Ktm 690, dör intermittent

Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Hej

Har googlat som en galning för att hitta någon logik i mitt problem.

Hojen min (ktm 690 smc -09) dör efter ca 10 minuters körning. Den börjar blöddra och hacka för att dö på helt efter 10 sekunders blödder.
Försöker jag starta direkt efter så är tvärdöd.

MEN om jag väntar några minuter så hoppar den igång igen, väntar jag 1 minut så kommer jag bara några meter. Väntar jag 5 minuter så kommer jag några hundra meter.
Väntar jag tills den är helt kall så går den kanske 5-10 minuter igen.

När den går så funkar den klockrent, inte hittat någon powercommander så enda modifikationen är ett slip on.

Enda jag prövat än så länge är nytt stift plus tändhatt

Hjälp någon
 
Prova att köra (försiktigt) med tanklocket öppet.
 
När varvtalsregulatorn går in och klipper är tanken att man skall växla upp...:banana

Ärligt: det låter precis som just igensatt tankventilation, enligt iceice här ovan.

Annars uppslag: tidiga 690 påstods kunna uppvisa läskigheter i motorstyrning som fortsatt gaspådrag efter avslag. Vad jag minns kunde inget duplicerbart fel påvisas och ingen servicebullentin gick ut.
Är det inte vacuum i tanken så kanske det bor Gremlins i styrboxen...?
 
Som redan nämnts så öppna tanklock när den dör. Men om de inte är det skulle jag kolla gnistan när den är död. Om de inte är gnista skulle jag misstänka statorn.
Och nästa misstänkta bov är bränslepumpen för de är ju ökända för att lägga av på dem.
 
Framstår ju som klassiska symptom på defekt bränslepump. Funkar igen efter att ha svalnat.
 
Min förra 690 betedde sig likadant. Gick att köra en bit med den men sen började den misstända och fi lampan blinkade felkoder på diverse givare och hojen dog. När den var varm och hade börjat strula så gick den ibland några meter men oftast så ville den inte starta.
Det visade sig att när laddningregulatorn blev varm så skenade spänningen och den gick upp till ca 18v har jag för mig. Hade hojen stått någon timma så laddade den precis som den skall.
Så kolla laddningen när hojen strular.
 
Uppdatering: Jag plockade loss pumpen och fann 3 saker.
1 litet veck på bränsleslangen,
2 clipset som håller silen på pumpen var defekt och silen hängde löst.
3 filtret var ganska smutsigt.

Åtgärdade alla 3 och montera ihop igen, har provkört 10 mil idag och problemet verkar borta!
 
Uppdatering: Jag plockade loss pumpen och fann 3 saker.
1 litet veck på bränsleslangen,
2 clipset som håller silen på pumpen var defekt och silen hängde löst.
3 filtret var ganska smutsigt.

Åtgärdade alla 3 och montera ihop igen, har provkört 10 mil idag och problemet verkar borta!
Kudos för att du postade lösningen! :tummenupp
 
Dessa hojar har en benägenhet att bara dö emellanåt tyvärr, särskilt när man har kopplingen inne. Det är ett kännt fabriksfel på dessa hojar. En del hävdar att mappning hjälper men det kostar oxå en del.

Jag har oxå läst spaltmeter om detta och det finns nästan lika många lösningar som skribenter. Byt bränslepump så fort du får lite tid över och gärna bensinfiltret oxå. Min klarade inte av värmen förra sommaren och gick helt knas när den stått i solen några timmar, jag har en -08. När jag ändå höll på så rengjorde jag en massa kontakter, rengjorde spridaren, kollade över jordkontakten framför batteri, bytt tändstift, bytt kylvätska mm. Nu funkar den bättre.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top