jag betalar ca 6500 hel/hel i Malmö. Oxo 35. Du bör ha det samma.
Bilsport&Mc är det enda som gäller, och då är du även vagnskadeförsäkrad på bandagar!!:yoparty
 
Hallå alla, jag funderar på att sälja plastrakten för en 690 men vilken ska man ha??? SMC eller Duke? Kan man skjutsa på båda? vilka är de stora skillnaderna? Jag vill leka en hel del med bak & framhjulskörningar. För övrigt är det nog asfaltskörning som gäller.

Var är försäkringen billigast och vad ligger den på ca om man är 35 och bor i stockholm.

Allt står säkert i tråden men tiden är knapp så om ni orkar svara så tack!!:Bugar

Böt bort min R1 och skaffade en 690 SMC istället! Kan inte vara mer nöjd tror jag! Så mycker användbar och man "kan" faktiskt köra någorlunda normalt med den, om man vill och det har varit ett problem för mig med mina plastraketer, sen MÅSTE man ju inte heller köra endast asfalt, vilket jag har långtgående planer på. Fast just nu ligger jag med årehundradets förkylning så just nu kör jag ingenstans utan dränerar mest snor.. :död

Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?
 
Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?

Prova att ändra mapinställningen till standard eller soft till och börja med! Kan aldrig vara för rapp! :yoparty
 
Böt bort min R1 och skaffade en 690 SMC istället! Kan inte vara mer nöjd tror jag! Så mycker användbar och man "kan" faktiskt köra någorlunda normalt med den, om man vill och det har varit ett problem för mig med mina plastraketer, sen MÅSTE man ju inte heller köra endast asfalt, vilket jag har långtgående planer på. Fast just nu ligger jag med årehundradets förkylning så just nu kör jag ingenstans utan dränerar mest snor.. :död

Sen en fråga. Min hoj är utrustad med Factorykam, och den känns nästan :gnissla för rapp i botten, ifall man av en eller annan orsak "vill" ta det riktigt lugnt. Har naturligtvis den gamla kvar och den är i skick som ny. Borde jag byta?

dreva om istället
 
dreva om istället

Jo den är drevad. Och när man kör så är det inget problem men att puttra på en i en bilkö är lite jobbigt. Den drar så sjutusans på högre växlar och mindre vill jag inte heller att den ska dra. Men med tanke på att den dels ska användas som skogsmulle så vill man inte heller ha ett ALLTFÖR grymt bottendrag. Fast resonemanget känns ju lite åt skogen, kanske man bara borde vänja sig.. :tungan

:glömdet
 
Jo den är drevad. Och när man kör så är det inget problem men att puttra på en i en bilkö är lite jobbigt. Den drar så sjutusans på högre växlar och mindre vill jag inte heller att den ska dra. Men med tanke på att den dels ska användas som skogsmulle så vill man inte heller ha ett ALLTFÖR grymt bottendrag. Fast resonemanget känns ju lite åt skogen, kanske man bara borde vänja sig.. :tungan

:glömdet


finns det inte tre olika lägen man kan ställa effekten på dom där? Minns jag rätt från nått repotage jag läste så ska det vara nått reglage under sadeln, du kanske kör på det vassaste då blir gasresponsen och allt hårigare.
Ändra till moppeläget så blir den nog sölig på gasen :tummenupp
 
Hej tänkte höra hur ni uppleft era hojar neddrevat en kugg gemfört med orginal, min är nedkuggad en kugg fram acra+mapp tycker den är väldigt distinkt på tvåan nästan lite obehaglig att dra upp på slangen. blir det stor skillnad om man drevar om den till orginal, tycker den är kanon på trean som den är nu. Går den fortfarande att få upp på trean med orginal drev?. Föresten fy vilken härlig hoj helt underbar när vägen börjar slingra sig =) helt ok på störe vägar också inte alls som min gamla motard moppe..
 
Nån som kan uttala sig om hur orginal framdäck (Pirelli) beter sig när det pressas (läs bankörning) vid regn? Har ju inget mönster längst ut på sidorna och funderar på om man skulle slänga på ett pilot power eller likknande istället. Har några bankörningar inbokade och vädret vet man ju aldrig hur det blir...
 
Last edited:
Min hoj blev stulen natten till idag, så dyker det upp mysko annonser på blocket eller liknande får ni gärna hojta till...
 
Oljeläckage?

