KTM 690 Smc 2008

Hej har nyss köpt en 690smc som ska komma idag :yoparty
tänkte höra ni som drevat ner 1 kugg fram måste man byta kedja för det eller?
 
Idag blev det en "ny" hoj eller två goda ting av en hoj.

Fått tag i 690 E orginal offroadfälgar så det blev en liten test runt kvarteret.
Lite små justeringar kvar,dock körbart i nuläget.

Däcken där sitter på,nån Dunlop maxis men något halvslitna.Något sliriga på hårda skånska grusvägar.Ska ordna riktiga offroaddäck istället.

Dock åker hjulen av så snart jag är klar med små justeringarna och på med motardhjulen istället.

Ca 30 min hjulbyte och vips kan man variera sig mellan "två hojar"
:tummenupp


ÄNTLIGEN!!!!

Hur lång tid tog det för dig att bestämma vad du skulle ha? :D
 
Var ute och tourade lite med tjejen igår (ca 25 mil kurviga vägar) så hon fick övningsköra lite.
Låg mellan 10-30 km/h över gällande hastighet (dock utan nån som helst attack i körningen) hela dagen på läge 5 på mapp-ratten. Då drog hojen 0.38 l/mil. Det tycker jag är helt grymt. Hojen blev i de läget helt jämn och fin i registret och inte alls så "av och på" som i läge 2, och ändå var det hur lätt som helst att gasa upp den på bakhjulet på 3:an.

Sicken kanonhoj. Dock så blir man rätt mör i baken när man ligger och tourar så länge.

Läge 5 är det där sparläget, som man ska köra på om det är kris med bensin?
det första jag provade min på var läge 2.
Körde den hem med en del trafik i stan, å huuuua, hehe.
Lite ryckigt det var :D
Men på läge 3 så körde jag den på 0,5 l/mil, ganska snäll körning då.
 
Kör med 14 fram, du behöver inte byta/korta kedjan!

veri najs

måste bara säga satan vad kul den var och lätt att hänga på bakan :tummenupp kändes ju hur smidig som hellst
har ont i röven dock men det brukar väll gå till sig efter några repor

vilken map inställning kör alla på jag fattar inte riktigt förklaringen i instruktionsboken. tittade lite snabbt på min och den stog på 0 tror jag?
 
Läge 5 är det där sparläget, som man ska köra på om det är kris med bensin?
det första jag provade min på var läge 2.
Körde den hem med en del trafik i stan, å huuuua, hehe.
Lite ryckigt det var :D
Men på läge 3 så körde jag den på 0,5 l/mil, ganska snäll körning då.

Läge 1 är "soft" sänkt peak för bättre körbarhet.

Läge 2 är "advanced" maximal power.

Läge 3,4,5,6,7,8,9 är "standard" eller som vi i Sverige säger "lagom".

Läge 0 är ett läge som kan användas vid förhållanden med lågt oktantal (som kan före komma i vissa öst-länder bl.a.)
 
Läge 1 är "soft" sänkt peak för bättre körbarhet.

Läge 2 är "advanced" maximal power.

Läge 3,4,5,6,7,8,9 är "standard" eller som vi i Sverige säger "lagom".

Läge 0 är ett läge som kan användas vid förhållanden med lågt oktantal (som kan före komma i vissa öst-länder bl.a.)


tack då vet man, vilket läge kör ni alla på?
 
tack då vet man, vilket läge kör ni alla på?

Dom flesta kör på läge 2, inkl. jag tills igår när jag fick för mig att testa lite.

Läge 1 var alldeles för vekt och passar nog mest för nybörjare.

Läge 2 är väldigt mycket på/av tycker jag, och passar bäst vid aktiv körning.

Läge 3-9 är som läge 2 utan rohypnol, stark och pigg men inte alls så ursinnigt hetsig.

Läge 0 har jag inte provat eftersom det inte har behövts.
 
Dom flesta kör på läge 2, inkl. jag tills igår när jag fick för mig att testa lite.

Läge 1 var alldeles för vekt och passar nog mest för nybörjare.

Läge 2 är väldigt mycket på/av tycker jag, och passar bäst vid aktiv körning.

Läge 3-9 är som läge 2 utan rohypnol, stark och pigg men inte alls så ursinnigt hetsig.

Läge 0 har jag inte provat eftersom det inte har behövts.

okej ska prova ställa min på 3, tycker iofs den går väldigt bra som den är på läge 0 däremot. Läge 2 verkar då gå bort helt och hållet en sm ska ju inte va av/på i mitt tycke :gnissla
tack för hjälpen
 
ÄNTLIGEN!!!!

