Ktm 690 eller 390 Duke?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Eftersom jag blir tvungen att sälja min lilla älskling då den inte går in som mellan hoj även om jag skulle strypa den (78 kw) så har jag ju såklart börjat titta på andra hojar och fått upp ögonen för ktm 690 duke men såg också nu att dem har kommit med nya 390 :tungan

Vilken skulle ni välja och varför? Om man kör på 390 behöver väl inte den mappas om medans 690 behöver det?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
390n ser ju jävla fin ut, sån kan jag tänka mig.
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige

Då jag inte sett någon utav dem framför ögonen kan jag inte säga något om skillnaden i storlek. Men 690 väger väl typ bara ett kg mer än 390? Iallafall vad det stod i tidningen "livet med mc" som jag fick hem häromveckan! Då låg 690 på 150 och 390 på 149... Hur som så är det en ordentlig skillnad mot min z750 som ligger på ca 230 kg tankad...
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige

390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

Jag skulle valt 390 så slipper man köra runt med en drevning gjord för 1.5x mer effekt och 10kg mindre gör hojen nästan till en motard, även tanken rymmer ungefär som en motard; 11L. Mindre och snålare motor borde räckvidden bli motsvarande 690 med sin 14L tank.

Köper du en 690 duke kan du även köra upp med hojen.

Då jag inte sett någon utav dem framför ögonen kan jag inte säga något om skillnaden i storlek. Men 690 väger väl typ bara ett kg mer än 390? Iallafall vad det stod i tidningen "livet med mc" som jag fick hem häromveckan! Då låg 690 på 150 och 390 på 149... Hur som så är det en ordentlig skillnad mot min z750 som ligger på ca 230 kg tankad...

690, 150kg otankad
390, 149kg tankad
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!

http://www.ktm.com/news-events/news...on-concerning-a2-capability.html#.UVnJmBxHCYU

Duke 390 på 0.21kw/kg tankad.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Skulle tagit 390, mycket billigare att äga. Hade planer på att köpa en sån för den måste va för jävla kul, men så blev det inte.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Dukee 390 kan inte användas vid uppkörning för A2, minst 395 cm² cylindervolym krävs. Duke 390 har bara 375 cm².
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Självklart när man hittar en någorlunda härlig cykel så är det självklart en neråt backe i varje moment, 390 verkar ju skitkul men självklart ska den istället inte gå att användas på en uppkörning :-( varför kan ingenting bara flyta på lite lätt o fint!
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Uppkörningen gör du förhoppningsvis bara en gång för A2. KTM 390 borde köras bra många gånger än så.
Planera inte ditt hoj val för en körning, utan för de resterande. Det går alltid att hyra alt köra upp vi körskola.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Kör upp på skolans A2-hoj och köp en Duke 390.
Vad jag har läst så ska den vara fantastiskt trevlig. :tummenupp
 

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Tänkte bara att det kunde vara skönt när man ändå lärt känna en cykel för att sen köra upp på den med! Är väl lite nojjig bara för jag kugga förra gången :( men men ska ta mig en titt på både 690 och 390 :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
I slutet av maj kommer 390´n till svenska återförsäljarna.
 

Bifogat

  • 2013-KTM-390-Duke_001[1].jpg
    2013-KTM-390-Duke_001[1].jpg
    254.2 KB · Visningar: 339
  • 2013-KTM-390-Duke-05.jpg
    2013-KTM-390-Duke-05.jpg
    239.1 KB · Visningar: 204
  • 2013-KTM-Duke-390-3.jpg
    2013-KTM-Duke-390-3.jpg
    196.8 KB · Visningar: 1,447
  • KTM_390_Duke_review_price_1.jpg
    KTM_390_Duke_review_price_1.jpg
    112.5 KB · Visningar: 181
  • ktm-duke-390-eicma2013-2653.jpg
    ktm-duke-390-eicma2013-2653.jpg
    244.4 KB · Visningar: 267
  • ktm-duke-390-eicma2013-2655.jpg
    ktm-duke-390-eicma2013-2655.jpg
    241.2 KB · Visningar: 201
  • ktm_duke_390_01.jpg
    ktm_duke_390_01.jpg
    180.3 KB · Visningar: 1,233

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Köp 390!
På mässan prata dom om att sätta vikter i passagerarpinnarna för att få upp vikten lite :fniss
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ifall du tänker köra den strypt så köp 390.
Om inte så är det ju 690 som gäller!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top