Är det nån som har en susning om varför jag ibland har olja/spår av olja längst ner på framgaffeln? (Inte på "skivsidan" dock)
Gaffeln är tät, verkar komma från distansen eller hjul axeln på nåt sätt....tror jag
 
Ska köpa en begagnad 2008:a idag och tänkte bara dubbelkolla om det är nåt speciellt man bör vara observant och kolla efter? Garantitiden är slut och den har gamla displayen men det får jag leva med.
Jag vet att det kan vara problem med att kylfläkten kan ta i kylaren och skava hål, ska försöka se om jag ser det. Finns det några mer kända saker man ska kolla?

Hojen känns lite "tungstyrd" - typ rätar upp sig om man gör en liten motstyrning. Har provkört en 2010 som inte alls hade det här problemet men jag gissar på att det skulle kunna ha att göra med dåliga däck/tryck.

Lamellerna är nybytta vilket är lite skumt när den bara gått 400 mil. Känns som ett litet varningstecken om hur den är körd - dålig bakhjulsteknik?
 
Ska köpa en begagnad 2008:a idag och tänkte bara dubbelkolla om det är nåt speciellt man bör vara observant och kolla efter? Garantitiden är slut och den har gamla displayen men det får jag leva med.
Jag vet att det kan vara problem med att kylfläkten kan ta i kylaren och skava hål, ska försöka se om jag ser det. Finns det några mer kända saker man ska kolla?

Hojen känns lite "tungstyrd" - typ rätar upp sig om man gör en liten motstyrning. Har provkört en 2010 som inte alls hade det här problemet men jag gissar på att det skulle kunna ha att göra med dåliga däck/tryck.

Lamellerna är nybytta vilket är lite skumt när den bara gått 400 mil. Känns som ett litet varningstecken om hur den är körd - dålig bakhjulsteknik?

Jag fick byta mina efter ca 700mil, 90%rejs. Hux flux efter ett oljebyte tokslirade det och ett byte löste problemet. Vet fler som råkat ut för samma sak. Inte nödvändigtvis nåt allvarligt knas att oroa sig för.

Att den rätar upp sig kan ha att göra med däckstryck som du säger. Däcksprofil/slitage kan oxå störa. Höj gafflarna i kronorna så blir den mer snabbstyrd. Mer förspänning bak ger liknande resultat. Många finesser på ett spett ;)
Tungstyrdhet är såklart en vanesak oxå, är du van med en annan typ av hoj kanske du får leva med det.
 
Jag fick byta mina efter ca 700mil, 90%rejs. Hux flux efter ett oljebyte tokslirade det och ett byte löste problemet. Vet fler som råkat ut för samma sak. Inte nödvändigtvis nåt allvarligt knas att oroa sig för.

Well, på den här blev det ett garantiärende och de bytte både lameller och skivor iof.

Känns som att det kan bli en dyr historia att ha en KTM 690 utan garantitid kvar men man kan ju ha tur också :) Den här hojen har redan varit inne för tre garantiåtgärder vid tre tillfällen redan så antingen är det ett måndagsex eller så har den nu fått sin del av otursamma grejer åtgärdade. Display (som fortfarande har problem dock), defekt framfälg och slirande koppling.
 
Well, på den här blev det ett garantiärende och de bytte både lameller och skivor iof.

Känns som att det kan bli en dyr historia att ha en KTM 690 utan garantitid kvar men man kan ju ha tur också :) Den här hojen har redan varit inne för tre garantiåtgärder vid tre tillfällen redan så antingen är det ett måndagsex eller så har den nu fått sin del av otursamma grejer åtgärdade. Display (som fortfarande har problem dock), defekt framfälg och slirande koppling.

Generellt tycker jag att folk upprör sig alldeles för mycket över småsaker. Om det är så i det här fallet vet jag inte :)
Displayen är välkänt problem som de bytt ut många många många.
Slirande koppling känns som rätt schysst att de tog, kan vara normalt slitage (läs: tidigare ägare som slirat väldigt mycket)
Defekt framfälg låter som produktionsfel som de såklart skulle ta.

Min hoj har som sagt gått ca 700 mil varav de allra flesta under rejs. Ventilerna har justerats en gång. Utöver det byts oljan klart oftare än rekomenderat (just för att den rejsas). För mig är det klart billigaste hojen nånsin om man ser till krona per körda rejsmil. Bara köpa och njuta :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top