KTM 690 Smc 2008

Bana (motard) och gatbus. Inget tävlande.

Allt beror lite hur bra du är på att mecka själv och hur villig du är på det.
Eftersom du haft/har en 525:a så gissar jag att du inte har tummen mitt i handen.

Därför skulle jag nog hellre titta på en Husa 650 eller KTM 530. De kräver ju en hel del omsorg, men å andra sidan så får du ju en hel del pulver.

MEN vill du inte mecka "varannan dag" så skulle jag hellre köpa en SMC. Inte lika smidig, men en jevligt rolig hoj ändå. Och du behöver inte som sagt mecka ihjäl dig..:)
 
Ingen f.d. husa-ägare här?

Jag har både en 690 (iofs en SM Prestige) och en FS650 (till salu). Min åsikt är att trots att de har ungefär liknande toppeffekt känns husan som en vårkåt fullblodshingst medans KTM'n är mer en ardenner. Vet inte om mina hestliknelser funkar rakt igenom men jag hoppas att du fattar.

Ett exempel...
Hjula med 690n gör man (jag) på tvåan och kanske trean. Med 650n slår man runt om man försöker på tvåan, där är det trean och fyran som känns bekväma. Båda är då drevade för toppfart runt 200.

Runt vår korta bana i Örebro är jag, om minnet funkar, typ 2s långsammare med 690n jmf med 650n. Hoppa ska vi inte ens tala om. Såklart känns nog SMCn bättre än SMRn men det räcker ändå inte.
 

Snackade med ragnar, han kunde fixa det men med rgs blinkers som e fula och runda.. Han pratade om att de som satt på din förmodligen inte var godgända pga avståndet emellan dem... Är det svårt att montera tail tidy :va Kan du inte lägga upp en bild på bakdelen på din hoj:Bugar
 
Last edited:
Snackade med ragnar, han kunde fixa det men med rgs blinkers som e fula och runda.. Han pratade om att de som satt på din förmodligen inte var godgända pga avståndet emellan dem... Är det svårt att montera tail tidy :va Kan du inte lägga upp en bild på bakdelen på din hoj:Bugar

Det är enkelt att byta, du får en anvisning med bilder ala ikea.
Jag tyckte oxå att R&G's blinkers var fula som stryck.
Svar ja, blinkerserna sitter nån centimeter för nära varandra.
Det ska jag fixa. Tror det skall vara 18 centimeter emellan.
Men blinkerserna i sig är världens minsta ce godkända.
 
Det är enkelt att byta, du får en anvisning med bilder ala ikea.
Jag tyckte oxå att R&G's blinkers var fula som stryck.
Svar ja, blinkerserna sitter nån centimeter för nära varandra.
Det ska jag fixa. Tror det skall vara 18 centimeter emellan.
Men blinkerserna i sig är världens minsta ce godkända.

Besiktingen kommer inte gå med måttband å mäta i alla fall! Och vad beträffar E-märkningen så skiter de flesta i det oxå OM de sitter bra och lyser bra. (dock inte på en registreringsbesiktning då alla lampor måste vara E-märkta)

Om man nu inte får en nitiskt jävel som måste ha ngt att slå ned på..:gnissla
 
Ventiljustering

Ventiljustering

Någon som har själv gett sig på ventiljustering,har instruktioner osv?
Lätt eller svårt att komma till osv?

Det är inte dax än på många mil men klart intressant ändå att fördjupa sig i.
Jag är heller inte längre beroende av garantin så kan lika bra göra det själv eller lämna till önskad verkstad.
 
Hej!

Är sugen på en 690 Enduro R och undrar om någon har koll på eventuella skillander mellan 2009 & 2010?
 
Tjena

Beställde precis en ny 690 smc och funderar på det här med
skylthållare.

Vad är snyggt och var beställer man?:va

RG's såg lite trist ut. Tror jag..

Någon?
 
hur funkar smc 690 som stunt hoj ? känns den klumpig eller smidig ? funderade på en 525 men man blir ju kär vid första ögonkastet på 690 :) känns även som att smc är mer driftsäker än en 525 ?

går det att få tag i vettiga trimrör till smc?
 
hur funkar smc 690 som stunt hoj ? känns den klumpig eller smidig NEJ ? funderade på en 525 men man blir ju kär vid första ögonkastet på 690 :) känns även som att smc är mer driftsäker än en 525? JA eller längre serviceintervaller i all fall

går det att få tag i vettiga trimrör till smc?JA

Se ovan:D
 
Ok? Låter smidigt. Finns det någon som har en bild på hur det
funkar? Tacksam för hjälp.

http://www.fjollhoj.se/album_pic.php?pic_id=299

Visar ungefär hur jag har, nu har jag däremot miniblinkers, det måste du ha annars blåser orginalbjässarna av.. :hihi

Borrade hål i orginalstänkan vid den "högsta punkten", fungerar utmärkt med miniblinkers! (en ny orginalstänka kostar 150 kr)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top