KTM 690 Smc 2008

Jag har läst hela tråden nu, det tog ett tag att läsa igenom den men det var intressant läsning!

Har bestämt mig för att köpa en 690 smc!

Vad ligger priset för en ny 08 ? eller en ny 09a?
Beviks i linköping ville ha 85 tusen för en 09a. ÄR det ett bra pris eller ska jag få med en slip on på det priset?

Kolla med ragnar på Lelles Mc...Han kan nog ge dig ett jävla bra pris och han kan nog lätt matcha beviks pris :)
 
Hur har det gått med det här kittet?
Var fick du delarna ifrån?
Så mycket info som möjligt tack.

Så jag kan bestämma mig för hur jag ska göra.

Blir nog en PC 5:a framöver iaf.

Delarna köptes köptes på ebay.com men det kan du skaffa på fler ställen, filtret behöver du inte veta vart, för det är inte bra.
Sen så är det bara svetsa fäste för tempgivaren.

Har inte blivit någon bänkning ännu.
Jag ligger lite lågt i väntan på att Cubic fått sitt filter.

PC känns väll inte så bra för du kan ju göra mera inställningar med en Tuneboy. Den 690 som bänkades med mitt rör och filter gick ju fett trotts inställningar med Tuneboy, så det lär ju inte bli bättre med en PC. Har inte kollat hur en PC 5 funkar men om den är som föregångarna så är det väll inte så bra.
Kanske Cubic kan rätta mig om jag är fel ute...

Ps, har du fått filtret än, väntar på siffror :tummenupp
 
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp
 
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp

Skulle inte 690n ha 70hk med akra helsystem? 57 är ju i klass med 625an.
 
Min gamla 07 hade 62 hk på slangen med helsystem, den nya som hade gått 3 mil vid bänkning har 60,8 hk på slangen. Så om man räknar fram vevaxeleffeken så blir det kanske 70 hk?? :)

Det var lite det jag trodde. Upplevde inte motorn sådär jättemycket piggare än på 625 när jag provkörde på KTM roadshow. Fast är iallfall sugen på att byta då det var en grymt skön hoj.
 
Ganska ointressant att jämföra bänkningsresultat mellan olika bänkar.

Raz och jag körde varandras hojar i somras, Raz:s hoj kändes lite piggare, men det hade oxå gått längre.

Om vi kommer upp från ca 50 Hk till ca 60 Hk = +20% = toppklass!
Sen om det är 50 - 60 i den här bänken eller 60 - 72 i en annan bänk är ju sak samma.
Med 20% extra mos borde det bli skoj på riktigt! Men hoppas som sagt mest på vridet.
 
Jag har läst hela tråden nu, det tog ett tag att läsa igenom den men det var intressant läsning!

Har bestämt mig för att köpa en 690 smc!

Vad ligger priset för en ny 08 ? eller en ny 09a?
Beviks i linköping ville ha 85 tusen för en 09a. ÄR det ett bra pris eller ska jag få med en slip on på det priset?

Du ska ha med ett slip för de priset!:tummenupp

Det fick jag på Mc kompaniet till min 690 :yoparty
 
Kan säga att min nya 09:a går bättre än min "gamla" 08:a. (fast den gick bättre än dom flesta 08:or, har byt-lånat några stycken 08:or)
Fast den nya inte har gått många mil än, behövs inte drevas om heller som 08:an. Nästan så jag funderar på att dreva upp den.
Kanske har inkörningen stor betydelse??
Det ska ju vara samma hoj???
 
Kan säga att min nya 09:a går bättre än min "gamla" 08:a. (fast den gick bättre än dom flesta 08:or, har byt-lånat några stycken 08:or)
Fast den nya inte har gått många mil än, behövs inte drevas om heller som 08:an. Nästan så jag funderar på att dreva upp den.
Kanske har inkörningen stor betydelse??
Det ska ju vara samma hoj???

