Ktm 660

58536010044 passar denna kam på 660 -05?
Hur kommer den ändra effekt kurvan?
Ändrar den bara kurvan eller kan jag räkna med mer hk också?
Med vänlig hälsning, B


Köpte den kammen på ebay iaf så hoppas den dyker upp i veckan.
Då skall de monteras bestyckas om och bänkas sedan.
 
På en 660 har du redan elakare kam än 640/625 så skillnaden blir inte lika stor.
 
Menar du att de är direkt onödigt?
Borde jag sattsat på MSP1? även att jag ej gör annat än kam byte?

Har slipon och öppen luftburk.


Har inga planer på helsystem då de kostar skjortan.

MVH B
 
Menar du att de är direkt onödigt?
Borde jag sattsat på MSP1? även att jag ej gör annat än kam byte?

Har slipon och öppen luftburk.


Har inga planer på helsystem då de kostar skjortan.

MVH B
Nej direkt onödigt är det väl inte men på en 640/625 är lyftet till Rally stort. I en 660 sitter där en mer varv-villig kam som ger gott om effekt, en Rallykam där kommer att ge mer i botten/mellan men minska varv-villigheten något så högre maxeffekt får du inte.

Blir du inte nöjd så plocka ur kammen och sälj den vidare, brukar vara gott drag efter Rallykammar...
 
Nej direkt onödigt är det väl inte men på en 640/625 är lyftet till Rally stort. I en 660 sitter där en mer varv-villig kam som ger gott om effekt, en Rallykam där kommer att ge mer i botten/mellan men minska varv-villigheten något så högre maxeffekt får du inte.

Blir du inte nöjd så plocka ur kammen och sälj den vidare, brukar vara gott drag efter Rallykammar...


Jag vill ju gärna ha mera botten då jag inte är super förtjust i att ligga på höga varv..

Borde jag sattsat på MSP1? även att jag ej gör annat än kam byte?

Finns de någon kam som ger mera över hela registret?
 
Jag vill ju gärna ha mera botten då jag inte är super förtjust i att ligga på höga varv..

Borde jag sattsat på MSP1? även att jag ej gör annat än kam byte?

Finns de någon kam som ger mera över hela registret?

MSP1 är definitivt fel om du inte skall hålla på med helsystem,portning och höjt komp. MSP3 (Rally) är en utmärkt kam som ger gott om knuff men är ganska traktor i karaktären, därmed upplevs den som om den tappar stinget på högvarv jämfört med den mer varvbetonade 660 kammen.

Som jag sa innan så prova och gillar du det inte byt tillbaka och kräng den här. Finns gott om spekulanter.
 
Någon som hottat upp sin frambroms?

Har köpt corral loraine belägg men funderar på ny pump också.

Någon som vet vad för skillnad de är att köra radial pump?

Tips på ny pump?`

PS. Tack Boris för lika bra svar som vanligt! DS.
 
Tja, någon som väger 100+ och har bytt ut bakfjädern och ev fjädern i framgaffeln?

Antar att det inte är mycket till idé att hålla på och justera in en för mjuk fjäder utan man måste väl byta fjädern helt.

Antar att man bara byter själva fjäder inte hela stöddämparen?

Ni som har gjort detta, vad kostade det totalt och vilken leverantör köpte ni grejerna ifrån?

Om man måste byta insats o grejer i framgaffeln kanske de blir dyyyrt men det kanske inte är bara och justera dem hårdare (returen)

Tänkte ifall man bytte ut bakfjädern till en hårdare men behöll framgaffeln som den är fast man ställde returen bara.

experthjälp sökes :)
 
Tja, någon som väger 100+ och har bytt ut bakfjädern och ev fjädern i framgaffeln?

Antar att det inte är mycket till idé att hålla på och justera in en för mjuk fjäder utan man måste väl byta fjädern helt.

Antar att man bara byter själva fjäder inte hela stöddämparen?

Ni som har gjort detta, vad kostade det totalt och vilken leverantör köpte ni grejerna ifrån?

Om man måste byta insats o grejer i framgaffeln kanske de blir dyyyrt men det kanske inte är bara och justera dem hårdare (returen)

Tänkte ifall man bytte ut bakfjädern till en hårdare men behöll framgaffeln som den är fast man ställde returen bara.

experthjälp sökes :)

Fjädrar handlar man från USA www.slavensracing.com är mannen du skall prata med.

Du kommer troligen att behöva 0,48 N/mm fjädrar fram och en bakfjäder norr om 10N/mm. Med styvare fjädrar behöver du mer returdämpning.

Mitt recept är styvare fjädrar i gaffeln och en omshimsning till den spec som KTM använder på race660 motarden, går att göra själv hemma i garaget för några hundra i materialkostnad.

Bak blir det dyrare om man skall uppgradera då man måste skicka iväg dämparen till folk med specialverktyg.
 
Fjädrar handlar man från USA www.slavensracing.com är mannen du skall prata med.

Du kommer troligen att behöva 0,48 N/mm fjädrar fram och en bakfjäder norr om 10N/mm. Med styvare fjädrar behöver du mer returdämpning.

Mitt recept är styvare fjädrar i gaffeln och en omshimsning till den spec som KTM använder på race660 motarden, går att göra själv hemma i garaget för några hundra i materialkostnad.

Bak blir det dyrare om man skall uppgradera då man måste skicka iväg dämparen till folk med specialverktyg.


Väger själv man, och jag har köpt från slavens.

Tror med frakt för både fram och bak gick på under 2500:-

Mycket nöjd!
 
Väger själv man, och jag har köpt från slavens.

