KTM 690 Smc 2008

Haha det blir nog fan billigare så =) Bara följa Anna skipper så losar du ett par kilo =) Jag snacka med kenta på beviks och han hade nu iofs kört en r6 med sportfilter och med utan..det gav 3 hk på full gas med filter...Det är ganska mycket på en sån hoj..
Jag menar att lite av varje ger nog ett par hk..men att tjacka helsysten vetti fan om jag skulle göra...lr nej det är de inte värt..

Vi ska göra ett test på olika växlar och se skillnaden...Alltid lika skoj att se va skillnaden mellan hojarna är.
 
Haha det blir nog fan billigare så =) Bara följa Anna skipper så losar du ett par kilo =) Jag snacka med kenta på beviks och han hade nu iofs kört en r6 med sportfilter och med utan..det gav 3 hk på full gas med filter...Det är ganska mycket på en sån hoj..
Jag menar att lite av varje ger nog ett par hk..men att tjacka helsysten vetti fan om jag skulle göra...lr nej det är de inte värt..

Vi ska göra ett test på olika växlar och se skillnaden...Alltid lika skoj att se va skillnaden mellan hojarna är.

Ljudet med sportfilter känns ju lätt som 15Hk :yoparty
 
Provkört med öppet filter

Ja då fick man äntligen lite tid att pröva med luftfilter modden.
Trodde inte att det skulla vara sådan stor skillnad. Men nu drar den mera på hela registret. Även över 100km/h så drar den mkt mera än innan.
Nu är det bara att gasa upp den upp den på 3an, vilket var lite tungt innan.
Den låt mkt råare men inte så mkt att det är störande, men den morrar gott.
Var inga problem med felkod eller nått sådant.

Skulle vara intressant att veta hur många hk det ger.
Kanske cubic vill låna mitt filter bygge och kolla vad det ger?


Det enda som jag ser som nackdelen är att det kan komma in vatten till filtret om man kör där det är riktigt riktigt blött tex över en å eller liknande vattensamlingar. Vilket jag gör ibland, så för att vara säker behöver jag bygga något under filtrer som håller vatten borta.
Men det vet jag inte om jag orkar med just nu.
Så vill någon lägga ett bud på mitt bygge så är ni välkommen.
Byggkostnaden var ca 700:-

Köpte du de över nätet och i så fall vilken sida? mappa du om den när du byta till leo vince?
Bytt til acramappen.
 
Last edited:
Najs nilzz!!!

Mitt bygge ska vara klart på lördag, men har inte järnkoll på status just nu.
Nästan lite spännande om man skulle jämföra dem 2 insugsrören i bänken.

Jag var sjukt nojjig när jag tog av locket på luftburken och hamnde i hällregn på motorvägen med spray från bilar osv. Men det kom inte in en droppe. Kan så klart vara en annan story i skogen, ville bara berätta att jag var nojjig i onödan. :tummenupp
 
Jag testade min bajk första gången igår och kan omöjligen säga om det blivit nån skillnad. Det var helt enkelt för länge sen man körde, hehe.
Däremot snörvlar den som tusan och hickar till vid ca 5000rpm om man drar från 3 till max. Undrar vad den lilla hickan kommer ifrån...
 
någon som vet var ja kan mappa min hoj? hörde i skånes fagerhult med dom kunde inte. och där ja köpte hojjen e lite för långt att köra.
 
Ja då fick man äntligen lite tid att pröva med luftfilter modden.
Trodde inte att det skulla vara sådan stor skillnad. Men nu drar den mera på hela registret. Även över 100km/h så drar den mkt mera än innan.
Nu är det bara att gasa upp den upp den på 3an, vilket var lite tungt innan.
Den låt mkt råare men inte så mkt att det är störande, men den morrar gott.
Var inga problem med felkod eller nått sådant.

Skulle vara intressant att veta hur många hk det ger.
Kanske cubic vill låna mitt filter bygge och kolla vad det ger?


Det enda som jag ser som nackdelen är att det kan komma in vatten till filtret om man kör där det är riktigt riktigt blött tex över en å eller liknande vattensamlingar. Vilket jag gör ibland, så för att vara säker behöver jag bygga något under filtrer som håller vatten borta.
Men det vet jag inte om jag orkar med just nu.
Så vill någon lägga ett bud på mitt bygge så är ni välkommen.
Byggkostnaden var ca 700 kr.

