KTM 690 Smc 2008

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Klart det går att strypa. Men det var inte det han frågade, utan om den fanns som mellanklass (och jag antog att han menade standard). Men visst du kan strypa den.

Som sagt kommer den sällan strypt från fabrik. Men är det en snäll och vänlig firma kan de fixa strypning och regbes åt dig.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
På tisdag bär det av till handlarn, hojjen är reggad och klar. Vad fanken hände med våren?

J
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
"Gris" :huvet

Vart köpte du dom då jag själv vill ha en igår!! :tungan

/Fürstenhoff.

Jag hämta min förra helgen å polarns hämta vi idag:D Har köpt dom på Lelles.
Vet att det stod en kvar där när vi stack.... Polarn kunde hämta sin idag för han som skulle haft den tydligen inte kunde....ja vet inte riktigt?:va

/Funky
 

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
Har du nära tills du kan köra tungt eller? Annars bör de väl vara mer ekonomiskt å köra ngt som redan klassas som mellanhoj?:va

nej e bara 17 nu :gnissla men håller ögonen öppna efter en supermotard som e ny och inte har så jobbiga service intervaller.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Jag har bara dålig erfarenhet av Mör. :tummenner
Visst Lelles är inte alltid så bra heller.. Men säkerligen mycket bättre..:tummenupp
Min personliga syn på det hela..
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Tänkte kolla lite med er angående bestyckning. Hur går det till när man ska bestycka hojen om man har insprutning?
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Hojjen står garaget, inreggad och klar, hemkörd i en Iveco... En liten repa i snöslasket blev det men jösses vad halt det var. Nu väntar man otåligt på våren ju.

Hojjen går ju!

J
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Hojjen står garaget, inreggad och klar, hemkörd i en Iveco... En liten repa i snöslasket blev det men jösses vad halt det var. Nu väntar man otåligt på våren ju.

Hojjen går ju!

J

Grattis:tummenupp
Visst rör den på sig när man vrider högernäven:yoparty
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Snart tö o bättre väder,de lovade upp mot 10 + i blaskan.
Se om jag kan få möjlighet att testa KTM 690.

Finns det redan en massa godis till KTM 690 smc som akra helsystem,vassare kammaxel osv uppgradering?
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Snart tö o bättre väder,de lovade upp mot 10 + i blaskan.
Se om jag kan få möjlighet att testa KTM 690.

Finns det redan en massa godis till KTM 690 smc som akra helsystem,vassare kammaxel osv uppgradering?

Kam vet jag inte om det kommit nån, men helsystem kommer snart och slipon finns redan i lager.
 

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
Kam vet jag inte om det kommit nån, men helsystem kommer snart och slipon finns redan i lager.


Stämmer, Akra finns redan i lager. Dock avråder KTM att man monterar akra innan det finns en mappning anpassat för ett öppet system. Ska vara tillgängligt i mitten på april.

För oss stackare som redan hunnit montera det så rekommenderar KTM att man kör med dB-killer isatt och i läge "2" (vassaste ) på tändningen för att minimera skadorna (motorn går för snålt).

Angående kam, rätta mig om jag har fel, men jag tror det är avlägset eftersom man säkert måste använda en helt annan mappning, och vare sig Powercommander eller Tuneboy finns att tillgå till 690:n.....än...

Ps. Ljudet från 690:n med akra är helt underbart!
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Var tvungen att dra en repa, vet inte om det är jag som inte kommer ihåg hur andra maskiner går men denna går i mitt tycke i alla fall som ett j-a skott.

Måste dock klaga på svängradien som är riktigt usel samt att skyddsplåten på röret är för kort så att man smälter bralla så fort man sätter ner foten.

Men det är ju småsaker iofs. Svängradien är justerbar med ett par skruvar, vet inte hur mycket man vågar skruva bara innan nåt annat tar emot...

Vad tycker ni andra (ni som fått)?

J
 

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
Var tvungen att dra en repa, vet inte om det är jag som inte kommer ihåg hur andra maskiner går men denna går i mitt tycke i alla fall som ett j-a skott.

Måste dock klaga på svängradien som är riktigt usel samt att skyddsplåten på röret är för kort så att man smälter bralla så fort man sätter ner foten.

Men det är ju småsaker iofs. Svängradien är justerbar med ett par skruvar, vet inte hur mycket man vågar skruva bara innan nåt annat tar emot...

Vad tycker ni andra (ni som fått)?

J

Jo, den går bra, och ännu bättre om man avaktiverar strypningen på de tre första växlarna. Antar att SMC:n har samma strypning där som enduron har, som förhindrar helt öppen trottel vid fullgas.

Svängradien är värdelös, men går att göra lite bättre. Från fabrik brukar styrstoppen vara utskruvade helt, och det blir betydligt bättre efter man skruvat dessa i botten. På vänster sida går det bra, men på höger kommer diverse plast vara i vägen istället.