Jag vet inte hur den går med orginaldrevet fram, för det bytte dom innan jag hämtade den :)
Men skulle tro att det passar bättre med -1 kugg för mig.
Men kör man på lite snabbare vägar är det säkert bra med 16 kugg fram.
Själv så har man inte kört många mil på 6:e växeln än, då man behöver lite fart om man inte vill skaka av hojen :D
 
Tjena grabbar!
Det tog tid att få tag i filtret, men nu har vi det och då blev det tajt med tid istället.
Vi kommer att prova att sätta filtret direkt på insprutet, alltså ingen/inget luftburk/insugsrör alls. Verkar bli turbulens i röret som motverkar ett bra flöde.
Skiljer 3-4 Hk på slangen mellan att ha nilzz rör mot "ingenting" alls innan insuget.
Provade med nilzz rör utan filter, lika "lite" effekt då, inget fel på filtret eller diametern på röret, det är 180"-böjen som ställer till det.

51 Hk på slangen utan lock på luftburken (Akra helsys + Akra-map), 57 utan burken. Vi hoppas komma över 60 Hk mha Tuneboy, annars känns ju den som bortkastade pengar.

Hoppas på att bli klar den här veckan :tummenupp
Får du plats med filtret direkt på insprutet?
Vad är det för filter som du har skaffat?

Vad är skillnaden på en Tuneboy och en PC V:a?
 
Vart tar vevhusventilationen vägen?

Tänkte dra ner vevhusventen i ett uppsamlingskärl, men upptäcket att den först försvinner in i en mindre behållare för att sedan fortsätta till luftburken.

Utanpå den mindre burken sitter något som ser ut som kylflänsar för något elektriskt. Vad är denna burken till för? :confused:
 
Idag blev det en "ny" hoj eller två goda ting av en hoj.

Fått tag i 690 E orginal offroadfälgar så det blev en liten test runt kvarteret.
Lite små justeringar kvar,dock körbart i nuläget.

Däcken där sitter på,nån Dunlop maxis men något halvslitna.Något sliriga på hårda skånska grusvägar.Ska ordna riktiga offroaddäck istället.

Dock åker hjulen av så snart jag är klar med små justeringarna och på med motardhjulen istället.

Ca 30 min hjulbyte och vips kan man variera sig mellan "två hojar"
:tummenupp
 

Bifogat

  • KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    KTM 690 smc-enduro 001.jpg
    248.6 KB · Visningar: 115
Last edited:
Jag ringde Lelles mc idag och dom va mkt trevliga precis som alla säger. Priset där va 87 tusen akra kostade 6 tusen !

Men det verkar som om man kan göra bäst pris hos lelles så jag köper den antagligen där!


jag ble erbjuden min för 84,5 MED slipon och mappning, tog den för 90 med helsystem o mappning
 
Var ute och tourade lite med tjejen igår (ca 25 mil kurviga vägar) så hon fick övningsköra lite.
Låg mellan 10-30 km/h över gällande hastighet (dock utan nån som helst attack i körningen) hela dagen på läge 5 på mapp-ratten. Då drog hojen 0.38 l/mil. Det tycker jag är helt grymt. Hojen blev i de läget helt jämn och fin i registret och inte alls så "av och på" som i läge 2, och ändå var det hur lätt som helst att gasa upp den på bakhjulet på 3:an.

Sicken kanonhoj. Dock så blir man rätt mör i baken när man ligger och tourar så länge.
 
Last edited:
Var ute och tourade lite med tjejen igår (ca 25 mil kurviga vägar) så hon fick övningsköra lite.
Låg mellan 10-30 km/h över gällande hastighet (dock utan nån som helst attack i körningen) hela dagen på läge 5 på mapp-ratten. Då drog hojen 0.38 l/mil. Det tycker jag är helt grymt. Hojen blev i de läget helt jämn och fin i registret och inte alls så "av och på" som i läge 2, och ändå var det hur lätt som helst att gasa upp den på bakhjulet på 3:an.

Sicken kanonhoj. Dock så blir man rätt mör i baken när man ligger och tourar så länge.

Jag håller med.Även jag har kört på läge 5 (av ren slump valde jag 5)
Upplever hojen trevligare körbar än läge 2.
Tycker till o med att den är lättare att gasa upp jämnare och mer kontrollerat än läge 2,samt att den känns starkare i botten på läge 5.
Det är iallafall min upplevelse,möjligt att andra upplever det annorlunda.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top