Kul med lite trimmning!
När du nu kört med din nya luftbox har du mappat den till det filtret oxå..?
Antar att du har Acramappen till kanske? men då borde den få för lite sås eftersom den mappen är gjord för Acra burk och orginal luftbox.
Har du någon bild på luftbox bygget?
 
någon som vet var ja kan mappa min hoj? hörde i skånes fagerhult med dom kunde inte. och där ja köpte hojjen e lite för långt att köra.

Jonte i Löddeköpinge är KTM försäljare.
Dit kan du säkert ta dej från Ängelholm på hojen,det tar dem bara några minuter att göra.
Men du bör nog boka tid iallafall.
 
Jonte i Löddeköpinge är KTM försäljare.
Dit kan du säkert ta dej från Ängelholm på hojen,det tar dem bara några minuter att göra.
Men du bör nog boka tid iallafall.

okey ja de e ju en precis lagom åktur. e du där nerifrån? jajag kan tänka mig att de går rätt snabbt att mappa om den.
 
Kul med lite trimmning!
När du nu kört med din nya luftbox har du mappat den till det filtret oxå..?
Antar att du har Acramappen till kanske? men då borde den få för lite sås eftersom den mappen är gjord för Acra burk och orginal luftbox.
Har du någon bild på luftbox bygget?

Just nu så är det acramappen. Men om jag ska behålla insuget så kommer den att mappas med Tuneboy.
Kolla tidigare i tråden så ser du bild :tummenupp
 
Har lagt mina första mil på 690 idag:) (5 mil)
Jäklar va hård sadeln var...finns det någon mjukare att köpa (har haft 660 förut men den här var hårdare)
http://corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml
någon som har en sån...

Vilka kablar ska man klippa och isolera för att ta bort strypningen 1 å 2 ans vxl fanns 3st och man ska tydligen klippa 2 av dem.
(har hittat svaret man ska koppla bort grå & gul/brun)

Angående att ha Acramapp och öppnad luftburk tillsammans med orginalljudämparen funkar inte.... då kommer katalysatorn garanterat att brinna upp eftersom mappningen tar bort något som har med katten att göra.
 
Last edited:
Det är ju inte direkt ngn komfort sadel som sitter på... :D
Men man vänjer sig rätt fort, blev ca 10 mil förra helgen & det kändes kan jag lova, fast förra sommaren körde jag flera ggr över 30 mil/dag utan större bekymmer så det är bara att nöta på... :)
 
Den här är porr!

Hm jag vad ska man säga,denna smällter man verkligen för.
Man kan väl bara smått ångra sig att man inte vänta lite med sitt köp och kluvenheten om man skulle ha smc eller enduro men men som vanligt kommer jag väl gnälla,ångra,vara kluven men samtidigt nöjd som jag är med min smc :hihi

Här får du två bitar av kakan och snuskigt snygg är den ovan på allt.

KTM 690 Enduro-R med motardfälgar :tummenupp
 

Bifogat

  • 690 Enduro R.jpg
    690 Enduro R.jpg
    125.8 KB · Visningar: 239
Last edited:
Hm jag vad ska man säga,denna smällter man verkligen för.
Man kan väl bara smått ångra sig att man inte vänta lite med sitt köp och kluvenheten om man skulle ha smc eller enduro men men som vanligt kommer jag väl gnälla,ångra,vara kluven men samtidigt nöjd som jag är med min smc :hihi

Här får du två bitar av kakan och snuskigt snygg är den ovan på allt.

KTM 690 Enduro-R med motardfälgar :tummenupp

Precis så ska min bli en dag!
Vet du om det är smc fälgar ditsatta på hojen?
Vet inte vad det kostade?
 
Ang. Cobin-sadel. Är oxå sugen på en sån, ringde Åf i Sverige.
Lev-tid ca 5 veckor, kostar ca 4500 SEK, surt sa räven.
 
Precis så ska min bli en dag!
Vet du om det är smc fälgar ditsatta på hojen?
Vet inte vad det kostade?

Tyvärr vet jag int om det är org smc fälgar samt pris,har PM:at killen men får se om jag får nåt svar då han varit aktiv men ej tagit sig mödan att besvara än.

Japp det blev ruskigt snyggt iallafall på en 690 Enduro-R.

Ang. Cobin-sadel. Är oxå sugen på en sån, ringde Åf i Sverige.
Lev-tid ca 5 veckor, kostar ca 4500 SEK, surt sa räven.

Några fler resultat än från bänkningarna och justeringarna med tuneboy ?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top