Ktm 660

Rullhållaren till lagret på utgående axeln är det den du skadat så är du kokt.....

Lagret byts från insidan och du har typ 2kkr i delar och det dubbla i arbetskostnad.

Bild innan vi dömer ut det
 
ÜberHeinz: Men på din bild är ju ringen kvar väl? (den mörkbruna i ytterkanten) "du hade bara skrapat lite på den"

Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
Men vad kan vara bra att göra medans man ändå ska serva den? kamaxelkedja kanske? den har gått 1800mil
Vilka specialverktyg är nödvändigt inför detta tro?
Alla svar är hjärtligt välkommna :Bugar
 
Last edited:
Rullhållaren till lagret på utgående axeln är det den du skadat så är du kokt.....

Lagret byts från insidan och du har typ 2kkr i delar och det dubbla i arbetskostnad.

Bild innan vi dömer ut det

Vad är det som kostar så mkt i delar, är väl bara o byta rullhållaren till lagret. Kan väl inte kosta mer än 2kr men sen att dela motorn o montera skiten kan ja förstå att de kostar:gråta

Här är bild på eländet.

Hur fan kan va så korkad att försöka ta bort ringen...:huvet

Vad ska jag ta mig till:confused:

20120315_175602.jpg
 
Det är bara att byta lagret! Välkommen till jag måste riva motor gänget :död
Men man lär sig av sina misstag.
Lagret kostar väl 500 på lelles, sen behöver du packningar osv
 
Det är bara att byta lagret! Välkommen till jag måste riva motor gänget :död
Men man lär sig av sina misstag.
Lagret kostar väl 500 på lelles, sen behöver du packningar osv

River du motorn själv eller lämnar du in? Jag vill inte ge mig på det då jag redan gjort bort mig totalt:(

Du känner annars ingen duktig som göra det? Trött på att allt kostar så mycket pengar men de är väl sanningen är man gör fel.
 
River du motorn själv eller lämnar du in? Jag vill inte ge mig på det då jag redan gjort bort mig totalt:(

Du känner annars ingen duktig som göra det? Trött på att allt kostar så mycket pengar men de är väl sanningen är man gör fel.

Jag lider med dig, men vafan det är bara materiel! Not the end of the world!
Jag kommer göra det själv, vanlig service med ventilcheck 4-5 tusen & då river dom inte ens motorn, jag tror det lär vara mer än 10-20tusen för mitt arbete hos en mc-mek.
Jag behöver bara veta vad som kan vara bra att byta ut vid isärplockningen och vilka specialverktyg som behövs.
Kan tyvär inte ge tips om nån bra/billig mek, men det tror jag dom andra här kan göra.
 
überheinz: Det lagret kommer du absolut behöva byta tyvärr. Packningar är det enda som kostar vid motor-delening om du bestämt inte vill lägga pengar på något annat.

MrC: Kamkedja brukar hålla bra på LC4 som jag förstått det. Vad som behövs bytas? Ja det är bara att gå igenom allt och kolla slitage medan du plockar isär motorn.

Det är inte så mycket speciallverktyg som behövs. En redig mutterknack gör att du kan få loss de bultar som sitter på veven(behövs annars ktm-s verktyg för att "hålla" i kopplingshub/svänghjul. Ett bra skjutmått är verkligen att rekommendera när du ska gå igenom prylarna. Jag skaffade mig även två stycken momentnycklar, en för 4-19nm och en för 20-100nm.

Om du ska byta ramlagrena blir det lite svårare. Inre lagerbanan sitter pressad på veven och där behövs det ktm's verktyg för att få bort dem, jag har det som behövs hemma om du behöver hjälp med det. Det är lite pillrigt att få in rätt axial-spel på veven när man bytt dessa men har man tålamod och är noga går det fint.

Vevlager är inget man byter hemma. Skruvade ur min vev och en verkstad bytte mina för 500:- + delar.

