KTM 690 smc - mappa om?

pontuskk

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2023
Hoj
Ktm 690 smc -09
Tjenare.

Köpte en ktm 690 smc 2009 tidigare i somras.
Och den kom med a2 strypning, har hittat kvittot för strypningen och den visar att den är stypt i Data fabriksmapp.

Han jag köpte den av trodde strypningen var borta men jag tvivlar på det. Har kört 450 4t å flera andra olika och känner att den är lite vassare än en 250 4t. Den har även akraprovic helsystem.
Den borde väl orka bakhjulsåka på 4,5 växeln?

Läste att den har en mapswitch under sadeln, om jag ändrar den kommer det bli någon skillnad eller är den helt låst pga a2 strypningen? Och isåfall är det bara åka in till en mc firma å be de ta bort den?

Lång text men hoppas på svar :D

/ Pontus
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eftersom den är omreggad som A2 så är det väldigt sannolikt att ingen map är ostrypt. Jag har själv inte ägt någon men förstått att originalmappen är sådär och att det finns gott om andra mappar som upplevs som bättre. Bara att mappa om och bli gladare.

p.s
Som helt talanglös på bakhjul har jag insett att det mesta går att wheela med, med 99% sitter hos föraren :)
 

pontuskk

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2023
Hoj
Ktm 690 smc -09
Eftersom den är omreggad som A2 så är det väldigt sannolikt att ingen map är ostrypt. Jag har själv inte ägt någon men förstått att originalmappen är sådär och att det finns gott om andra mappar som upplevs som bättre. Bara att mappa om och bli gladare.

p.s
Som helt talanglös på bakhjul har jag insett att det mesta går att wheela med, med 99% sitter hos föraren

Eftersom den är omreggad som A2 så är det väldigt sannolikt att ingen map är ostrypt. Jag har själv inte ägt någon men förstått att originalmappen är sådär och att det finns gott om andra mappar som upplevs som bättre. Bara att mappa om och bli gladare.

p.s
Som helt talanglös på bakhjul har jag insett att det mesta går att wheela med, med 99% sitter hos föraren :)
Okej tackar!
Haha jo så kan det vara menar bara att på cross så är det lättare = inbillar mig att den var starkare, därav lättare å wheela. Detta är min första supermotard som sagt, vet inte hur en ostrypt ska gå
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går inte upp på 4-5an om den är drevad för 180-190 i fart som de brukar va org. Upp till 3an på gaspådrag och lite ryck utan koppling är normalt men 4an kräver ovanlig bra teknik utan koppling och de är fördel om man väger 110+. Med öppet avgas typ acra och en mapp för det gör susten de blir bet lättare att få upp på lägre varv, de kan ge 10hk på 5500-6500varv men inte mer än 2-4 hk på fulla varv 8000v
 

pontuskk

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2023
Hoj
Ktm 690 smc -09
De går inte upp på 4-5an om den är drevad för 180-190 i fart som de brukar va org. Upp till 3an på gaspådrag och lite ryck utan koppling är normalt men 4an kräver ovanlig bra teknik utan koppling och de är fördel om man väger 110+. Med öppet avgas typ acra och en mapp för det gör susten de blir bet lättare att få upp på lägre varv, de kan ge 10hk på 5500-6500varv men inte mer än 2-4 hk på fulla varv 8000v
Börjat lära mig på 4an nu iaf:) lite ovant att de går så snabbt när jag bara busat på motorcross innan. Ska nog köpa egen power commander och mappa om.
Det blir nog köpa ett nytt bakdrev med 2 kuggar mindre också.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Börjat lära mig på 4an nu iaf:) lite ovant att de går så snabbt när jag bara busat på motorcross innan. Ska nog köpa egen power commander och mappa om.
Det blir nog köpa ett nytt bakdrev med 2 kuggar mindre också.

Till en 09a tror jag de finns Tuneecu som tidigare va gratis program nu är jag osäker på om de är gratis? Jag har de programmet och en kabel som man måste köpa som passar mellan dator och ecu,. De programmet är lika bra och enkelt som Powercommander man kan ställa både tändning och bränsle och en massa mer. På tuneecu sidan samt forum finns olika mappar som passar bra till olika trimutrförande. Ska man mappa själv ute i fält måste man ha bra kunnande och bredbandslambdamätare.
Kolla in länk här och du kan se på youtube hur man går tillväga och sök även på kabel tunecu till ktm 690 för de brukar säljas nya för runt 300-600kr.
 

pontuskk

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2023
Hoj
Ktm 690 smc -09
Till en 09a tror jag de finns Tuneecu som tidigare va gratis program nu är jag osäker på om de är gratis? Jag har de programmet och en kabel som man måste köpa som passar mellan dator och ecu,. De programmet är lika bra och enkelt som Powercommander man kan ställa både tändning och bränsle och en massa mer. På tuneecu sidan samt forum finns olika mappar som passar bra till olika trimutrförande. Ska man mappa själv ute i fält måste man ha bra kunnande och bredbandslambdamätare.
Kolla in länk här och du kan se på youtube hur man går tillväga och sök även på kabel tunecu till ktm 690 för de brukar säljas nya för runt 300-600kr.
Jaså, ska kika upp detta :) ?
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Hej, Jag har en kabel som funkar till 690 upp till 2013 med tuneecu..
Hade en 2014, och tänkte jag skulle lära mig hur mappningen fungerade, tänkte också läsa av felkoder eftersom jag hade ABS-fel.
Tyvärr är 2014 och uppåt spärrade, fick jag veta efter köp - så kabeln gick inte att använda.
Vill du köpa den så skicka ett pm..
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top