Ktm 660

Okej jontes visste inte alls vad det handlade om, och va därmed inte intresserad av att fixa det, har du någon aning om vad det är för del som dom
bytar? Får väl ringa dom igen

Tyvärr så har jag ingen aning vad det är för del. Men ring och prata med ragnar på lelles. Han visste direkt vad jag pratade om. Ring först till Karlströms i sala men han ville att jag skulle riva ner skiten och kika själv... Hmm... Sen ringde jag lelles! Och vips, kopplingen är som ny igen!
 
Menar du skruven som sitter på vänster sida i bak på motorn sett bakifrån?
Det enda jag får fram av den skruven är att den har med kickaxeln att göra som är ett sorts stoppskruv!

Ursäkta men jag är kanske korkad men på vilket sätt kommer vevhusventilation in i det hela då vevhusslangen från toppen går in i ramen uppe vid styrhuvudet nästan och sen vidare genom ramen ner till luftburken!

Kanske bättre att ta en bild på det hela?

Hahaha, ja... Jag verkar ha berättat heelt galet... Det är ingen skruv... Det är ett skvallerhål som trycker ur sig lite olja. Jag tar bild och lägger upp när jag kommer hem...

Är det bara nån jävla packning som börjat ge upp väntar jag med rivningen.


:)
 
Då har jag bytt kamkedjesträckaren för att förhoppningsvis få bort klickoljudet på tomgång. Nu får jag istället inte igång eländet överhuvudtaget. Helt omöjlig att få igång. Kicken blir i princip helt stum och studsar nästan tillbaka när man gör den vanliga kickproceduren. Antar att ventilspelet nu behövs ses över pga att det blir mer tryck på kedjan pga att fjädern till sträckaren är ca 5-10 mm längre än den gamla. Vilket påverkar kammen med tillhörande autodekomp som sedan påverkar ventilerna för tidigt/sent eller :va Nattflum så in i helv....
Busaberg eller någon annan tekniskt begåvad får gärna bryta in och komma med något vettigt istället :)
 
Last edited:
Då har jag bytt kamkedjesträckaren för att förhoppningsvis få bort klickoljudet på tomgång. Nu får jag istället inte igång eländet överhuvudtaget. Helt omöjlig att få igång. Kicken blir i princip helt stum och studsar nästan tillbaka när man gör den vanliga kickproceduren. Antar att ventilspelet nu behövs ses över pga att det blir mer tryck på kedjan pga att fjädern till sträckaren är ca 5-10 mm längre än den gamla. Vilket påverkar kammen med tillhörande autodekomp som sedan påverkar ventilerna för tidigt/sent eller :va Nattflum så in i helv....
Busaberg eller någon annan tekniskt begåvad får gärna bryta in och komma med något vettigt istället :)

Det låter dyrt....

Hur gjorde du när du monterade den nya spännaren ?

Var den på första hacket(längst in),monterade du den "hel" eller lossade du spännskruven som håller fjädern och monterade plattan först ?
 
Oljefilter smc660-05 och tändstift

Hej köpte oljefilter och tändstift men undrar om jag fått fel.
Tändstift i KTM kartong NGK CR9EKB.
Bild på oljefilter.Går det använda ?
 

Bifogat

  • Oljefilter 1.jpg
    Oljefilter 1.jpg
    25.7 KB · Visningar: 97
Det låter dyrt....

Hur gjorde du när du monterade den nya spännaren ?

Var den på första hacket(längst in),monterade du den "hel" eller lossade du spännskruven som håller fjädern och monterade plattan först ?

Tog bort spännskruven först, tryckte in spännaren helt ,monterade plattan och sedan fjäder och skruv.. Hoppade ut en 2-3 hack som den var innan när jag belastade fjädern. Tycker det är skumt att det kan bli så fel pga det. Men om min novisa teori ovan stämmer ungefärligen så kanske..... Blir lite grubblerier här då man inte haft någon tid alls över att checka ventilspelet än.

Hej köpte oljefilter och tändstift men undrar om jag fått fel.
Tändstift i KTM kartong NGK CR9EKB.
Bild på oljefilter.Går det använda ?

Du ska ha NGK DCPR8E (Standard som sitter original) alt. DCPR8EVX Finns även dyrt iridium DCPR8EIX som jag personligen tror bara är onödigt.

Stiftet du fick verkar passa till SXF modellerna bl.a. Likaså om filtret. Antar att det ser lite annorlunda ut mot LC4:an. Så det är nog bara att byta och ge dem en utskällning :D
 
Last edited:
Oljefilter smc660-05 och tändstift

Tog bort spännskruven först, tryckte in spännaren helt ,monterade plattan och sedan fjäder och skruv.. Hoppade ut en 2-3 hack som den var innan när jag belastade fjädern. Tycker det är skumt att det kan bli så fel pga det. Men om min novisa teori ovan stämmer ungefärligen så kanske..... Blir lite grubblerier här då man inte haft någon tid alls över att checka ventilspelet än.



Du ska ha NGK DCPR8E (Standard som sitter original) alt. DCPR8EVX Finns även dyrt iridium DCPR8EIX som jag personligen tror bara är onödigt.