Tror med frakt för både fram och bak gick på under 2500:-

Mycket nöjd!

Bytte du ut bara fjädrarna i gaffeln och i bak eller eller även stötdämparen? Lämnade du in det eller gjorde du det själv?
Vad tycker du stora skillnaden är nu jämför med då du hade mjukare fjädrar?:)
 
Bytte bara fjädrar fram och bak inga andra mods.
Störtsra skillnaden....
Hmm... Slipper lowrider stuk?
Slår inte igenom efter långa wheelies.
Degar inte ihop sig i högfartskurvor.
Känns hårdare... Bättre känsla.

Böt själv, ca 3h jobb.
Använde biltemas fjäder spännande till bakdämparn.

:tummenupp
 
Bytte bara fjädrar fram och bak inga andra mods.
Störtsra skillnaden....
Hmm... Slipper lowrider stuk?
Slår inte igenom efter långa wheelies.
Degar inte ihop sig i högfartskurvor.
Känns hårdare... Bättre känsla.

Böt själv, ca 3h jobb.
Använde biltemas fjäder spännande till bakdämparn.

:tummenupp

Låter ju strålande:) Men skulle inte vilja ge mig på det när jag inte gjort något sådant tidigare:gnissla rädd..
Vad var jobbigast bytet fram i gaffeln eller bakfjädern? Undra vad de skulle kosta om man lämnade in de nånstans men då kanske de inte har fjädrar från slavens..

Men din beskrivning lät ju kanon, lite de man känner nu att den gör, lowrider hehe:yoparty
 
De var inte tekniskt svårt men lite pilligt.

Bak var sjukt lätt, bara komprimera fjädern ner med tallriken på med nya tillbaka med tallriken.

Fram så körde jag de lata sättet och lät gaffeln sitta kvar i kronan vilket så här i efter hand kanske inte var smartast.

Men fram var de lite pilligare än bak.

De var första gången jag böt fjädrar med.

Är ingen Guru, och mekar i ett cykelrum.

Fjädrar får du köpa själv från slavens i vilket fall som helst.

Ps. skiter de sig är de la bara lämna in de.

MVH B
 
De var inte tekniskt svårt men lite pilligt.

Bak var sjukt lätt, bara komprimera fjädern ner med tallriken på med nya tillbaka med tallriken.

Fram så körde jag de lata sättet och lät gaffeln sitta kvar i kronan vilket så här i efter hand kanske inte var smartast.

Men fram var de lite pilligare än bak.

De var första gången jag böt fjädrar med.

Är ingen Guru, och mekar i ett cykelrum.

Fjädrar får du köpa själv från slavens i vilket fall som helst.

Ps. skiter de sig är de la bara lämna in de.

MVH B

Tack blaa och Boris JR för bra svar:)

Får se hur jag gör, är inte så jättesugen på o pilla själv då ja e osäker. Är de lämpligt o byta olja och packboxarna i gaffeln när man ändå rotar där eller är de överkurs?

Skulle vilja vet va de skulle kosta på firma men de e väl dyyrt antar jag.

En annan fråga: Det läcker under ur kopplingskåpan undertill, har bytt packningen där tidigare men de vill fortfarande läcka. Är sidorna ojämna och trycker till packningen fel så de blir läckage eller va kan va fel. Skruvar åt med rätt moment och en packningen är ju typ förbrukad då den blir åtskruvad mer än en gång. Trött på att de läcker när den motorn får upp tryck och blir varm. tips?
 
Fjädrar handlar man från USA www.slavensracing.com är mannen du skall prata med.

Du kommer troligen att behöva 0,48 N/mm fjädrar fram och en bakfjäder norr om 10N/mm. Med styvare fjädrar behöver du mer returdämpning.

Mitt recept är styvare fjädrar i gaffeln och en omshimsning till den spec som KTM använder på race660 motarden, går att göra själv hemma i garaget för några hundra i materialkostnad.

Bak blir det dyrare om man skall uppgradera då man måste skicka iväg dämparen till folk med specialverktyg.


Frågade Slavensracing om vilka fjädrar jag skulle ha då jag väger närmare 110med utrustning. Han rekommenderade dessa

Forks – 5.4N/mm
Shock – 9.6kg/mm

Låter det rimligt Boris? :)

Han hade jäkla bra priser om man jämför med va dem ska ha här i kalla Sverige.
 
Frågade Slavensracing om vilka fjädrar jag skulle ha då jag väger närmare 110med utrustning. Han rekommenderade dessa

Forks – 5.4N/mm
Shock – 9.6kg/mm

Låter det rimligt Boris? :)

Han hade jäkla bra priser om man jämför med va dem ska ha här i kalla Sverige.

Jag skall börja ta betalt för mina tjänster......

Ja det är rimligt ev hade jag valt ett snäpp hårdare bak men det är skit samma, det är oavsett oändligt mycket bättre än original.
 
Jag skall börja ta betalt för mina tjänster......

Ja det är rimligt ev hade jag valt ett snäpp hårdare bak men det är skit samma, det är oavsett oändligt mycket bättre än original.

hehe ja din experthjälp är guldvärd:tummenupp

Frågade honom nu om han hade hårdare bakfjäder då jag inte beställt ännu.

Tack för råden:)
 
Jag skall börja ta betalt för mina tjänster......

Ja det är rimligt ev hade jag valt ett snäpp hårdare bak men det är skit samma, det är oavsett oändligt mycket bättre än original.

Jg köpte 8.4 på Jeffs inrådan... med samma vikt...
Menar du att jag borde satsa på lite hårdare ändå?

Fram rek han 5.2 så de är ju nära.

Men bak skill de ju ett par snäpp?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top