Ktm 660

var ute och snurrade idag, så började kopplingen strula. Ibland började den inte ta förrens nästan längst in, sen inte alls.. sen efter ett tag tog den bra igen och så höll den på så hela tiden... har även haft problem med att kopplingshandtaget verkar tappa tryck när man pressar mellan 2an och 3an och mellen 3an och 4an ibland...


nån som vet vad det kan vara? det är inte luft i systemet, det har jag kollat...

nån?
 
var ute och snurrade idag, så började kopplingen strula. Ibland började den inte ta förrens nästan längst in, sen inte alls.. sen efter ett tag tog den bra igen och så höll den på så hela tiden... har även haft problem med att kopplingshandtaget verkar tappa tryck när man pressar mellan 2an och 3an och mellen 3an och 4an ibland...


nån som vet vad det kan vara? det är inte luft i systemet, det har jag kollat...

nån?

Det där du säger att kopplingen tappar tryck upplever jag när jag växlat till 3an och släpper upp kopplingen. Den åker inte tillbaka som vanligt utan är segt på att gå tillbaka till utgångsläget. Inget som verkara vara trasigt eller som påverkar körningen, det bara känns skumt :va
 
Det är en bricka som sitter för ett lager bakom kopplingskorgen som måste bytas ut, den som man byter till är schimsad lite extra så att lagret inte kan glappa i sidled. Garantijobb men jag bytte den själv och kopplingen blev som helt ny efter det. :tummenupp
 
Det är en bricka som sitter för ett lager bakom kopplingskorgen som måste bytas ut, den som man byter till är schimsad lite extra så att lagret inte kan glappa i sidled. Garantijobb men jag bytte den själv och kopplingen blev som helt ny efter det. :tummenupp

det jobbet är redan gjort dock, blev mycket bättre då...
felet nu är att den inte ens kopplar helt.. börjar ta längst in mot handtaget..
fast sen är det bra helt plötsligt, sen kommer det tillbaks.. väldigt konstigt
 
Det är en bricka som sitter för ett lager bakom kopplingskorgen som måste bytas ut, den som man byter till är schimsad lite extra så att lagret inte kan glappa i sidled. Garantijobb men jag bytte den själv och kopplingen blev som helt ny efter det. :tummenupp

Jobbigt att byta? Varför just när man växlat till 3an bara? Vad händer om man kör vidare med problemet, större haveri?
 
Hej
jag har sett att vissa har en väska på bakskärmen, hur sitter den fast? blir det hål om man plockar av den?
 
Hej
jag har sett att vissa har en väska på bakskärmen, hur sitter den fast? blir det hål om man plockar av den?

Japp, det är hål borrade igenom skärmen sen sitter väskan med skruv. Skruvarna längst bak håller även fast bakskärmen i bakramen. Jag har tagit bort väskan men hålen störs jag inte av. och är det så kan man bara köpa en ny skärm.
 
sålde min xt660sm idag och kom precis med en ktm 660 fy fan vilken hoj. synd man inte testade en sån från början så hade man sparat lite pengar, men jag har ingen ångest för det efter som jag hittade hojen för mig hehe

Orkar inte söka men var sitter strypningarna?

mvh jonas
 
såja koppling kirrad.. vet inte vad det var för fel.. antagligen luft.. plus nån svart gegga i huvudcylindern. bara å göra rent och i med nytt...

däremot började jag se över diverse oljeläckage och märkte att det är dags för nytt ramlager så svänghjulet glappade litegrann, tyckte det var konstigt att jag fick byta packboxen vid svänghjulet redan vid 500 mil, kanske kassa lager från början för nu är det dags igen...

så till frågan.
när är det dags för totalrenovering av en lc4? vad ska man passa på att byta ut när man ändå klyver motorn, samt vilka delar behöver man köpa nya? cylinderfotspackning? måste man dela cyllen så en ny topplock också? sitter det en packning mellan blocken eller funkar det med yamabond eller liknande? hur är det med dom andra komponenterna? kolv osv...

lika bra att göra det riktigt... eller iaf så riktigt som plånkan håller för.

kom gärna med förslag.
 
såja koppling kirrad.. vet inte vad det var för fel.. antagligen luft.. plus nån svart gegga i huvudcylindern. bara å göra rent och i med nytt...

däremot började jag se över diverse oljeläckage och märkte att det är dags för nytt ramlager så svänghjulet glappade litegrann, tyckte det var konstigt att jag fick byta packboxen vid svänghjulet redan vid 500 mil, kanske kassa lager från början för nu är det dags igen...

så till frågan.
när är det dags för totalrenovering av en lc4? vad ska man passa på att byta ut när man ändå klyver motorn, samt vilka delar behöver man köpa nya? cylinderfotspackning? måste man dela cyllen så en ny topplock också? sitter det en packning mellan blocken eller funkar det med yamabond eller liknande? hur är det med dom andra komponenterna? kolv osv...

lika bra att göra det riktigt... eller iaf så riktigt som plånkan håller för.

kom gärna med förslag.
Vad glappar det åt för håll då?Har du ett axiellt glapp så är det ok,däremot ska det inte glappa uppåt-nedåt.
 
Nä nu har jag lagt en timme på att söka. kan inte någon berätta hur man gör för att plocka bort strypningarna? samt var dom sitter?

mvh jonas
 
Nä nu har jag lagt en timme på att söka. kan inte någon berätta hur man gör för att plocka bort strypningarna? samt var dom sitter?

mvh jonas
Det ska vara ett gnistgaller i ljuddämparna, locket till luftburken, nålventilstopp som ska bort samt huvudmunstycke, nålventil, och lågfartsmunstycke som ska bytas. Antagligen får du justera luft/soppa blandningsskruven också.
 
Okej tack
Tror den är ostrypt fast förra ägaren sa att den va strypt. locket e borta och jag ser inget nät i dämparen. fick en liten påse men en nål och ett 42 munstycke.

Var får man tag på ett acra slipon billigast?
 
Last edited:
Har en fråga om brytarn till bakljuset som sitter vid frambromsen:

Ska det sitta en fjäder där, som gör att brytarknappen går ut när man bromsar och bromlyset tänds, eller är det ett långt plastsift?
Undrar eftersom mitt bromsgrepp gick sönder och jag fick ingen fjäder med i den nyas förpackning.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top