Det där med värmen blir avsevärt mycket bättre med ett öppet system, jag kan utan problem lägga handen på ljuddämparen efter tre mils motorvägsfart.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Jo, den går bra, och ännu bättre om man avaktiverar strypningen på de tre första växlarna. Antar att SMC:n har samma strypning där som enduron har, som förhindrar helt öppen trottel vid fullgas.

Svängradien är värdelös, men går att göra lite bättre. Från fabrik brukar styrstoppen vara utskruvade helt, och det blir betydligt bättre efter man skruvat dessa i botten. På vänster sida går det bra, men på höger kommer diverse plast vara i vägen istället.

Det där med värmen blir avsevärt mycket bättre med ett öppet system, jag kan utan problem lägga handen på ljuddämparen efter tre mils motorvägsfart.

Stopp nu! TELL MEE MORE! Hur avaktiverar man strypningen på de tre första växlarna?

Ska skruva lite på skruvarna, men i botten kan man väl inte dra dem. Då sopar man ju till kylarn när man svänger styret?

Det är främre röret jag är irriterad på, dämparn har jag inga problem med. Kör goretex och det luktade bränd plast när byxbenet brände in i röret...

Men åter still strypningen, hur fixar man det?

Är idel öra :)
 

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
Stopp nu! TELL MEE MORE! Hur avaktiverar man strypningen på de tre första växlarna?

Ska skruva lite på skruvarna, men i botten kan man väl inte dra dem. Då sopar man ju till kylarn när man svänger styret?

Det är främre röret jag är irriterad på, dämparn har jag inga problem med. Kör goretex och det luktade bränd plast när byxbenet brände in i röret...

Men åter still strypningen, hur fixar man det?

Är idel öra :)

Till det positiva: Det är en väldigt enkel procedur, som dessutom är enkel att återställa till original. Lösningen är helt enkelt att lossa kontakten till växelavkännaren. Liknande strypning finns tex även på KTM 950SuperEnduro. Det har skrivits massor om detta på olika forum, tex advrider och soe.

Man ska även veta att enda anledningen till att denna begränsning finns är för att hålla ljudnivån nere. I låga hastigheter skulle annars insugningsljudet bli för högt.......hemskt tråkigt om det skulle hända va? :)

Till det negativa: Det tar hela 5min att fixa om den finns. Eventuellt så finns inte denna begränsning på SMC....så återkom gärna med resultat.


Saxat från advrider:
Unplug the connector. It's held together with a small locking mechanism. Gently insert a small screwdriver (like a jeweler's screwdriver) to get it apart. It'll take more effort than you think - but not too much. If you take a minute to examine the connector - it'll be pretty obvious how it's held together.

Once you've got it apart, look inside the male portion of the connector. You'll see the three prongs, one for each wire. With a pair of narrow pliers, grab one at a time (only the yellow/green & blue/red) and pull - as if you were going to pull the wire further 'through' the connector.

The prong will 'click' out of position a bit. Pull a tad harder - and it'll work itself a little farther out. You don't need brute force - just patience and steady force.

Once that's done - pull the prong and wire out from the back side of the connector. It should come right out, and come out clean. It WILL work - just a little trial and error is all it'll take. All you're doing is reversing the way the thing was assembled originally. (I'm no electrical guru - I've just assembled connectors similar to this in the past.)

Don't get brutal with it - it simply is NOT necessary. Trial, error and patience.

Do this for both wires.

Once you're done, you can layer some heatshrink tubing over each of the open wires to protect them (use a hair dryer, not a lighter....too much plastic nearby to melt....like the tank. Once you've covered each wire, use a big piece of heatshrink to tie them together, and then zip-tie the whole thing to the outside of the connector. When you're done - it'll look almost as if the factory intended it that way.

Saxat från soe:
-Leta upp rätt kontakt, följ kabeln ifrån givaren som sitter bakom skyddet för framdrevet.
1. Sära kontakten
2. Dra ur grön/gul och Röd/blå genom att dra stiftet i hankontakten utåt ca 5mm (som om man skulle dra ut kabeln på fel håll) så att spärren som håller stiftet släpper.
3. Dra sedan i kabeln, stiftet ska då lossa från kontaktstycket. Gör den inte det så börja om från punkt 2
 

Bifogat

  • kontakt.jpg
    kontakt.jpg
    32.5 KB · Visningar: 159
  • kontakt2.jpg
    kontakt2.jpg
    22.5 KB · Visningar: 157

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
RaxTeddy: tack för instruktionen, fattar inte exakt vilken kontakt det är men ser säkert det när jag kommer ner i garaget. Ska kolla om det sitter en sån på 690 SMC i helgen.

Verkar otroligt om det bara skulle finnas på 690 Enduro och inte SMC. Det måste ju rimligen vara samma regler som gäller. För specen är väl densamma på motor, avgas mm?

J
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top