KTM 690 enduro

Ja priset är helt klart tilltalande. Åkte 625:a häromåret och funderar nu mycket starkt på att komplettera stallet med en 690. Verkar vara en riktigt nice maskin. Ska även ha motardfälgar till den isf. Nån som har koll på hjulaxlarna på denna?

Ja priset är helt klart tilltalande. Åkte 625:a häromåret och funderar nu mycket starkt på att komplettera stallet med en 690. Verkar vara en riktigt nice maskin. Ska även ha motardfälgar till den isf. Nån som har koll på hjulaxlarna på denna?

Bara en gissning men borde inte Husa fälgarna ev passa som också kör radialbroms?

Det borde ju rimligen bara vara att ta hjulen från en 690SMC antar jag. Köper du hojen ny lär du kunna få bra pris på hjulen vid samma tillfälle.
Är det samma hjul som tidigare finns det ju en uppsjö på beggatmarknaden.

Bara en gissning men borde inte Husa fälgarna ev passa som också kör radialbroms?

Vad har axlarna med att göra hur bromsen sitter monterad :va
690Enduro har inte radialbromsar...

Last edited:
Vad har axlarna med att göra hur bromsen sitter monterad :va
690Enduro har inte radialbromsar...

Vet ej men det var därför jag körde en gissning. Vet ej hur oket sitter i förhållande till navet/skivan på den vanliga & radialoket? Det sägs ju att man inte kan sätta dit motardfälgar ifrån en XT660X på en XT660R. Därav gissningen. Eftersom SXC tidigare har kört med den smalare axeln än gamla SMC så vet jag inte om de använder sig av samma axlar på 2008 SMC & Enduro??

Observera att det är olika gafflar på Enduro o SMCn. SMC har "gatgaffel" med axel i linje med benen. Vet dock inte om axlarna skiljer, KTM brukar ju vara bra på att det mesta passar det mesta...

SMC
Front suspension WP USD Ø 48 mm (1.89")

Enduro

De har samma gafflar "dock annan settings" dock verkar som om Enduron kör med smal axel men har inte sett större bilder än de på KTM,s sida!

Enduro
8an3pdf.gif

SMC
6t01gyx.jpg

Last edited:
SMC

Enduro

De har samma gafflar "dock annan settings" dock verkar som om Enduron kör med smal axel men har inte sett större bilder än de på KTM,s sida!

David slog huvvet på den berömda. Understa biten på gaffeln, gaffelinnerbensunderdelen, är inte ens nära att vara samma...
Man får nog forska lite till för att se vad som går att göra.

Åååååh jag är kär!

Har inte sett den IRL men var är bensinlocket, sitter den på sidan som på BMW eller?

Bensinlocket sitter direkt bakom sadeln. Ser rätt smidigt ut faktiskt. Bara man inte spiller soppa på ljuddämparen (iofs kanske de inte blir så varma när de är sådär stora) :).

Bensinlocket sitter direkt bakom sadeln. Ser rätt smidigt ut faktiskt. Bara man inte spiller soppa på ljuddämparen (iofs kanske de inte blir så varma när de är sådär stora) :).

Det kan jag lova att dom blir! Många många skrymslen avgaserna ska igenom o kat dessutom. Mina orgdämpare på SE kan smälta sten:D

Ja som ni säger och visat så fina bilder på så stämmer inte gaffelunderdelen speciellt bra. Ska dock försöka pruta med ett kitt för ett vettigt pris.. det bör väl finnas något som passar. Annars kanske man köper en smc och försöker meka på offroadfälgar till vinteråkat!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025