Ktm 660

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tjena, jag har ett jävligt irriterande problem och undrar om fler har samma problem.
Det är så att det gnisslar om min hoj när jag sätter mig på den och gungar liksom, jag antar att det kommer från bakfjädringen och undrar om det finns nåt botemedel?

Mvh Martin

Josefsson skrev:
Tjena, jag har ett jävligt irriterande problem och undrar om fler har samma problem.
Det är så att det gnisslar om min hoj när jag sätter mig på den och gungar liksom, jag antar att det kommer från bakfjädringen och undrar om det finns nåt botemedel?

Mvh Martin

Skulle satsa på att riva ner svinglänkage och svinglager och fetta in dem då dessa oftast endast sätts ihop med 556 från fabrik och detta gör att de går sönder på nolltid om de används för skogsåka etc.

Gnisslet kommer nog från övre stötdämparfästet då det troligen är en gummibussning. Smörj med kopparfett eller liknande

svinglänkage och svinglager, smörjer man dem med nippeln som sitter längst ner på dämparn eller?

Du har en smörjnippel i länkaget. Har du inte använt den tidigare är det nog hög tid nu.

Annars kan fjädern ligga lite å skava oxå mot själva stötdämparkroppen, jag vred lite på den (utan att spänna) så slutade det för mig.

Hade samma problem med crossen, köpte ett kit med lager och packningar för 1000kr. Tror det var en bussning som torkat, och börjat gnissla. Riv isär och se om du måste byta nåt, annars fetta in allting och testa. Lagerfett funkar nog bra, kanske inte om du ska smörja med nippeln :)

Josefsson skrev:
finns det nåt rekomenderat fett man ska använda till nippeln m.m??

Skaffa en fettspruta samt en tub med nåt rött lagerfett. Se upp för speciella lagerfetter med molybdensulfid (grafitaktig färg) som kan slita extra på lagren.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back