KTM 690 Smc 2008

RaxTeddy: tack för instruktionen, fattar inte exakt vilken kontakt det är men ser säkert det när jag kommer ner i garaget. Ska kolla om det sitter en sån på 690 SMC i helgen.

Verkar otroligt om det bara skulle finnas på 690 Enduro och inte SMC. Det måste ju rimligen vara samma regler som gäller. För specen är väl densamma på motor, avgas mm?

J

Jepp, finns bara en kontakt som ser ut som den på bilden, dvs med tre kablar in/ut. Färgerna gäller för kablarna som kommer underifrån. Jag fick lossa sadel, plasten på vänster sida och en stor brun flat kontakt för att komma åt. Kontakten sitter i höjd strax under sadeln på vänster sida.

Jag tror det är utformningen av luftburken som avgör hur ljudet blir, och det ser ut till att vara identiskt, så med största sannolikhet finns den även på SMC:n

För att vara mer precis tror jag att det gäller 2:a och 3:e växeln, och man märker det framförallt om man från låg/mellan-varv slår på fullgas.
 
Nån som har en aning om var man ska fästa hållaren till skivbromslåset? Finns ju banne mig inte ett enda ställe på hojjen där man får dit den! Man vill ju inte åka omkring med låset i fickan...

J
 
Ok, nu verkar det som om en del har fått sina 690 SMC, lira på lite bilder/filmer/intryck av hojen!!!

Ni delar med er ALLDELES för dåligt :D
 
Ok, nu verkar det som om en del har fått sina 690 SMC, lira på lite bilder/filmer/intryck av hojen!!!

Ni delar med er ALLDELES för dåligt :D

Så ska de ju inte vara......

Igår averkades 14 helt sjuka mil... Kändes riktigt j*vla bra:tummenupp
Satt med ett stort smile innanför hjälmen hela tiden! Skrevs i ngn tidning att den är mer vild än tam å de är en underdrift.... Drog en repa över bogesund trots tveksamma R hojsförare i gänget som åkte igår. Tyvärr finns ju lite grus å skit längs vägarna ännu men jag fick en försmak av vad sommaren kommer erbjuda:yoparty

Mitt intryck av hojen, -Vilken djävulsk maskin!!!:D
 
Mitt intryck av hojen, -Vilken djävulsk maskin!!!

Intressant, hur är den tex jämfört med husa 650? Känns den mkt tyngre /klumpigare med tanke på att den väger mer eller upplevs det inte så direkt? Grattis till hojen med:tummenupp

(Körde själv ca 10 mil till idag med duccen - den börjar röra på sig riktigt bra nu:D )
 
Mitt intryck av hojen, -Vilken djävulsk maskin!!!

Intressant, hur är den tex jämfört med husa 650? Känns den mkt tyngre /klumpigare med tanke på att den väger mer eller upplevs det inte så direkt? Grattis till hojen med:tummenupp

(Körde själv ca 10 mil till idag med duccen - den börjar röra på sig riktigt bra nu:D )

Tycker inte man känner av några "viktproblem" faktist.... Den husan jag provade en gång i tiden gick iof som en påse skit, de va ngt trasigt fel på den så fick ingen rättvis uppfattning om hur den skulle vara egentligen
 
Har du kört KTM 660 så vore det klart intressant att höra en jämförelse mellan dom två. Har fått för mig att det är sämre vrid i nya 690:n?
 
Ok, nu verkar det som om en del har fått sina 690 SMC, lira på lite bilder/filmer/intryck av hojen!!!

Ni delar med er ALLDELES för dåligt :D

Först och främst: Jag är ingen extremåkare (möjligen tycker Stockholmsbilisterna det men...)

Har avverkat 15 mil ungefär. Det enda som irriterar är styrradien (som måste justeras det första man gör), annars är den grym. Men jag har inget färskt minne av 660:an så jag kan inte jämföra så bra. Jag tror att 660:an har bättre vrid på låga varv men denna hoj är sjukt kul att köra. Den är inte så extremt känslig för vilken växel man kör på, den varvar fint och framför allt så bara ökar den - i oändlighet. Accelerationen är i mitt tycke oslagbar. Man tappar liksom greppet...

Bakbromsen är rätt kass men frambromsen är kanon vilket ju är det som betyder något. Växellådan är inte 100 %, det har hänt vid något tillfälle att ett friläge åkt i mellan 4:an och 5:an. Men extremt "lättväxlad" är den, så det överväger. Kopplingen är skön, men vem kopplar :)

Det märks att effekten kommer något senare än på andra enstånkor. Ljudet är väldigt tamt original men insugningsljudet är helskönt. Och det blir sannolikt ännu bättre efter avstrypning på 2:an och 3:an enligt uppgift ovan. Slipon hade varit kul men jag måste ha en tyst maskin så det får bli original för min del.

Tycker vidare att den är på tok för högt växlad, ska ner ett par kugg enligt min bestämda uppfattning. I alla fall när man kör i stan.

De olika prestandalägena är onödiga, vem kör på något annat än läge 2?

Några småsaker som man egentligen borde idiotförklara konstruktörerna för:

Varför finns inget fack för den lilla verktygsväskan? Det är ju bra verktyg. Sinnessjukt!