Hur lång tid tog det för dig att bestämma vad du skulle ha? :D

Jag hade bestämt mig förlängesedan att jag ville ha 690 SMC , fast jag ville oxå ha möjligheten att enkelt kita om hojen till lite grusbus om så önskas och där är jag nu och fullt belåten :tungan

Kom över ett par orginal 690 E fälgar med skivor och däck till riktigt snuskigt bra pris av vad de kostar nytt,oxå där av jag bestämde mig för möjligheten att kita om hojen.

Gissa om smile groparna var stora igår när solen sken och det blev lite grussmisk.

Och ca 30 min vad hjulbytet tar med småpillet runt om så har man plötsligt 2 hojar av 1.
Något jag kan rekommendera iallafall :)

Fast just nu bestämde jag mig för att på med motarddäcken igen eftersom kompisarna jag kör med kör oxå motard.
 
Last edited:
Såg Johan Ahlberg ifrån fastbikes komma åkandes runt mitt jobb "han bor i närheten" så när frugans hoj är betalt om 3år så är det inte helt omöjligt att det får bli en 690 smc här med.:)
 
okej ska prova ställa min på 3, tycker iofs den går väldigt bra som den är på läge 0 däremot. Läge 2 verkar då gå bort helt och hållet en sm ska ju inte va av/på i mitt tycke :gnissla
tack för hjälpen

Har du läst instruktionsboken? Läge 0 är enbart till i för "nödläge" när soppan är av dålig kvalitet. Kraftigt sänkt effekt mao. Och ska helst inte användas mer än 1 tank soppa.

https://www.ktmdealer.net/uploads/models_tech_datasheets/9703I6_OM_EN.pdf


Att köra på läge 0 är ju som att åka omkring på en strypt hoj. Helt meningslöst i min värld iaf. :va Läs på soe.se nedan, bänkningen på läge 1 gav 33 hk på slangen. Kanon i skogen! Men vad ger den då på läge 0 som är ännu sämre? Gissar på under 30 iaf... Kul att lägga ner 70-90 tusen på en hoj som går som XR400!

Läs inlägg 1528 här.

Ursäkta om jag är dryg men jag har aldrig förstått varför man ska åka omkring på strypta hojar. Plus att jag har sovit för lite, småbarnspappa och skiftjobbare... :gnissla
 
Har du läst instruktionsboken? Läge 0 är enbart till i för "nödläge" när soppan är av dålig kvalitet. Kraftigt sänkt effekt mao. Och ska helst inte användas mer än 1 tank soppa.

https://www.ktmdealer.net/uploads/models_tech_datasheets/9703I6_OM_EN.pdf


Att köra på läge 0 är ju som att åka omkring på en strypt hoj. Helt meningslöst i min värld iaf. :va Läs på soe.se nedan, bänkningen på läge 1 gav 33 hk på slangen. Kanon i skogen! Men vad ger den då på läge 0 som är ännu sämre? Gissar på under 30 iaf... Kul att lägga ner 70-90 tusen på en hoj som går som XR400!

Läs inlägg 1528 här.

Ursäkta om jag är dryg men jag har aldrig förstått varför man ska åka omkring på strypta hojar. Plus att jag har sovit för lite, småbarnspappa och skiftjobbare... :gnissla


alltså det är inte 30hk i den på läge 0 för då skulle den inte dra upp på bakan i 100 på 4an :rolleyes: men som sagt fick jag nyss hojen och har inte hunnit ändra den
 
Sirdal

Idag körde jag och Jensen 25 mil med bra väder, fina vägar å fin natur :banana
Det är sjukt kul att köra ju :hojsmilie
 

Bifogat

  • IMG_0508.jpg
    IMG_0508.jpg
    265.6 KB · Visningar: 188
  • IMG_0516.jpg
    IMG_0516.jpg
    248.8 KB · Visningar: 189
  • IMG_0514.jpg
    IMG_0514.jpg
    241.7 KB · Visningar: 144
  • IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    253.4 KB · Visningar: 136
Läge 1 är "soft" sänkt peak för bättre körbarhet.

Läge 2 är "advanced" maximal power.

Läge 3,4,5,6,7,8,9 är "standard" eller som vi i Sverige säger "lagom".

Läge 0 är ett läge som kan användas vid förhållanden med lågt oktantal (som kan före komma i vissa öst-länder bl.a.)

Hur fungerar det om man mappat om hojen? Är varje läge någon form av differens mot mappningen som ligger i eller är det en mappning per läge?

Kort: Går det använda de olika effektlägena när man mappat om hojen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top