Ktm 660

Hur blir det med en 04 då som är reggad på 25 kw? den har ju över 0,16kw/kg pga den lägre vikten. Om man kör den med begränsat körkort bryr polisen sig om det eller?

Jag har mycket svårt att tro att de skulle bry sig eller ens kolla upp det men de kan ju "sätta dit dig". När jag hade begränsat blev jag stannad 3ggr av trafikpolis, 2ggr mcpolis. Jag körde då ostrypta hojjar men det var ingen som sa nåt någon gång. Sen tror jag det är större risk att de bryr sig om du kör en t.ex R1 än om du kommer på en 660.
 
Det är den ju enbart på papperet. Viktförhållandet "i verkligheten" är inte ok med A begränsad. Vilket gör den olaglig att framföra om man tar bort strypningarna, vilka är borttagna på alla 660.

aaa men det som står på pappret är lagen, och enligt pappret är den laglig att framföra på A (begränsad). Nu snackar jag om hans hoj, 660 06an.
 
Jag har mycket svårt att tro att de skulle bry sig eller ens kolla upp det men de kan ju "sätta dit dig". När jag hade begränsat blev jag stannad 3ggr av trafikpolis, 2ggr mcpolis. Jag körde då ostrypta hojjar men det var ingen som sa nåt någon gång. Sen tror jag det är större risk att de bryr sig om du kör en t.ex R1 än om du kommer på en 660.

okej förstår.. vad hade du för hoj då? var den reggad som tung eller som begränsad? dvs mer/mindre än 25kw
 
aaa men det som står på pappret är lagen, och enligt pappret är den laglig att framföra på A (begränsad). Nu snackar jag om hans hoj, 660 06an.

Nej, det som står i papperen är inte lagen. Lagen är effekten i motorn. Det är t.ex inte ok att strypa en R1a till 25kw och sedan ta ut strypningen även om det står kvar 25kw på papperet. Det är i princip samma sak som att ta bort strypningarna på en 660 så den blir fulleffekt.

Edit: Sen att det är typ omöjligt att åka fast för det är en annan fråga, men lagligt är det inte.

okej förstår.. vad hade du för hoj då? var den reggad som tung eller som begränsad? dvs mer/mindre än 25kw

De gångerna jag har blivit stoppad har jag haft Ktm duke och Honda Hornet 600. Någon gång på en fulleffekt 125a när jag var 16. Ingen av dom har varit strypta, inte på papperet heller och ingen har "klagat"
 
Last edited:
Nej, det som står i papperen är inte lagen. Lagen är effekten i motorn. Det är t.ex inte ok att strypa en R1a till 25kw och sedan ta ut strypningen även om det står kvar 25kw på papperet. Det är i princip samma sak som att ta bort strypningarna på en 660 så den blir fulleffekt.

Edit: Sen att det är typ omöjligt att åka fast för det är en annan fråga, men lagligt är det inte.

ja du har rätt när det gäller effekten i motorn och det är sant att den blir felreggad när man kör utan strypning. Det jag menade är att man behöver inte göra sig besväret att strypa och omregistrera 05an och uppåt. Den är färdig strypt på pappret så att förhållandet på effekten och vikten blir perfekt för den som kör på A (mellan). Så om han kommer rullandes på sin 06a och dom vill kolla upp hans hoj pga hans mellankort så kommer dom se att den är inom gränsen på 21 kW. Däremot om en med 660 03a kommer och skiter i att omregga den med strypning så kan han få lite större problem om han möter fel snut.
 
Last edited:
ja du har rätt när det gäller effekten i motorn och det är sant att den blir felreggad när man kör utan strypning. Det jag menade är att man behöver inte göra sig besväret att strypa och omregistrera 05an och uppåt. Den är färdig strypt på pappret så att förhållandet på effekten och vikten blir perfekt för den som kör på A (mellan). Så om han kommer rullandes på sin 06a och dom vill kolla upp hans hoj pga hans mellankort så kommer dom se att den är inom gränsen på 21 kW. Däremot om en med 660 03a kommer och skiter i att omregga den med strypning så kan han få lite större problem om han möter fel snut.

