Ktm 690 eller 390 Duke?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Ort
Tärnsjö
Hoj
-
Eftersom jag blir tvungen att sälja min lilla älskling då den inte går in som mellan hoj även om jag skulle strypa den (78 kw) så har jag ju såklart börjat titta på andra hojar och fått upp ögonen för ktm 690 duke men såg också nu att dem har kommit med nya 390 :tungan

Vilken skulle ni välja och varför? Om man kör på 390 behöver väl inte den mappas om medans 690 behöver det?
 
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige
 
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige

Då jag inte sett någon utav dem framför ögonen kan jag inte säga något om skillnaden i storlek. Men 690 väger väl typ bara ett kg mer än 390? Iallafall vad det stod i tidningen "livet med mc" som jag fick hem häromveckan! Då låg 690 på 150 och 390 på 149... Hur som så är det en ordentlig skillnad mot min z750 som ligger på ca 230 kg tankad...
 
Helt klart en 390, klarar precis gränsen för att få köras på A2 kort och är mycket mindre och lättare än 690'n. varför skulle man vilja ha en tyngre slöare (efter strypningen) och dyrare hoj? Hade själv gärna haft en 390 trots att jag har obegränsat kort, ser riktigt skoj ut och ska defenitivt testa en när de kommit till sverige

390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

Jag skulle valt 390 så slipper man köra runt med en drevning gjord för 1.5x mer effekt och 10kg mindre gör hojen nästan till en motard, även tanken rymmer ungefär som en motard; 11L. Mindre och snålare motor borde räckvidden bli motsvarande 690 med sin 14L tank.

Köper du en 690 duke kan du även köra upp med hojen.

Då jag inte sett någon utav dem framför ögonen kan jag inte säga något om skillnaden i storlek. Men 690 väger väl typ bara ett kg mer än 390? Iallafall vad det stod i tidningen "livet med mc" som jag fick hem häromveckan! Då låg 690 på 150 och 390 på 149... Hur som så är det en ordentlig skillnad mot min z750 som ligger på ca 230 kg tankad...

690, 150kg otankad
390, 149kg tankad
 
Last edited:
390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!
 
390n behövs strypas/mappas ner till 0.2kw/kg, den är för lätt; strypas ner med 1-3kw.

BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!
 
BS, 390 är gjord specifikt för nya europeiska A2 kortet och ligger på exact 0.2kw/Kg (tror den är 32kW typ?). Hade ju varit ytterst korkat att utveckla en helt ny hoj specifikt för en ny körkortsklass och sen inte klara kraven för den :va Angående storleken är det stor skillnad när man står brevid dem, 390 är mer råtrimmad moped än MC, måste vara skitkul med 44hk i en moppe!

http://www.ktm.com/news-events/news...on-concerning-a2-capability.html#.UVnJmBxHCYU

Duke 390 på 0.21kw/kg tankad.
 
Skulle tagit 390, mycket billigare att äga. Hade planer på att köpa en sån för den måste va för jävla kul, men så blev det inte.
 
Dukee 390 kan inte användas vid uppkörning för A2, minst 395 cm² cylindervolym krävs. Duke 390 har bara 375 cm².
 
Självklart när man hittar en någorlunda härlig cykel så är det självklart en neråt backe i varje moment, 390 verkar ju skitkul men självklart ska den istället inte gå att användas på en uppkörning :-( varför kan ingenting bara flyta på lite lätt o fint!
 
Uppkörningen gör du förhoppningsvis bara en gång för A2. KTM 390 borde köras bra många gånger än så.
Planera inte ditt hoj val för en körning, utan för de resterande. Det går alltid att hyra alt köra upp vi körskola.
 
Kör upp på skolans A2-hoj och köp en Duke 390.
Vad jag har läst så ska den vara fantastiskt trevlig. :tummenupp
 
Tänkte bara att det kunde vara skönt när man ändå lärt känna en cykel för att sen köra upp på den med! Är väl lite nojjig bara för jag kugga förra gången :( men men ska ta mig en titt på både 690 och 390 :)
 
I slutet av maj kommer 390´n till svenska återförsäljarna.
 

Bifogat

  • 2013-KTM-390-Duke_001[1].jpg
    2013-KTM-390-Duke_001[1].jpg
    254.2 KB · Visningar: 339
  • 2013-KTM-390-Duke-05.jpg
    2013-KTM-390-Duke-05.jpg
    239.1 KB · Visningar: 204
  • 2013-KTM-Duke-390-3.jpg
    2013-KTM-Duke-390-3.jpg
    196.8 KB · Visningar: 1,447
  • KTM_390_Duke_review_price_1.jpg
    KTM_390_Duke_review_price_1.jpg
    112.5 KB · Visningar: 181
  • ktm-duke-390-eicma2013-2653.jpg
    ktm-duke-390-eicma2013-2653.jpg
    244.4 KB · Visningar: 267
  • ktm-duke-390-eicma2013-2655.jpg
    ktm-duke-390-eicma2013-2655.jpg
    241.2 KB · Visningar: 201
  • ktm_duke_390_01.jpg
    ktm_duke_390_01.jpg
    180.3 KB · Visningar: 1,233
Köp 390!
På mässan prata dom om att sätta vikter i passagerarpinnarna för att få upp vikten lite :fniss
 
Ifall du tänker köra den strypt så köp 390.
Om inte så är det ju 690 som gäller!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top