Varför finns inget litet fack för skivbromslåset? Lika sinnessjukt! Men det är ju inte precis unikt för KTM (alla konstruktörer är lika korkade).

Men, vem förlåter inte det när den är så otroligt kul att köra...

Vore riktigt kul att höra någon som kört Husa eller 660 innan och som köpt denna, det håller jag med om.

Jag är trots de små (SMÅ) brister jag hittat, HELNÖJD!

J
 
JoReimer: Tackar för recensionen! Kul att du är nöjd med hojen, vad har du kört tidigare?

Tycker det är synd att vridet i motorn har minskat, det är ju vridet man vill ha för att dra upp den på bakhjulet.....
 
JoReimer: Tackar för recensionen! Kul att du är nöjd med hojen, vad har du kört tidigare?

Tycker det är synd att vridet i motorn har minskat, det är ju vridet man vill ha för att dra upp den på bakhjulet.....

Det är inga problem att dra upp denna på bakhjulet...

Jag har ju inga jättefina jämförelseobjekt med Honda FMX 650 (som jag haft till jobbet) och Vespa som senaste åkdon. Men jag körde Husqvarna, Kawa 750 mm som yngling och har provkört 660 och 690 SM i somras så lite har jag att jämföra med. 690 SM kändes betydligt tyngre måste jag säga. SMC:n har en helt annan viktfördelning, är ju lättare och känns mycket rappare vid gaspåslag.

J
 
Det är inga problem att dra upp denna på bakhjulet...

Jag har ju inga jättefina jämförelseobjekt med Honda FMX 650 (som jag haft till jobbet) och Vespa som senaste åkdon. Men jag körde Husqvarna, Kawa 750 mm som yngling och har provkört 660 och 690 SM i somras så lite har jag att jämföra med. 690 SM kändes betydligt tyngre måste jag säga. SMC:n har en helt annan viktfördelning, är ju lättare och känns mycket rappare vid gaspåslag.

J

Jepp, kan tänka mig att den är bra för bakhjulskörning :tummenupp Men det jag gillade så bra med 660:n var vridet långt ner i registret som gjorde att man lätt vred upp den på bakhjulet ut ur kurvorna....

Vet ni om Lelles har nån 690 smc demohoj?
 
Vet ni om Lelles har nån 690 smc demohoj?

Snackade med Ragge, Roffe, Ronny eller vad han nu hette och han sa att han inte hittade någon 690 SMC (han är inte motard-experten där så han kan ha missat den) men en 690 duke hade de inne för provkörning. Måste säga att 625/660 respons är grym, hoppas att de inte missar det med 690.
Hur mycket vibrerar den i jämförelse med 625/660?
Måste få provköra!
 
Tack grabbar!!! :tummenupp

Ja frågan är hur den känns mot Husan som jag hade...
Man vill ju inte byta ner sig :)

Hur är sadeln, den var ingen lek på Husan var det som att sitta på en 2tum2... Vore najs om det är lite mer komfort i 690 SMC.
 
Tack grabbar!!! :tummenupp

Ja frågan är hur den känns mot Husan som jag hade...
Man vill ju inte byta ner sig :)

Hur är sadeln, den var ingen lek på Husan var det som att sitta på en 2tum2... Vore najs om det är lite mer komfort i 690 SMC.

Nja, komfort vet jag inte om man kan kalla det...

Med ventiljustering efter 1000 mil på SMC:n och oljebyte efter 500 mil jämfört med vad på Husan, 50 mil resp. 3 driftstimmar ? ...så är valet enkelt. Även om Husan eventuellt är något rappare. Men som sagt, vore kul med uttalande från en SMC-ägare som haft Husa el. liknande tidigare.
 
Nja, komfort vet jag inte om man kan kalla det...

Med ventiljustering efter 1000 mil på SMC:n och oljebyte efter 500 mil jämfört med vad på Husan, 50 mil resp. 3 driftstimmar ? ...så är valet enkelt. Även om Husan eventuellt är något rappare. Men som sagt, vore kul med uttalande från en SMC-ägare som haft Husa el. liknande tidigare.

Intressant, finns det någon förklaring varför så långt till ventiljustering?
Det ska tydligen vara enklare att komma åt ventilerna på 690 motorn!
 
Intressant, finns det någon förklaring varför så långt till ventiljustering?
Det ska tydligen vara enklare att komma åt ventilerna på 690 motorn!

Det gör det säkert, men jag vet inte. De har i alla fall jobbat hårt på att få till en maskin som har långa serviceintervaller men som ändå är effektstark. Och det kanske inte är så dumt med tanke på att väldigt många faktiskt ogillar att stå på huk bredvid hojjen snarare än att sitta på den. Men det återstår ju förstås att se att de lever upp till vad de påstår.
 
Exakt! Det var därför jag sålde Husan, gick bra som faan, men alldeles för mkt skruva.
 
vill ha lite info! Hur går hojen för er som testat? Jämför med tidigare 660 625 eller vad ni nu har kört tidigare!
ÄR SUGEN!!!!
 
Back
Top