Då är vi på samma sida :). Däremot tror jag inte någon polis börjar räkna kw/kg när det gäller -04. De ser att den är under 25kw, det lär räcka, men visst finns alltid risken.
 
Däremot tror jag inte någon polis börjar räkna kw/kg när det gäller -04. De ser att den är under 25kw, det lär räcka, men visst finns alltid risken.


Tror nog att du har rätt i det.. men men är det någon som vet om man kan regga ner den med ett par kw? för kommer man ner till typ 21 kw så blir det först lägre än 0.16 kw/kg.
Nån som vet hur kan man bär sig åt? eller om det äns går?
 
Fyller på med frågan, "och hur mycket kommer det kosta att regga om den?" (vill nämligen veta)
 
Fyller på med frågan, "och hur mycket kommer det kosta att regga om den?" (vill nämligen veta)

För att slippa massa jobb så lägg några tusenlappar extra och köp en 05-. Det är iaf mitt tips. Annars är det nog som sagt safe att köra -04 ostrypt också.
 
Har ju redan köpt en 04 dock :P hade ingen riktig koll på det då, trodde bara att det va 25kw som gällde för begränsad.
Men men.. blir nog att köra ändå o hoppas på det bästa. :D
 
Har ju redan köpt en 04 dock :P hade ingen riktig koll på det då, trodde bara att det va 25kw som gällde för begränsad.
Men men.. blir nog att köra ändå o hoppas på det bästa. :D

Kör så det ryker, det är verkligen en toppenhoj du har köpt, har också haft en 04. Nu är jag dock på jakt efter en 05- pga att den är coolare (enligt mig) och jag vill kunna ha en :tuttar bakom. Annars hade jag lätt köpt en 04 igen då jag tror det är en roligare hoj. Får iaf den känslan men jag blir säkert nöjd med 05 också. Jag har 2 objekt som är intressanta nu och jag lär köpa en inom 1v. Men om det är någon till som vill sälja så får ni gärna skicka PM. Alltid bra med fler alternativ.
 
Funderar på att bygga om min till 05ans bak, funkar det med en bakram från 640-05?
 
Kör så det ryker, det är verkligen en toppenhoj du har köpt, har också haft en 04. Nu är jag dock på jakt efter en 05- pga att den är coolare (enligt mig) och jag vill kunna ha en :tuttar bakom. Annars hade jag lätt köpt en 04 igen då jag tror det är en roligare hoj. Får iaf den känslan men jag blir säkert nöjd med 05 också. Jag har 2 objekt som är intressanta nu och jag lär köpa en inom 1v. Men om det är någon till som vill sälja så får ni gärna skicka PM. Alltid bra med fler alternativ.

Tog kontakt med en KTM verkstad i Linköping angående det där med att man inte får skjutsa på 04'n.. han sa så att det är rätt enkelt att regga om den.. allt du behöver är extra fotpinnar monterade på ramen samt intyg från KTM att ramen tål vikten vilket han kunde fixa fram enkelt o gratis.
Har för mig att bilprovningen tog 2-300 för ändringen men inte riktigt säker.

Kan dock inte garantera detta då jag inte gjort det själv men enligt dom var det så pass enkelt.
 
Tog kontakt med en KTM verkstad i Linköping angående det där med att man inte får skjutsa på 04'n.. han sa så att det är rätt enkelt att regga om den.. allt du behöver är extra fotpinnar monterade på ramen samt intyg från KTM att ramen tål vikten vilket han kunde fixa fram enkelt o gratis.
Har för mig att bilprovningen tog 2-300 för ändringen men inte riktigt säker.

Kan dock inte garantera detta då jag inte gjort det själv men enligt dom var det så pass enkelt.

Åfan, jag tror dock inte bakramen håller speciellt bra. Väldigt tunn aluminiumram. Kan bli som på Duke II:orna. Den går helt enkelt av :), visserligen gick ramen på Duken alltid av för att det satt skruvar i den som försvagade ramen men iaf. Tror det är dumt att skjutsa med den ramen, men säger KTM annat så hoppas man dom vet.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top