EDIT: Det finns en manual som beskriver noga hela proccessen att dela motorn. Heter LC4 Repair manual, googlade lite snabbt men hittade den inte. Har den själv så pm:a mail eller någon sida där jag kan ladda upp den om ni vill ha
 
Last edited:
Vad är det som kostar så mkt i delar, är väl bara o byta rullhållaren till lagret. Kan väl inte kosta mer än 2kr men sen att dela motorn o montera skiten kan ja förstå att de kostar:gråta

Här är bild på eländet.

Hur fan kan va så korkad att försöka ta bort ringen...:huvet

Vad ska jag ta mig till:confused:

View attachment 356396

Det där lagret är sopor......

Lagret kostar 500kr sedan har du topp,fot,block -packning samt några pboxar och omnitning av kamkedjan, mellan tummet och pekfringret 1500 i delar.

Kan du plocka ur motorn ur ramen själv? Jag kan kolla om pappa aka mannen som lärde mig allt jag kan om LC4 har tid.
 
ÜberHeinz: Men på din bild är ju ringen kvar väl? (den mörkbruna i ytterkanten) "du hade bara skrapat lite på den"

Ang mitt problem så kom en god vän över och konstaterade att jag har lagerknas på vevaxellagret eller kolvlagret...
Det blir att plocka isär skiten =)
Men vad kan vara bra att göra medans man ändå ska serva den? kamaxelkedja kanske? den har gått 1800mil
Vilka specialverktyg är nödvändigt inför detta tro?
Alla svar är hjärtligt välkommna :Bugar

Jag tycker du och din vän borde konsultera en sprängskiss och en bok om motorterminologi....

LC4 har ingen kolvlager, kolvbulten sitter i en bussning. Vanligast är att ramlager eller vevstakslagret ger upp. Kostar tyvärr en hel del att åtgärda och det är inte lämpligt för en nybörjare att skruva med. Detta då ramlagrens spel måste mätas upp noga vid återmontering annars rasar de direkt igen.

För själva demonteringen behöver du bara svänghjulsavdragaren. Skall du byta ramlager krävs specialverktyg och en hydrualpress samt indikatorklockor.
 
MrC: Kamkedja brukar hålla bra på LC4 som jag förstått det. Vad som behövs bytas? Ja det är bara att gå igenom allt och kolla slitage medan du plockar isär motorn.

Tack för info Mr Guru/Meckoholic :Bugar
Dina instruktioner är grymt lätt att tyda som jag fått nu & tidigare här (har lite skriv/läs svårigheter)
Manualen har jag fixat hem, samt sprängskisserna....
Men nu har jag plockat ut kopplingen igen pga det är en tredje person som tror problemet ligger där, jag sliter o rycker i allt o vips så håller jag i en del av stora kullagret ena sida View attachment 356440, så nu ska jag ragga upp ett nytt lager samt en avdragare.
Om det inte får missljudet att försvinna så blir det en motordelning, hyr gärna dina ktm tools då :banana

Återkommer om nån vecka med svar på hur det gick.
 
Last edited:
Jag tycker du och din vän borde konsultera en sprängskiss och en bok om motorterminologi....

LC4 har ingen kolvlager, kolvbulten sitter i en bussning. Vanligast är att ramlager eller vevstakslagret ger upp. Kostar tyvärr en hel del att åtgärda och det är inte lämpligt för en nybörjare att skruva med. Detta då ramlagrens spel måste mätas upp noga vid återmontering annars rasar de direkt igen.

För själva demonteringen behöver du bara svänghjulsavdragaren. Skall du byta ramlager krävs specialverktyg och en hydrualpress samt indikatorklockor.

Du har rätt, som Mecko sa, får en firma fixa svänghjulet, mätning av spelet har jag verktyg för.
Tack för info :krama
 
Tack för info Mr Guru/Meckoholic :Bugar
Dina instruktioner är grymt lätt att tyda som jag fått nu & tidigare här (har lite skriv/läs svårigheter)
Manualen har jag fixat hem, samt sprängskisserna....
Men nu har jag plockat ut kopplingen igen pga det är en tredje person som tror problemet ligger där, jag sliter o rycker i allt o vips så håller jag i en del av stora kullagret ena sida View attachment 356440, så nu ska jag ragga upp ett nytt lager samt en avdragare.
Om det inte får missljudet att försvinna så blir det en motordelning, hyr gärna dina ktm tools då :banana

Återkommer om nån vecka med svar på hur det gick.