Stiftet du fick verkar passa till SXF modellerna bl.a. Likaså om filtret. Antar att det ser lite annorlunda ut mot LC4:an. Så det är nog bara att byta och ge dem en utskällning :D

Ok tackar så mycket.Får åka och byta i dag då 26 mil t.o.r bara!.Den ska igång nu så man får köra i helgen.:)
 
Ok tackar så mycket.Får åka och byta i dag då 26 mil t.o.r bara!.Den ska igång nu så man får köra i helgen.:)

Har du ingen bok att kika i? Är ju fler filter att byta. På min sitter det två. Men på 04-06 är det väl även ett "bil" filter i ramen med. Rätta mig om jag har fel.

58038005100 Långa

59038046100 Korta

?? Ramfilter
 
Last edited:
Snacka om adrenalinkick!

kör hem ifrån mariefred (gamla vägen, 70-väg) och vid en raka laddade jag på. Tittar ner på mäteren och ser att den visar 147 och sen när jag kommer över krönet... POLISBIL!!!!

Två poliser vinkar för fullt in mig mot kanten. Tänkte sakta in och kolla om de höll i laserpistolen. Om det hade varit så hade jag nog inte stannat. Men när jag kom nära såg jag att de höll i blåsmaskiner. Skakandes i hela kroppen langade jag fram kortet och blåste i maskinen.

När det var färdigt sa polisen lite finurligt: Den går rätt bra den här va? Svaret blev: Jodå, den går rätt fint :D
 
Oljefilter smc660-05 och tändstift

Har du ingen bok att kika i? Är ju fler filter att byta. På min sitter det två. Men på 04-06 är det väl även ett "bil" filter i ramen med. Rätta mig om jag har fel.

58038005100 Långa

59038046100 Korta

?? Ramfilter

Jag har bytt ramfiltret redan men det andra långa var fel samt stiftet.Men åkte ner för att köpa det rätta filtret men då var ktm butiken stängd (pingst) :huvet .Men jag tänkte, kollar med yamahacenter om dom kan ha, för dom hadde öppet.Dom hadde ett filter kvar och det var rätt :tummenupp.Så nu är det bara köra :yoparty
 
Otroligt myket rassel om min 660 -05???

någon som vet eller har erfarenhet om vad de kan vara som står fel.

jag va ute och körde ganska lugnt, stannade och tankade, startade hojjen... och då lät de utav bara fan. de liksom skramllar och rasslar högre än ljuddämparnas fina sång mer akra helsystem.
 
Har rivit av ventilkåpan och tagit ur kamen nu. Var lika bra att kolla om autodekompmekanismen fungerade som den skulle. Fjäderns längd var på minimum (7mm) enl servicemanualen så det är bara att byta. Förhoppningsvis får jag liv i grejerna efter lite tillsyn och ventiljustering :) Vad ska man ha för klet på o-ringarna till vattenpumpen när man monterar ihop. I manualen står det threebond men det är väl syndigt dyrt som tätningsmassan. Närmaste mack borde väl ha något som funkar lika bra? Till ventilkåpan tänkte jag lägga på ett tunnt lager med Loctite 574. Bör väl hålla bra eller?
 
Har rivit av ventilkåpan och tagit ur kamen nu. Var lika bra att kolla om autodekompmekanismen fungerade som den skulle. Fjäderns längd var på minimum (7mm) enl servicemanualen så det är bara att byta. Förhoppningsvis får jag liv i grejerna efter lite tillsyn och ventiljustering :) Vad ska man ha för klet på o-ringarna till vattenpumpen när man monterar ihop. I manualen står det threebond men det är väl syndigt dyrt som tätningsmassan. Närmaste mack borde väl ha något som funkar lika bra? Till ventilkåpan tänkte jag lägga på ett tunnt lager med Loctite 574. Bör väl hålla bra eller?


Jag skulle inte chansa utan kör med threebond även om tuben kostar ca 180:- men det är jäkligt bra + att det samlas inte en massa skit i filtrerna så du får byta filter + olja ett antal gånger innan det blir bra! Varning för Hermalite Blå även om du tar ett tunt lager så kommer det likt förbannad ner en massa skit nere i filtret iallafall! Glöm inte att byta de 5st kopparbrickorna. Har själv ett litet läckageproblem med ventilkåpan och det är inge roligt att ta bort den när det har börjat pinka lite väl mkt olja. Jo jag ska kolla så inte kåpan har spruckit eller nåt.

Värt att veta för ni som kanske inte visste det. Förstör du ventilkåpan på din hoj och ska köpa ev en ny så måste du köpa den kompl med topplocket också. Strax över 5000:- går kalaset på då!
 


Värt att veta för ni som kanske inte visste det. Förstör du ventilkåpan på din hoj och ska köpa ev en ny så måste du köpa den kompl med topplocket också. Strax över 5000:- går kalaset på då!

Säljs dom inte löst eller? Och det går ju alltid att svetsa den gammla kåpan.
 
Säljs dom inte löst eller? Och det går ju alltid att svetsa den gammla kåpan.


Jo jag trodde det också men slår du upp i sprängskisserna så är det kompl, dubbelkollade med två ktm handlare också! Visst går det att laga, får se vad som har hänt sen när jag river igen!
 
det är ju bara för att dom övre lagerhalvorna sitter i locket, man ska inte byta överfall då dessa är borrade ihop. Om du provar att svetsa så va riktigt noga med att mäta upp locket för minsta lilla så nyper det åt hårdare runt kammlagren och försvinner olje skiktet vet ju alla vad som händer.. Tyckte dock inte 5000 va så farligt dyrt om det är med ventiler och fjädrar, är det en ren topp och kåpa så är det ju kanske i dyraste laget
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top