Klart man delar med sig av sina erfarenheter :) Hur fan fick du loss den brickan?! :rofl Har för mig att den sitter på samma lager überheinz måste byta fast på "insidan". Kan minnas fel dock..

Du har rätt, som Mecko sa, får en firma fixa svänghjulet, mätning av spelet har jag verktyg för.
Tack för info :krama
Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.
 
Klart man delar med sig av sina erfarenheter :) Hur fan fick du loss den brickan?! :rofl Har för mig att den sitter på samma lager überheinz måste byta fast på "insidan". Kan minnas fel dock..


Svänghjulsavdragare kostar inte många kronor 212:- på ktmshop men jag har en sån hemma, tror det ska va samma storlek för 640/660 i alla fall.

Ahh får införskaffa mig en sån iallafall i framtiden =)
Det sitter på samma axel "tror" jag fast insidan som du säger, men den har haft ljusare tider.
Dock kostar lagret över 700kr, lite väl saftigt tycker jag :dummer
*håll tummarna* nu att det är den som orsakar oljudet :crash
 
Last edited:
Det där lagret är sopor......

Lagret kostar 500kr sedan har du topp,fot,block -packning samt några pboxar och omnitning av kamkedjan, mellan tummet och pekfringret 1500 i delar.

Kan du plocka ur motorn ur ramen själv? Jag kan kolla om pappa aka mannen som lärde mig allt jag kan om LC4 har tid.

Pratade med med Hammarströms Motor i Arlanda. Har servat min cykel där tidigare och varit nöjd. Men nu kommer den hårda domen.

2500:- för packningssatsen (allt till motorn, packningar, pboxar m.m.)
513:- För lagret och lagerhållaren
3000:- för arbetet om jag lämnar in hela cykeln
2000:- för arbetet om jag bara lämnar in motorn.

Boris JR: har inte tagit ur motor ur ram tidigare, antar att de tar tid och är pillrigt, vilket jag helst inte vill ge mig in på då jag redan har sabbat tillräckligt.
Vill helst bara få de fixat så smidigt som möjligt men jag vet inte hur. Känns jäkligt surt att betala 6k:(
 
Funkar biltemas lageravdragare till kopplingslagret?

Och vilket av de 3 lagren i kopplingen är det du menar? 31 29 eller 58533025000

05584320.gif
 
Pratade med med Hammarströms Motor i Arlanda. Har servat min cykel där tidigare och varit nöjd. Men nu kommer den hårda domen.

2500:- för packningssatsen (allt till motorn, packningar, pboxar m.m.)
513:- För lagret och lagerhållaren
3000:- för arbetet om jag lämnar in hela cykeln
2000:- för arbetet om jag bara lämnar in motorn.

Boris JR: har inte tagit ur motor ur ram tidigare, antar att de tar tid och är pillrigt, vilket jag helst inte vill ge mig in på då jag redan har sabbat tillräckligt.
Vill helst bara få de fixat så smidigt som möjligt men jag vet inte hur. Känns jäkligt surt att betala 6k:(

6kkr är ett absolut rimligt pris för att lämna in en hel mc och ha ett företag klyva motorn. De hade lika gärna kunnat ta 6kkr bara för arbetet....
 
6kkr är ett absolut rimligt pris för att lämna in en hel mc och ha ett företag klyva motorn. De hade lika gärna kunnat ta 6kkr bara för arbetet....

Har bokat tid där nu. Vill bara få allt fixat innan säsongen drar igång. Jag har i alla fall lärt mig att inte pilla på nått man inte vet:gnissla

Boris JR: Tävlar du nått nu eller kör du bara hobby?:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top